Roverij - help!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lon
Berichten:12
Lid geworden op:wo 02 sep 2015, 10:13
Imker sinds:1987
Aantal volken:1
Contacteer:
Roverij - help!

Bericht door lon » wo 02 sep 2015, 10:21

Hoi, wat een leuk forum! Ik was als kind al imker met diploma in 1987. Maar ben sinds gisteren weer begonnen. Ik weet, met 1 volkje is het lastig starten. Maar ik heb 1 kleine nazwerm nu.

Het probleem dat ik nu meteen heb is dat ik moet bijvoeren want de raten zijn haast leeg. En dat triggerde meteen roverij van de buur-imker. Het ziet vanochtend zwart-geel van de rovers, dus ze ruiken het.

Nu weet ik wel: vliegopening verkleinen, dus die staat op minimaal. Maar er vinden grote veldslagen plaats.

Ik wil het volkje graag behouden. Ik weet dat het eigenlijk te klein is. Maar met bijvoeren wilde ik versterken. Dat lukt niet en als de roofmodus er is heb ik begrepen, dan blijft deze. Ik kan er suikerdeeg in doen maar dat helpt niet erg denk ik. Verplaatsen van de kast gaat ook niet, of helpt het als ik de vliegopening wat verplaats, nee ik denk het ook niet... misschien zijn er toch andere tips waar ik nog niet aan gedacht heb? :be7:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door FrancA » wo 02 sep 2015, 10:28

Vlieggat heel klein maken - 2 bijen breed - zodat ze die gemakkelijker kunnen verdedigen.
Niet meer voeren dan jouw volkje in 1 nacht kan verwerken.
Pas voeren wanneer het donker is.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door joselito » wo 02 sep 2015, 10:42

lon schreef: Ik weet dat het eigenlijk te klein is. Maar met bijvoeren wilde ik versterken
Met voeren kun je geen volkje versterken, enkel met bijen of beter nog, broed te geven. Drie kilometer of meer verplaatsen en na een paar weken terug halen is de beste oplossing.

lon
Berichten:12
Lid geworden op:wo 02 sep 2015, 10:13
Imker sinds:1987
Aantal volken:1
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door lon » wo 02 sep 2015, 11:14

Zooo, jullie zijn ook snel, haha.

OK, 2 bijen breed, dat is een mooie maatstaf.

Ja, het is zo'n naar gezicht, zo'n gevecht.

Is er bij jullie nu ook zo'n drachtarme periode of komt het omdat ik temidden de weilanden zit?
joselito schreef:volkje versterken, enkel met bijen of beter nog, broed te geven
Ja, ik probeerde dus zoiets... tijd kopen zodat het bestaande eerste broed kan uitlopen. De moer heeft dus pas net broed aangelegd waarvan nu ook gesloten bij is. Ik las intussen al verder op het forum en ga het aanpakken zoals een andere tipte: kast sluiten, dan kan er niks naar binnen. Met 30 graden is dat onmogelijk maar het gaat nu heel de week maar 15 graden bibberen worden... dus dat is dan minder erg. Zijn we een week verder dan is het volk al sterker denk ik!

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door bee-tree » do 03 sep 2015, 23:20

lon schreef:Hoi, wat een leuk forum! Ik was als kind al imker met diploma in 1987. Maar ben sinds gisteren weer begonnen. Ik weet, met 1 volkje is het lastig starten. Maar ik heb 1 kleine nazwerm nu.

Het probleem dat ik nu meteen heb is dat ik moet bijvoeren want de raten zijn haast leeg. En dat triggerde meteen roverij van de buur-imker. Het ziet vanochtend zwart-geel van de rovers, dus ze ruiken het.
gevolg:veldslagen .
Ik wil het volkje graag behouden. Ik weet dat het eigenlijk te klein is. Maar met bijvoeren wilde ik versterken. Dat lukt niet en als de roofmodus er is heb ik begrepen, dan blijft deze. Ik kan er suikerdeeg in doen maar dat helpt niet erg denk ik. Verplaatsen van de kast gaat ook niet, of helpt het als ik de vliegopening wat verplaats, nee ik denk het ook niet... misschien zijn er toch andere tips waar ik nog niet aan gedacht heb? :be7:
Misschien is je medebroederbuurimker bereid het volgende te doen:
Een oude, zeldzaam toegepaste, methode is : van de kast met het rovend volk
moet hij de deksel en de ratenbedekking OVERDAG verwijderen zodat zijn volk
het te druk krijgt met het op temperatuuur houden van het broed. De roverbijen
zullen thuis moeten blijven om daaraan mee te werken. Bovenaan zullen zij
een soort levende deken van bijen vormen tegen warmteverlies.
De bijen die zich tussen de raten bevinden wekken warmte op middels
vleugelspierbewegingen. Alle hands aan dek ! Zjef :b10:
P.S. Met de lagere maximumtemperaturen deze week, moet het lukken.
Het rovervolk lijdt er niet onder. Het heeft bovendien genoeg brandstof 'geleend'.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door joselito » vr 04 sep 2015, 09:31

Een zesramer waren ze hier onlangs aan het leegroven wegens te zwak. Ik heb dan een doorschijnende plaat op de geroofde kast gelegd. De rovers willen zo snel mogelijk naar huis en vliegen tegen die plaat. Na een half uurtje heb ik de zesramer gesloten en 4 km verder neergezet bij een vriend.
Al de rovers neem je op die manier mee en gaan nu voor dit kastje werken. Op het kastje heb ik 2.5 kg deeg gelegd. Na drie weken heb ik terug naar huis gehaald.
Dit werd vroeger ook met korven gedaan. De geroofde korf werd omgedraaid en er werd een glazen plaat op gelegd. Als er genoeg rovers in de korf zaten werd deze naar een andere plaats gebracht.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door FrancA » vr 04 sep 2015, 13:10

joselito schreef:Een zesramer waren ze hier onlangs aan het leegroven wegens te zwak. Ik heb dan een doorschijnende plaat op de geroofde kast gelegd. De rovers willen zo snel mogelijk naar huis en vliegen tegen die plaat. Na een half uurtje heb ik de zesramer gesloten en 4 km verder neergezet bij een vriend.
Al de rovers neem je op die manier mee en gaan nu voor dit kastje werken. Op het kastje heb ik 2.5 kg deeg gelegd. Na drie weken heb ik terug naar huis gehaald.
Dit werd vroeger ook met korven gedaan. De geroofde korf werd omgedraaid en er werd een glazen plaat op gelegd. Als er genoeg rovers in de korf zaten werd deze naar een andere plaats gebracht.
Mooie methode!
Bij het verplaatste kastje - incl. rovers - pas bij avondschemering het vlieggat openen?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door joselito » vr 04 sep 2015, 14:37

Neen, als je ze verplaatst mag je ze direct openen, ze kunnen niet terug vliegen. Ze moeten zich allen terug invliegen op de nieuwe plaats

lon
Berichten:12
Lid geworden op:wo 02 sep 2015, 10:13
Imker sinds:1987
Aantal volken:1
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door lon » vr 04 sep 2015, 14:38

Ja leuke methode :). Dat zal ze leren, die rovers, dat worden slaven van de geroofde moer ;).

Maar heb je nooit dat ze elkaar, en ook de moer, dan gaan afmaken? Ik heb momenteel een waar slachtveld voor de kast. Ik had de opening nauwelijks 1 bij breed opengezet maar de rovers ruiiiiiiken de invertsuiker gewoon van verre. Dus het is 1 grote vechtpartij.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door joselito » vr 04 sep 2015, 14:41

lon schreef: Ik heb momenteel een waar slachtveld voor de kast.
vlieggat kleiner zetten als het ze eens bezig met roven helpt niet, zodra je het bemerkt moet je ingrijpen. En het beste is ze verplaatsen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten