redcellen en toch koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
M. Goossens
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nispen
Contacteer:

redcellen en toch koningin

Bericht door M. Goossens » do 30 jul 2015, 15:39

hallo,
het volgende is gebeurd,

in mei heb ik 1 koningin geteeld en die bij een schutzwerm in laten lopen. deze is aan de leg gegaan en alles was goed,
mijn hoofdvolk heeft in juli gezwermd en daar kwam maar geen nieuw broed. dus ik dacht uiteindelijk geen of geen goede koningin
dus ben ik gaan zoeken in het hoofd volk en daar liep hare majesteit toch rond.

nu heb ik die van het volk verwijderd en met wat bijen in een 6 ramer gedaan en op de plaats gezet waar mijn schutzwerm stond.
de schutzwerm heb ik met de krant methode verenigd met het hoofd volk.
maar nu, na vereniging zijn in het hoofd volk toch een stuk of 8 koninginnen doppen aangemaakt, ondanks dat de moer toch aanwezig is

ook in de aflegger waar een raampje met weinig open broed in hing zijn moerdoppen aangemaakt terwijl ook daar de moer nog gewoon rond loopt.
en volgens mij ook nu gewoon aan de leg is, maar 100% zeker weet ik dat nog niet. Ik had mijn bril niet op.

komt dit omdat in het hoofdvolk de originele bijen een eigen moer willen?

en komt dit in de aflegger omdat de vliegbijen(van de schutzwerm) een eigen moer willen? of is er iets anders aan de hand?

ik heb alle doppen iig. verwijderd.

heeft iemand een antwoord?

mvrgr M.Goossens
M. Goossens :be9:

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door Ewout » do 30 jul 2015, 19:00

Ik denk dat je vermoeden juist is, en dit geen redcellen zijn maar wisselcellen. Die zitten ook vaak midden op een raam, maar meestal zijn dat er niet meer dan 1 of 2 (hooguit 3). Kan vooral gebeuren als er rasverschillen zijn tussen volk en koningin, dan is het een kwestie van een paar keer doppen breken totdat ze goed in haar eigen nakomelingen loopt. Als het dan blijft, dan kan het ook zijn dat de bijen haar om wat voor reden dan ook niet goed vinden (misschien is ze beschadigd?)

M. Goossens
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nispen
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door M. Goossens » do 30 jul 2015, 23:12

Bedankt voor je reactie

We kijken het nog even aan
M. Goossens :be9:

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door johan » za 15 aug 2015, 00:10

Hoe is dit intussen afgelopen? Heb een gelijkaardige situatie voor.
3 weken geleden kasten gesplitst en moer ingevoerd via verenigen ewk. Inmiddels bias en moer (f0) aanwezig + 1 gesloten dop - genre redcel - op een raam. Dop hangt nog tussen ander broed, niet onderaan het raam. Wat nu?
Breken en hopen dat ze stoppen? Laten uitlopen en afwachten wat ze doen? Volk is te klein om te zwermen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door Hans van der Post. » za 15 aug 2015, 00:33

johan schreef:Hoe is dit intussen afgelopen? Heb een gelijkaardige situatie voor.
3 weken geleden kasten gesplitst en moer ingevoerd via verenigen ewk. Inmiddels bias en moer (f0) aanwezig + 1 gesloten dop - genre redcel - op een raam. Dop hangt nog tussen ander broed, niet onderaan het raam. Wat nu?
Breken en hopen dat ze stoppen? Laten uitlopen en afwachten wat ze doen? Volk is te klein om te zwermen.
Johan dop weghalen! het aanzetten van een dop(pen) is een reactie van een volk wat de ingevoerde moer niet accepteert.
Het gaat over - dat doppen aanzetten - als er voldoende eigen bijen van de nieuwe moer in het volk rondlopen.
!Hans.

M. Goossens
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 12:36
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nispen
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door M. Goossens » za 15 aug 2015, 17:59

Vandaag weer een controle gedaan
En toch nog moerdoppen.
Ook 1 uitgelopen dop maar de oude moer is nog aanwezig
Alles weer maar weggebroken
Moer heeft prachtige ramen met broed. Maar ook nog darre broed. Is dat normaal?
Of kan er een leggende werkster actief zijn?

We houden het in de gaten.

Ik heb naast dit volk ook 2 Back-up's van de heer Kroese :D :D :D
M. Goossens :be9:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door Hans van der Post. » za 15 aug 2015, 23:35

Deze laatste beschrijving geeft duidelijk weer dat het volk over de moer ontevreden is. - stille wissel -
- darrenbroed
- enkele moerdoppen midden op de raat.
Laat de natuur zijn gang gaan een stille wissel moer heeft in haar larve stadium de rijkdom van veel voedsel gehad!
Hopelijk is het deze week goed weer zodat de jonge moer op bruidsvlucht kan.
Als je niet aandurft de 2 Back-up's heb je van Hennie Kroese achter de hand
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: redcellen en toch koningin

Bericht door johan » ma 17 aug 2015, 10:25

Hans van der Post. schreef:
johan schreef:Hoe is dit intussen afgelopen? Heb een gelijkaardige situatie voor.
3 weken geleden kasten gesplitst en moer ingevoerd via verenigen ewk. Inmiddels bias en moer (f0) aanwezig + 1 gesloten dop - genre redcel - op een raam. Dop hangt nog tussen ander broed, niet onderaan het raam. Wat nu?
Breken en hopen dat ze stoppen? Laten uitlopen en afwachten wat ze doen? Volk is te klein om te zwermen.
Johan dop weghalen! het aanzetten van een dop(pen) is een reactie van een volk wat de ingevoerde moer niet accepteert.
Het gaat over - dat doppen aanzetten - als er voldoende eigen bijen van de nieuwe moer in het volk rondlopen.
Ai.. te laat. Ben op vakantie de komende 10 dagen. Tegen dan is de nieuwe moer utgelopen en misschien bevrucht. Zit de oude er dan nog op dan neem ik de nieuwe alsnog weg. Of ik laat ze zitten. Heb in het verleden nog wel meer volken de winter in zien gaan met 2 moeren. Nieuwe update over 10 dagen :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten