dekplaat van plexiglas in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:
Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Stephan » do 22 okt 2015, 10:45

Astrid Schoots schreef:slaat alleen op de koudste plekken neer, dus in de hoeken van de kast, nooit midden boven de tros - of het moet bar en boos zijn met een veel te kleine tros èn open bodem naast de sloot ofzo - dus de gevreesde condensdouche midden op de tros is in principe niet aan de orde.
Indd in de hoeken...en met een kast met de bijenruimte boven ipv onder...heb je dus de kans wanneer je werkt met een doorzichtig plastick. Dat het plastick in het midden doorzakt en op de ramen ligt. Dit word het diepste punt en alle condens loopt vanuit de hoeken over het plastick naar dit diepste punt.
Hellaas is dit punt in het midden en precies boven de winter tros.
Het kan dus juist wel aan de orde zijn.......een kast die hellend staat heeft een betere afloop en zal de condens daarom eerder langs 1 kant naar beneden krijgen.

Tevens word er gescheven dat er vocht nodig is voor vertering van de opgeslagen honing...ik meen ergens gelezen te hebben dat de bijen de cellen openmaken en dat de honing juist vocht uit de condens aantrekt in die situatie word het dus makkelijker verteerbaar.

MVG

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Albert Stoter » do 22 okt 2015, 11:01

Stephan schreef:en met een kast met de bijenruimte boven ipv onder...heb je dus de kans wanneer je werkt met een doorzichtig plastick. Dat het plastick in het midden doorzakt en op de ramen ligt. Dit word het diepste punt en alle condens loopt vanuit de hoeken over het plastick naar dit diepste punt.
Het plastic zakt in het midden niet door omdat de bijen boven de toplatten braamraat maken dat het plastic optilt.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Astrid Schoots » do 22 okt 2015, 11:02

Dag Stefan
Dat het plastick in het midden doorzakt en op de ramen ligt. Dit word het diepste punt en alle condens loopt vanuit de hoeken over het plastick naar dit diepste punt. Helaas is dit punt in het midden en precies boven de winter tros.
Bedenk je dit theoretisch of heb je dit gezien? En waarom zou het plastic doorzakken?
Want uiteraard ligt het plastic in zijn geheel op de ramen! Maar de bijen zullen er bruggetjes onderdoor gaan bouwen en het plastic op die manier plaatselijk doen optillen, en geloof me, het drupt niet op het midden van de tros.
ik meen ergens gelezen te hebben dat de bijen de cellen openmaken en dat de honing juist vocht uit de condens aantrekt in die situatie word het dus makkelijker verteerbaar
Dat klopt wel, maar daarnaast is er bij groter voedselverbruik in het voorjaar veel vocht nodig, ook om het groeiende broednest van een juiste vochtgehalte te voorzien (er wordt bij de ingang van elke cel een waterdruppeltje gelegd). En in die situaties zag ik de bijen uit de hoeken het condens opdrinken.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Astrid Schoots » do 22 okt 2015, 11:04

Ha Albert, we waren tegelijk aan het schrijven ;-)

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Stephan » do 22 okt 2015, 18:49

Als ik het stukje van Astrid las leek het net of condens goed is...en ofdat we condens nodig hebben.....Daar heb ik toch net een andere mening over...en dat maakt niet uit want een mening hebben is vrij.

Of ik het theoretisch bedacht had..NEEN.....mijn eerste kasten hadden hier last van...en mijn eerste volken bouwden zowel geen bruggetjes onder het plastick.
Nu ik meer volken heb zie ik indd dat sommige volken daar propolis steken.....maar zelfs dan met een bijenruimte van 8 mm boven mijn ramen blijft het middenpunt lager als mijn randen van de kast.

Als je weet dat bij een plat dak 1cm afloop per strekkende meter genoeg is om water te doen lopen...dan snap je dat 4 tot 8 mm hoogte verschil op een lengte van een kast van 50 A 60 cm genoeg is om de condensdruppels van het plastick te doen laten lopen....en dit gebeurd naar het laagste punt.

En Albert is vrij om te zeggen dat het niet zo is.......ik kan je zeggen dat het bij mijn kasten en een plastick kleedje wel zo is.
Ik zeg dus ook niet dat het zo bij iedereen gaat gebeuren....maar dat er een kans was dat het ging doorzakken met de gevolgen vandien.
Niet omdat ik dit bedacht heb...maar omdat ik het gezien heb.

Kasten waren simplex 10 ramer NL model en het zeil was doorzichtig tafel kleed van de hubo...dik en iets zwaarder waardoor het dus al van ze eigen doorzakt.

MVG

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Eddy Geurtsen » do 22 okt 2015, 19:23

Er wordt voornamelijk geschreven over hoe om te gaan met condens, terwijl het belangrijker is om condens te voorkomen, dus: beter isoleren aan de bovenkant zodat er geen condens ontstaat!

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Dirk Blanken » do 22 okt 2015, 20:30

Ik denk dat de discussie voortkomt uit knuffelgedoe.
Wat denken jullie als bijen in een holle boomstam zitten of vrij zaten waarin ze miljoenen jaren zich hebben te handhaven en ze zich uitbreiden naar andere streken.

Toen was er ook condens, de raten waarop ze tijdens de echte winter zaten waren schoon maar daar buiten behoorlijk grauw.
Natuurlijk in het wild zullen veel volken het loodje gelegd hebben maar niet door condens maar door de hoeveelheid voedselvoorraad die ze hadden en slechte omstandigheden door weer en wind waardoor het voedsel gebruik sterk omhoog ging.

Wij gaan er van uit dat elk ingewinterd volk door de winter komt!
En de kans dat dat zo is is veel groter dan in het wild.
We geven ze een goed onderkomen en veel wintervoer vaak wordt een gedeelte van de zomerhoning niet afgenomen.

Eigenlijk halen we volken die in het wild geen kans zouden hebben zo de winter door.
Er is daardoor weinig selectie en juist door die selectie in het wild bestaan bijen al zo lang en wisten zich uit te breiden.

Natuurlijk wij selecteren wel maar op opbrengst/centen.
De laatste jaren ook op gezondheid maar dat haalt het niet op de selectie in het wild.
En eigenlijk beginnen we daarmee pas als de opbrengst in gevaar komt.
Ik zou niet weten hoe het anders zou kunnen.
Zonder imkers zouden er nog maar weinig bijenvolken bestaan.

En dat komt door veel mensen die hier wel heel veel ruimte innemen en daarbij niet stilstaan bij ander leven zelfs niet bij ander leven wat ze willen behouden.

Dirk
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Jaap v.Popering » do 22 okt 2015, 21:39

Hier is dan een bijentong door het plastic heen te zien welke condens opneemt .
bijen tong.jpg

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Albert Stoter » do 22 okt 2015, 22:09

Stephan schreef:En Albert is vrij om te zeggen dat het niet zo is.......ik kan je zeggen dat het bij mijn kasten en een plastick kleedje wel zo is.
Opmerkelijk. Ik heb daar echt nooit last van.
het zeil was doorzichtig tafel kleed van de hubo...dik en iets zwaarder waardoor het dus al van ze eigen doorzakt.
Dat zal dan de verklaring zijn. Jij gebruikt waarschijnlijk zwaarder plastic dan ik.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door FrancA » vr 23 okt 2015, 13:07

Dit jaar neem ik het advies over van de imker van Honingmagazijn Epe: geen afdekplastic of plexiglas in de winterperiode!
Gevolg: meer ventilatieruimte boven de ramen en gewoon gelijk een mooi helder en goed zicht als ik het deksel optil :)

In het deksel (Segeberger) zit in het voergat een vochtabsorberend verlaagd (voor betere luchtstroom/vochtabsorbering) houten absorbplaatje geschroefd en daaroverheen zit een propolisrooster geschroefd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten