Wanneer stoppen met inwinteren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 18:23
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door BertXXL » do 13 aug 2015, 14:38

Bert, weet je niet meer hoeveel voer je ze geeft?

P.s. 1 Worden er eigenlijk nog wel cursussen bijenhouden gegeven met zinvolle informatie?
Krijg de indruk dat menig nieuw aangemelde imker op dit forum onvoldoende kennis heeft.
Hallo Gerard,

Nee ik ben de tel aan liters eigenlijk een beetje kwijt geraakt, gezien de problemen in het begin met het volk heb ik ze praktisch de hele zomer bijgevoerd met suikerwater 1:1.

Voor wat betreft je cursus vraag:
Ik ben momenteel bezig met de basis cursus, nog drie lessen tot het einde. Echter de vorige les (inwinteren) heb ik helaas moeten missen vandaar mijn vraag op het forum, specifiek in het gedeelte 'beginnersvragen'.

De basisregel; 6 cm gesloten honing rond een broedraam, die ken ik wel, echter de basisregel houdt m.i. geen rekening met alle verschillende opstellingen. Bij mij hebben de bijen veel meer ruimte om honing op te slaan en zullen dat dan waarschijnlijk niet doen op het broedraam. Tenzij zij misschien ook de beginnerscursus hebben gevolgd en weten dat ze zich aan de 6cm regel moeten houden. :)

Daarnaast zeggen het aantal kilo's ook niet veel bij de standaard regel, omdat die regel ook geen rekening houdt met de grootte van het volk.
Om die reden heb ik mijn specifieke situatie geschetst, 2x 6 ramen op 2 BK.

Dus als iemand met de door mij gegeven parameters een logisch antwoord kan geven, of mij ergens naar verwijzen. Dan ben ik die zeer erkentelijk.

Anders blijf ik maar doorvoeren tot aan de volgende les, ik heb ook nog niet gehoord dat je ze teveel kan voeren.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Ewout » do 13 aug 2015, 15:20

Bert, als ik het goed begrijp, zit er in de bovenste BK alleen maar voer, geen broed? En daaronder ook al een krans boven het broednest?
Dan denk ik dat je veilig kunt stoppen met voeren, er zit genoeg voer in. Het lijkt erop dat je volk vooral erg klein is... (misschien zelfs wat aan de kleine kant om in te winteren).
Het feit dat de buitense ramen in de onderste BK nog onuitgebouwde kunstraat stukken hebben, lijkt mij daar ook een teken van.

Je kunt zeker wel teveel voeren: de koningin moet namelijk ook genoeg ruimte overhouden om te kunnen leggen!

Ik zou dit volk even een tijdje met rust laten, dan kunnen ze alles op orde brengen, en verzegelen wat verzegeld moet worden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door semar » do 13 aug 2015, 15:41

BertXXL schreef: Daarnaast zeggen het aantal kilo's ook niet veel bij de standaard regel, omdat die regel ook geen rekening houdt met de grootte van het volk.
Om die reden heb ik mijn specifieke situatie geschetst, 2x 6 ramen op 2 BK.
dat hoeft ook niet een groot volk gebruikt in verhouding ook minder dan een klein volk.

10kg is voldoende, maar je hoeft niet op een kilotje te kijken hoor.
maar douw ze niet tot hun strot toe vol, de bijen willen in de winter graag op lege cellen onder het voedsel hangen.
is alles vol geramd zit met voer dan verbruiken ze aanmerkelijk meer omdat ze het voer dan op tremparatuur moeten houden.
erger is dan dat in het voorjaar alles nog volgepropt zit met verzegeld voer en de moer nauwlijks ruimte heeft om het volk weer op te
verjongen laat staan opbouwen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Laatst gewijzigd door semar op do 13 aug 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Samuel Murray » do 13 aug 2015, 15:43

A.A. Staals schreef:Een volk moet ongeveer twintig vierkante decimeter(aan beide zijde) verzegeld voer hebben. 1dm2 is ongeveer 1 pond, dus 10 kg wintervoer. (1 raam simplex is 6 dm2).
Dus... 3 broedramen vol voer, of 5 honingramen vol voer. Of: tien pinken in totaal (tenzij je heel korte vingers hebben).

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 18:23
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door BertXXL » do 13 aug 2015, 15:59

Bert, als ik het goed begrijp, zit er in de bovenste BK alleen maar voer, geen broed? En daaronder ook al een krans boven het broednest?
Dan denk ik dat je veilig kunt stoppen met voeren, er zit genoeg voer in. Het lijkt erop dat je volk vooral erg klein is... (misschien zelfs wat aan de kleine kant om in te winteren).
Ewout, speciaal vanwege deze opmerking ben ik nog een keer extra gaan kijken (voordeel van kast op het dakterras).
In de bovenste BK zijn de buitenste ramen alleen honing, deels gesloten inmiddels, de binnenste 3 ramen hebben een mix van deels gesloten honing en broed, voornamelijk eitjes (zie foto's).

Volgens mij duidt dat dan weer op een gezonde grootte van het volk. Toch??
Bijlagen
IMG_1830.JPG
IMG_1831.JPG

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Ewout » do 13 aug 2015, 16:37

Ik zou het even een week of 2-3 aankijken en dan zien hoe ze het voer (her-) verdeeld en verzegeld hebben. In principe zit er meer dan genoeg in de kast, en zo op het oog ook genoeg verzegeld boven het nest (die 6-8cm van Hans geldt in principe alleen voor de bovenste BK).

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 18:23
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door BertXXL » do 13 aug 2015, 16:51

Ok dan stop ik voorlopig even met bijvoeren, die 1,5 liter die ik nog heb staan zal ik dan nog maar even bewaren.

Dank voor de uitleg.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door A.A. Staals » do 13 aug 2015, 17:53

Na de foto's nog eens bekeken te hebben:
Het broednest in de onderste bak is in een vroeg stadium ingesloten door voer. Daarna is het volk uitgebreid door een bak erop te zetten i.p.v.
lege raten te geven in de onderbak naast het broednest. Het volk zit nu erg smal met het voer vooral aan de buitenkanten van onder en bovenbak.
maar weinig boven het volk.
Mijn oplossing zou zijn broed naar de onderbak (sluitraam aan de buiten kant)en voer naar boven boven. En nog bij voeren totdat voer tegen het broednest zit.

ad staals

Gebruikersavatar
BertXXL
Berichten: 32
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 18:23
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door BertXXL » do 13 aug 2015, 18:04

Hmm Ad,

Bij eerdere vraag hoe dit volk in te winteren heb ik juist het advies gekregen om er een BK boven te zetten ipv naar de zijkant uit te breiden.
Zodat er een langwerpig smaller volk zou komen dat is geïsoleerd aan de zijkanten met sluitblokken. Dit meen ik ook gelezen te hebben in het lesboek.

Jij zegt eigenlijk om het volk weer breder te maken ipv smal.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Stephan » do 13 aug 2015, 23:11

Dus... 3 broedramen vol voer, of 5 honingramen vol voer. Of: tien pinken in totaal (tenzij je heel korte vingers hebben)."/qoute

3 broedramen vol voer genoeg??? daar doen mij volken het toch niet mee.

Mij is geleerd op de cursus dat een broedraam plus minus 2 kg voer kan dragen.
En wanneer je op 2 broed rompen inwintert...je met 5 A 6 ramen voer wel goed zit.

Ik haal liever 1 raampje teveel eruit...als merken dat je 1 raampje tekort had en met een heel klein volkje de winter uit komt.

Nu lees ik dat er in dit geval de bijen op 2 x 6 ramen zitten....dus 10kg lijkt me zeker genoeg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 67 gasten