Hoe suikerwater aanmaken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door FrancA » wo 12 aug 2015, 09:21

A.A. Staals schreef:Ik voer al heel veel jaren Invert suiker, Api invert of Trim-O-Bee. Geen gedoe met aanmaken en/of bewaren (bederft niet. wat met zelf opgeloste suiker wel gebeurd). Staat altijd klaar om te gebruiken. Kristalliseert niet in de raat.
Zeker wat duurder maar dat weegt niet op tegen de voordelen vind ik. De meeste hebben toch niet zoveel volken en gaat het maar om een of twee potjes honing per volk (dat moet er toch af kunnen, anders gaat het niet goed :pray: )

ad staals
Mwah.., bijenhouden zie ik niet als een balans die materieel evenveel moet opbrengen als er materieel ingaat.
Ik ben geen zelfstandig ondernemer als bijenhouder!
Het is een leuke hobby en dat mag van mij best wat kosten :)
Als je uitsluitend materieel redeneert, waar plaats je dan het plezier van bijenhouden? ;)

Misschien is een zakje fructose toevoegen een stuk goedkoper dan invertsuiker kopen?
Invertsuiker is helaas ook nog eens aan bederf (ontstaan van HMF) onderhevig..

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door semar » wo 12 aug 2015, 11:27

je moet het zelf weten,
het zijn jullie centen!

het vergelijken van wat ze in turkije of de US of waar dan ook doen gaat
mank, de omstandigeheden van weer klimaat en dracht zijn daar volkomen anders.


maar als jullie geld teveel hebben ga je gang. :lol: :lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door Biodlarn » wo 12 aug 2015, 16:42

FrancA schreef: Is mijn vraag of het aandeel glucose misschien wat te hoog is in het wintervoer vanuit bijvoeren met kristalsuikerwater waardoor dit voer minder goed opneembaar (stijver door het hoge glucosegehalte?) en/of verdraagbaar is voor winterbijen?
Immers van klaverhoning (stijver door een hoger glucosegehalte?) wordt toch ook gezegd dat bijen daar niet goed op overwinteren?
Het voer vanuit bijgevoerd kristalsuikerwater kristalliseert vaak in het voorjaar.

Zou het daarom misschien zinvol zijn om bijvoorbeeld extra fructose toe te voegen aan het kristalsuikerwater?
Fructose is o.a gemakkelijk verkrijgbaar bij het kruidvat.
Kristalsuiker is sacharose en wordt door toevoeging van enzymen uit de honingsmaag omgezet in fructose en dextrose, als ik mij niet vergis wordt de verhouding ca. 50-50. Fructose toevoegen helpt de bijen niet om de aanwezige sacharose sneller te delen.

Dan zou je zelf de suiker (deels) moeten gaan inverteren met het enzym invertas.

Groet, Han

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door FrancA » wo 12 aug 2015, 17:20

Biodlarn schreef:
FrancA schreef: Is mijn vraag of het aandeel glucose misschien wat te hoog is in het wintervoer vanuit bijvoeren met kristalsuikerwater waardoor dit voer minder goed opneembaar (stijver door het hoge glucosegehalte?) en/of verdraagbaar is voor winterbijen?
Immers van klaverhoning (stijver door een hoger glucosegehalte?) wordt toch ook gezegd dat bijen daar niet goed op overwinteren?
Het voer vanuit bijgevoerd kristalsuikerwater kristalliseert vaak in het voorjaar.

Zou het daarom misschien zinvol zijn om bijvoorbeeld extra fructose toe te voegen aan het kristalsuikerwater?
Fructose is o.a gemakkelijk verkrijgbaar bij het kruidvat.
Kristalsuiker is sacharose en wordt door toevoeging van enzymen uit de honingsmaag omgezet in fructose en dextrose, als ik mij niet vergis wordt de verhouding ca. 50-50. Fructose toevoegen helpt de bijen niet om de aanwezige sacharose sneller te delen.

Dan zou je zelf de suiker (deels) moeten gaan inverteren met het enzym invertas.

Groet, Han
Zelf suiker inverteren lijkt mij niet nodig Han.

Het oplossen van bijv. een half kilo pure fructose in een kristalsuikerwateroplossing, als die tenminste redelijk afgekoeld is, zou wel eens tot een beter wintervoermengsel met meer fructose - dus vloeibaardere winterhoning - kunnen leiden!
:)

Pure fructose verkrijgbaar bij "Het Kruidvat" moet trouwens bij "De Tuinen" zijn.
Maar misschien ook verkrijgbaar bij het Kuidvat?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door Ewout » wo 12 aug 2015, 17:45

Ik vermoed dat Han en Franc niet geabonneerd zijn op Bijenhouden - in de afgelopen uitgave stond een zeer informatief artikel over het hoe en wat van verschillende suikers.

Zij verwijzen wat betreft de suikersoorten na inwintering op basis van kristalsuiker naar het artikel Gas chromatograph (GC) study of sugar composition in honeys and winter stores processed by bees from sucrose syrups. Daaruit blijkt dat niet alle suikers worden omgezet in glucose en fructose, maar ook een deel sucrose/saccharose (1,13-3,89%, of als aandeel van de suikers: 1,5-5,2%) achterblijft.

Interessant is dat dit minder sucrose is dan bij gebruik van invertsuiker.

Het blijkt overigens dat de darmflora van bijen behoorlijk sterk worden belast wanneer ze de enzymatische omzetting zelf nog moeten doen, en dat deze bijen minder lang leven: Impact Of Different Feed On Intestine Health Of Honey Bees

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door FrancA » wo 12 aug 2015, 17:53

Interessant Ewout!
Hoewel niet geabonneerd, lees ik meestal "Bijenhouden" in de leeszaal van de plaatselijke bibliotheek.
Aan de afgelopen uitgave ben ik nog niet toe gekomen.
Die ga ik dan zeker de komende dagen lezen!

Als zomerbijen dan iets eerder doodgaan door omzetting van een pure kristalsuikeroplossing, zou dat erg zijn of doen de winterbijen al mee aan het omzetten van die suikers?
Is het daarom misschien verstandig om zo vroeg mogelijk in te winteren als je pure kristalsuikerwater gebruikt zodat vooral zomerbijen die taak op zich nemen?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door Albert Stoter » wo 12 aug 2015, 22:26

Ewout schreef:Het blijkt overigens dat de darmflora van bijen behoorlijk sterk worden belast wanneer ze de enzymatische omzetting zelf nog moeten doen, en dat deze bijen minder lang leven: Impact Of Different Feed On Intestine Health Of Honey Bees
Als ik het goed begrijp dan laat betreffend laboratoriumonderzoek resultaten zien van bijen die dan bijvoorbeeld uitsluitend suikerwater krijgen, en niets anders.

Of lees ik dat niet goed?

Lidewij
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica F1, TBH, Golz, Warré, spaarkast
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door Lidewij » wo 12 aug 2015, 22:51

Enzymatisch geinverteerde bijvoeding zou na honing het beste zijn volgens dat onderzoek.
Komt de volgende vraag: is Trim-o-bee enzymatisch geinverteerd of met een zuur, want dat is de slechtste bijvoeding. Ook op de website van de fabrikant is dit niet te vinden. Een oud artikel uit een bijenblad van 1991(......) spreekt van inverteren dmv een zuur bij Trim-o-bee. Zou dat nu nog zo zijn?
Ik heb de fabrikant een mail gestuurd met deze vraag.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door Ewout » wo 12 aug 2015, 23:05

Albert Stoter schreef: Als ik het goed begrijp dan laat betreffend laboratoriumonderzoek resultaten zien van bijen die dan bijvoorbeeld uitsluitend suikerwater krijgen, en niets anders.
Je hebt gelijk albert, ik heb dat in eerste instantie verkeerd geinterpreteerd. Voor beoordeling van wintervoeding is dit dus geen goede graadmeter (want na het inverteren door de bijen is het niet meer hetzelfde), enkel voor noodvoeding voor direct gebruik.

Lidewij, je kunt vraagtekens zetten bij de resultaten van invertering met zuur, omdat wanneer dit niet zo nauwkeurig wordt gedaan, er HMF kan ontstaan. Bij trim-o-bee zou ik mij daar niet direct zorgen over maken. In het verleden zijn er wel fouten gemaakt (Sint Ambrosiussiroop in 2009), maar de grote fabrikanten riskeren dat niet meer denk ik. Maar bij dit onderzoek weet je dus niet of dit wellicht heeft meegespeeld (eigen brouwsels van de onderzoekers).

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Hoe suikerwater aanmaken

Bericht door Biodlarn » wo 12 aug 2015, 23:42

FrancA schreef:Interessant Ewout!
Hoewel niet geabonneerd, lees ik meestal "Bijenhouden" in de leeszaal van de plaatselijke bibliotheek.
Tsja, ik ben ook niet geabonneerd en hij ligt hier zelfs niet bij de bibliotheek ter inzage.... misschien moet ik er eens om vragen :D

Interessante onderzoeken Ewout. Die was ik nog niet tegengekomen bij m'n 'onderzoek' naar wintervoer.

Ik ben geinteresserd in het inverteren van suiker omdat geinventeerd voer schijnbaar meer suiker kan bevatten dan een normaal kristalsuikermengsel.
En dat ben ik hier in het hoge noorden nodig om later te kunnen inwinteren en zodoende beter gebruik te kunnen maken een evt. late dracht zonder dat er teveel vocht in de kuipen blijft hangen met als gevolg schimmelende ramen en misselijke bijen....

Groet, Han

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten