Puntensysteem eigenschappen bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door cklander » ma 10 aug 2015, 22:24

Aangezien ik op (korte) termijn wil beginnen met imkeren, heb ik natuurlijk e.e.a. opgezocht en gelezen over de diverse stamlijnen van bijen. Als ik de forums op het internet nalees, krijg men zoveel verschillende meningen over stamlijnen, zodat je uiteindelijk door de stammen de bijen niet meer ziet wink-emoticon . Weet iemand ergens een gestandaardiseerde lijst met bv. een [al dan niet wetenschappelijk] puntensysteem o.i.d. voor de verschillende eigenschappen van de verschillende stamlijnen van de Carnica-groep? Ik bedoel: welke bij is zachtaardiger of heeft een grotere zwermdrift, haaldrift, de Schier of de Sklenar of....? Is zo een soort lijst ook te verkrijgen voor de buckfast? Iemand tips?

Met vriendelijke groet,

Christian

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door Hans van der Post. » ma 10 aug 2015, 23:07

Ik geef mijn bijen een tien. Een imker 10 km verder geeft ook een tien aan zijn bijensoort. :be2:
Neem het bijensoort wat bij jou in je omgeving wordt gehouden.
Dit is wat gemakkelijker als je hulp nodig hebt in de vorm van een koningin of een raat met larfjes.
!Hans.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door FerryB » di 11 aug 2015, 00:28

Stop maar gelijk met zoeken want zulke lijsten bestaan niet en wetenschappelijk al helemaal niet.
Dus helaas je zult het wat dat betreft zelf moeten uitzoeken (lees ervaren.)

En dan heb je ook nog de pech dat 10 imkers wel 15 meningen hebben en ook nog dat ze allemaal hun eigen bijen (lees RAS) het beste vinden :be9:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door Ewout » di 11 aug 2015, 09:15

Beebreed is volgens mij de enige die eigenschappen kwantitatief en vergelijkbaar vastlegt. Buckfast doet daar niet aan mee, mellifera (zwarte bij) en carnica wel.
Heel wetenschappelijk hoor Ferry!

Maar ik moet me toch aansluiten bij de opmerkingen van mijn voorgangers... In je eerste jaren ben je nog niet vaardig genoeg om die verschillen te merken of er gebruik van te maken. Ik zou die lijn-keuze achterwege laten en beginnen met wat in jouw directe omgeving (mentor/vereniging) makkelijk voor handen is. Bedenk ook dat zwermlust, honingopbrengst en zachtaardigheid niet alleen door ras, maar ook door imker, het weer en de bedrijfsmethode worden bepaald. Van bastaardbijen leer je veel meer over omgang dan makke rasbijen (is mijn ervaring).

Tenslotte nog: paringsbiologie van bijen is best complex en maakt nakomelingen altijd variabel. Als jij 10 koninginnen van dezelfde (teelt) moeder naar Vlieland brengt voor bevruchting in 1 jaar, krijg je 10 verschillende volken (wbt beebreed achtige scores). Allemaal uitstekend waarschijnlijk, want als imker leer je om bij te sturen met alle grillen van het weer en eigenaardigheden van volken. Dat is precies een van de dingen die bijenhouden leuk maakt, het blijft onvoorspelbaarheid houden, zelfs mer rasbijen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door Tieme » di 11 aug 2015, 09:27

Ewout ik zie dat wij tegelijk aan het schrijven waren. Hierbij toch mijn reactie:

Och,

Zeggen dat zulke lijsten niet bestaan gaat wat ver. In beebreed worden jaarlijks de gegevens van 7000 koninginnen ingevoerd die een jaar zijn beoordeeld (vanaf de uitwintering tot aan de inwintering). Op de website kun je verschillende dingen bekijken: Waar je de beste Carnica kan krijgen en op welke eilanden je die het beste kunt laten bevruchten. http://www.beebreed.nl

Ook goede Buckfasttelers laten resultaten van een beoordeling zien: http://perso.fundp.ac.be/~jvandyck/homage/elver/

Je moet hierbij wel bedenken dat als een groep zustervolken wordt beoordeeld, er variatie zit in de resultaten. Er zijn hele goede en minder goede. En dit gebeurt ook steeds weer als de ouders goed zijn. Om deze reden is het goed om grote groepen volken te bekijken.

Jij wilt graag weten welke lijn het beste is.... Dat is heel lastig te zeggen om dat een goede koningin van een lijn goed is en een mindere koningin van een lijn wat minder en dat komt bij alle lijnen voor. Als je kijkt naar de scores in Beebreed bijvoorbeeld, valt op dat de lijnen "Peschetz" en "1075" vaak goed beoordeelde koninginnen leveren. Maar ook andere lijnen zoals "Varroatoleranz", "Lattbusch" en "07", kunnen goed zijn. Overigens kun je aan een code van een Koningin niet zien welke lijn het is. Dat moet je navragen.

Je zult denk ik afgaande op resultaten uit Beebreed of het Buckfast register een teler kunnen zoeken die je een goede lijn/koningin kan leveren qua afstamming. En dan moet je geluk hebben dat precies de koningin die je krijgt ook past op jou locatie en jou manier van werken.

Het beste kun je eens met telers spreken en vooral ook wat proberen.

Van Schier zijn geen gegevens, toch zijn daar ook mensen tevreden over. Hetzelfde geldt voor de inlandse bij en de zwarte bij.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat het werken met heel goed teeltmateriaal als beginner misschien wat overbodig is. Je hebt als beginnend imker grote kans je "topkoningin" nog hetzelfde seizoen te verspelen. Daarnaast heb je helemaal geen referentiekader om de kwaliteit van je volken te beoordelen door een gebrek aan ervaring. Mijn advies zou zijn om met iets te beginnen dat lokaal voorhanden is en zo veel mogelijk bij andere mensen te kijken om je een beeld te vormen van wat er alles beschikbaar is. En dan kun je een keuze maken. Een auto wordt uiteindelijk ook niet gekozen op basis van een puntenlijst. Het moet je bevallen......

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door FerryB » di 11 aug 2015, 10:46

Heren,
Ik heb het bewust wat in het zwart wit getrokken om te laten zien dat het voor een beginner erg moeilijk is om daar enigszins wijs uit te worden.
Ik ben zelf Buckfast koninginnenteler en sta ook geregistreerd op de website van van Dyck: http://perso.fundp.ac.be/~jvandyck/homa ... _2014.html
Maar dat garandeert nog steeds niet dat al mijn raszuiver aangepaarde koninginnen ook allemaal super volken krijgen. Het verschilt zelfs binnen 1 hele goede lijn sterk. Laat ik het zo zeggen als ik met 10 koninginnen van dezelfde lijn naar bijv. Ameland ga mag ik blij zijn als ik er 2 overhoud die aan alle eisen voldoen en waar ik het ook nog prettig mee vind imkeren.
Maar als ik die 2 dan ook geselecteerd heb komen daar dan ook supergoede F1 koninginnen uit voort (meestal) ;-)

Nou hoop dat ik zo wat duidelijker geweest ben. Want in het vorige bericht wilde ik juist voorkomen dat hij al die sites en mogelijk wetenschappelijk benaderingen ging bestuderen om bijen te gaan houden omdat ik van mening ben dat dat op een grote teleurstelling gaat uitdraaien.
Er komen best veel mensen bij mij die volgens zeggen ook koninginnen gaan telen en daar willen ze dan graag een P0 moer voor hebben (die ik overigens maar zelden verkoop) Als ze er dan 1 hebben blijkt het grootste deel na ongeveer 1 jaar toch maar weer van het telen te zijn afgestapt om heel veel verschillende redenen zoals, te veel werk, moer niet goed behandeld en dus dood tijdens een inspectie. moeilijkheden bij het overlarven enz.
Mensen denken ik ga even overlarven en als ik er 10 overlarf heb ik ook 10 goede koninginnen maar zo werkt het dus niet
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door Ewout » di 11 aug 2015, 14:23

Tieme schreef:Een auto wordt uiteindelijk ook niet gekozen op basis van een puntenlijst. Het moet je bevallen......
Hoewel de vergelijking met een auto op meerdere punten scheef gaat (denk ook niet dat Tieme het zo bedoelt), kun je wel een andere parallel trekken om de vraag van Christian wat in perspectief te plaatsen.

De vraag
cklander schreef:welke bij is zachtaardiger of heeft een grotere zwermdrift, haaldrift, de Schier of de Sklenar of....?
Is zo te vertalen in
Welke auto kan harder, of heeft minder CO2 uitstoot, onderhoudskosten, de Volvo of de Renault of....?
:D

Want zoals Tieme ook al aangeeft, is een lijn (automerk) uiteindelijk niet de meest bepalende factor voor de eigenschappen van een koningin (model/uitvoering + specifieke opties).

Je kunt je lijn daarom beter kiezen op basis van andere zaken, zoals verkrijgbaarheid: autodealers bij jou in de buurt, of dealers waar je prettig contact mee hebt, waar je een goede deal kunt krijgen, autoclubs van jouw merk waar je goede tips krijgt of gezellig een biertje mee kan drinken... Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

@FerryB, ben ik met je eens: deze lijsten zijn voor gewone imkers vrijwel betekenisloos, hooguit een hulpmiddel voor telers.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door cklander » ma 17 aug 2015, 18:57

Voor wie geïnteresseerd is, ik kwam de volgende site tegen:


http://members.upc.nl/~p.jager53/doc5.htm

gr. Chris

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Puntensysteem eigenschappen bijen

Bericht door Hans van der Post. » ma 17 aug 2015, 23:29

Nog meer bijensoorten die punten nodig hebben? :think:
De Engelse tekst klik

de vertaalde tekst klik

Kijk ook even naar Piet jager zijn teksten op het forum. Tot augustus 2010 heeft hij geschreven.
Eind november is Piet overleden. Zijn site wordt door zijn zoon “in de lucht gehouden”.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten