Wanneer verenigen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Wanneer verenigen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 sep 2015, 08:43

Een van mijn productievolken blijft het hele jaar al een beetje achter. Op zich hebben ze het niet slecht gedaan en ze zijn zeer zachtaardig, maar de moer heeft het hele jaar eigenlijk niet echt een geweldig broednest gehad. Ik wil dat volk voor de winter verenigen met een volk uit een zesramer met een goed leggende moer (moer van dit jaar), zodat ze sterker de winter in gaan. Kan ik dat nu doen met de kranten methode?

Zou dit een goede manier zijn (het volk staat op 2 BK):
- Allereerst zoek ik de minder goede moer op en haal haar uit het volk
- Ik verwijder de onderste broedkamer en sla die bijen af in de andere broedkamer (die nu op de bodem staat)
- 4 ramen zonder bijen uit de verwijderde broedkamer (met eventueel broed) hang ik in een lege broekamer.
- vervolgens krantje op het nu moerloze volk en daarop de broedkamer met 4 raampjes
- vervolgens hang ik het volk met leggende moer uit de zesramer in de bovenste broedkamer

Gaat het zo werken? Hierna wil ik dit volk in gaan winteren.
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op di 01 sep 2015, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen?

Bericht door joselito » di 01 sep 2015, 09:08

Dat zou geen problemen mogen geven. Twee volken die beiden een bevruchte koningin hebben zijn doorgaans gemakkelijk te verenigen na één koningin verwijderd te hebben en zeker op deze tijd van het jaar

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8255
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen?

Bericht door Hans van der Post. » di 01 sep 2015, 09:19

Geeft geen problemen als je verenigd zoals je beschrijft.
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen?

Bericht door bee-tree » di 01 sep 2015, 09:20

Meestal wordt geadviseerd het volk waar je de koningin van wil behouden,
beneden te plaatsen. Maar ook daar zullen de meningen over uiteenlopen.
Het is daarom goed dat je het onderwerp aan de orde stelt.
P.S.Ik ga er van uit dat jouw twee te verenigen volken pal naast elkaar staan ? Zj. :b10:
Ik zou de 6-ramer overhangen in een onderste nieuwe bak op z'n eigen plek
en daarop het moerloos gemaakte volk plaatsen met de twee vellen krant er tussen.
De jonge koningin zou ik voor de zekerheid even opsluiten zolang er nog geen papiersnippers
de kast uitgedragen worden.
De oudere koningin die je niet wilt aanhouden zou ik even bewaren in een gesloten
kastje met 'n raam vooral gesloten broed omdat ze een dag geen water kunnen halen.
Dus haar even in reserve houden. Overigens , Xander, je hebt maar 4 volken en tot
nu toe nooit sterfte. Waarom risico lopen van 25 % sterfte ?
Verenigen in het najaar geeft meer strubbelingen. Vandaar de voorzichtige benadering.
Ohne Gewähr.
P.S. Men moet vroeg opstaan of laat naar bed gaan, om Hans vóór te zijn en ook Joselito.
Toen ik met het bovenstaande klaar was, kon ik pas het advies van beide imker-
broeders lezen.We waren tegelijk on line.
Dus je kunt je de moeite van het analyseren van mijn advies besparen. Ik ga er geen
iota aan veranderen. :)

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 sep 2015, 10:01

De volken staan niet naast elkaar. De zesramer staat op mijn schuurdak, het productie volk op mijn hoofdstand. Ik verwacht wel dat er vliegbijen van de zesramer terug zullen vliegen naar het schuurdak omat de afstand ongeveer 2km is. Er staat nog een volk in een 10-ramer op het dak, dus deze bijen vinden wel een onderdak.

Kan dat nog problemen geven? Het hoofdvolk heeft voldoende vliegbijen, maar krijgt er wel brias bij met een leggende moer.

Bee-Tree: Ik heb overigens juist begrepen dat de nieuwe moer beter bovenop gezet kan worden, zodat de moerloos gemaakte bijen niet langs de nieuwe moer moeten om naar buiten te gaan.
Laatst gewijzigd door Santtu Pikkarainen op di 01 sep 2015, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen?

Bericht door joselito » di 01 sep 2015, 10:09

Mijn ervaring is dat hoe later je verenigt hoe gemakkelijker het is. Ook voor het invoeren van een koningin geldt dat. Belangrijk is wel dat de koningin voldoende rijp is, dat wil zeggen al uitlopend broed heeft.
De vliegbijen die zouden afvliegen naar de andere kast gaan geen probleem vormen. Als ze iets meebrengen worden ze met open armen ontvangen :)

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wanneer verenigen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 sep 2015, 11:30

Het moertje is van juni, volop aan de leg. Dat zal dus geen probleem geven

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten