dekplaat van plexiglas in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Bmans » ma 19 okt 2015, 15:29

Hallo,
op enkele kasten heb ik een afdekplaat van plexiglas. Kan ik die de hele winter erop laten? Het geeft best wat condens die dan naar beneden lekt. Is een houten beter omdat die nog wat water opneemt en afvoert?
Ik zag ook eens dat je de kast dan iets schuin moet zetten zodat de condens niet middenin valt, maar langs de wand naar beneden loopt. Als je hem iets schuin zet, hoeveel cm leg je er dan onder? En aan de voorkant of achterkant verhogen?

groeten

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Stephan » ma 19 okt 2015, 16:06

Er is al veel gepost over soort dekplaat en hoe te gebruiken.
Ik persoonlijk gebruik geen plexiplaat, alhoewel het wel leuk en makkelijk kan zijn om het volk te bekijken zonder de kast te openen.

Of je de plaat ook in de winter kan gebruiken ? zolang je het binnendak van isolatie voorziet .. denk ik dat je de plaat gewoon in de winter kan gebruiken.

Over het schuinzetten van je kast zijn er een paar punten.
Ik zou hem voorover doen hellen. (kan het condenswater makkelijk door de bijen inlaat naar buitenlopen...en je maakt het de bijen makkelijker om op te ruimen. en dan bedoel ik dus het verwijderen van de dode bijen.
Ook heeft dit met het soort topfeeders te maken. Sommige topfeeders hebben het voer gat in het midden...de bijenkast moet dan wel horizontaal staan anders krijgen de bijen het voer niet allemaal uit de feeder.
Persoonlijk gebruik ik alleen maar topfeeders met het voergat aan de voorkant...mijn kasten staan dan ook allemaal voorover hellend.
Achterover hellend denk ik dat er veel meer vocht in het bodemdeel blijft staan.

Als je de achterkant 1 of 2 cm hoger kan zetten denk ik dat het meer dan genoeg is.

MVG Stephan

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door joselito » ma 19 okt 2015, 16:54

Bij mij ligt er gewoon plactic op, doorschijnende landbouwplastic. Direct op die plastic ligt wel isolatie, daardoor dat er nooit druppels condens aan hangen. In de lente krijgen ze nieuwe omdat ze er soms gaatjes in knagen en de plastic ook niet zo doorzichtig blijft.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Marcje » ma 19 okt 2015, 22:11

Ik gebruik ook plexiglas, maar wel omkadert zodat er minder warmteverliezen ontstaan, en dus automatisch minder condens
Buitenkanten afdekplaat bestaan uit 3cm hout, dus nog ruimte genoeg om de bijen te observeren

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Imker&Co
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 17:02
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Smilde
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Imker&Co » di 20 okt 2015, 09:44

Ik gebruik doorzichtig tafelzijl ieder jaar vernieuw ik dit in het voorjaar. Mijn kasten zijn segebergers de bomen is van gaas, ze hoeven niet voor of acht over te staan om vocht te laten weglopen. Gewoon horizontaal, de voorbakken zijn er alweer een tijdje af.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Dirk Blanken » di 20 okt 2015, 19:45

Bij dit onderwerp is het volgens mij belangrijk dat er voldoende bijen in de kast zitten.
Ik merk dit bij de overwintering in mini-plus op 3 á 4 bakjes, eigenlijk zijn deze kastjes niet echt geschikt voor overwintering omdat ze te dunne wanden hebben van styropor en niet een ideale wintertros kunnen vormen omdat ze te klein zijn.
De wintertros is dan geen voetbal maar een meer een rugbybal.
Maar het belangrijkste is dat je ze niet teveel ruimte geeft zodat ze een groot gedeelte van de kast bezetten ook in wintertros.

Ik geef ze het liefst 3 bakjes waarvan dan 1.5 gevuld zijn met voer( 7.5 kg).
in de wintertros bezetten ze dan ongeveer twee bakjes, ik kan de bijen nu nog net tussen de ramen zien zitten door het plastic heen.
Als je 4 bakjes neemt heb je veel meer condensatie en zijn de voerraten bovenin erg nat.

Voor of achterover maak voor de condens niet uit dat loopt weg via de gaasbodem maar ik prefereer achterover dan hebben de vliegbijen bij het vlieggat in de herfst/winter er geen last van.

Verder denk ik dat het condens "probleem" sterk overdreven wordt.
Ook 's winters hebben bijen vocht nodig.

En wat denk je van het feit dat bijen van oxaalzuur(december) erge dorst krijgen dan is het toch ideaal als er af en toe wat condens te halen valt.

Bij segebergerkasten zie ik helemaal geen probleem.
Bij houtenkasten met plastic erop en voldoende isolatie bovenop(lucht isoleert ook)kan het ook.
Nooit nadelige gevolgen ervan gemerkt.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 21 okt 2015, 17:29

En wat denk je van het feit dat bijen van oxaalzuur(december) erge dorst krijgen dan is het toch ideaal als er af en toe wat condens te halen valt.
?
JP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door FrancA » do 22 okt 2015, 08:25

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
En wat denk je van het feit dat bijen van oxaalzuur(december) erge dorst krijgen dan is het toch ideaal als er af en toe wat condens te halen valt.
?
Zie deze draad: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ilit=dorst

Als oorzaak wordt gezien de lichtreflectie van de zon op de sneew naar de vliegspleet van bijenkasten.

Dorst door oxaalzuur?
Misschien wel.
Daarvoor is er dan misschien wel wat condens voorhanden?
Als die niet bevroren is.. :(

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 22 okt 2015, 08:59

Ik heb er gewoon de houten dekplank op liggen met een plexiglas plaatje op het voergat. Hierdoor kan ik in de winter even snel in de kast spieken zonder de bijen te storen, die gat is daar genoeg voor. Zo heb ik ze het gehele jaar.

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: dekplaat van plexiglas in de winter

Bericht door Astrid Schoots » do 22 okt 2015, 09:58

Bijen hebben 'swinters condens nodig, om hun opgeslagen voer te kunnen verteren. Pure opgeslagen honing of suiker is onverteerbaar.
De condens die o.a. ontstaat uit de vertering, slaat alleen op de koudste plekken neer, dus in de hoeken van de kast, nooit midden boven de tros - of het moet bar en boos zijn met een veel te kleine tros èn open bodem naast de sloot ofzo - dus de gevreesde condensdouche midden op de tros is in principe niet aan de orde.
Een houten deksel zal meer vocht opnemen dan plastic of plexiglas, maar overschat dat niet, het is immers meestal bedekt met propolis.
Wil je echt een ademend vochtbuffertje boven het volk hebben, dan kan je een stro/leemdeksel maken.
Maar in mijn ervaring is plastic heel functioneel om kant-en-klaar drinken te hebben in de hoekjes, en om de tros mooi te kunnen volgen in de winter.
Wel met een dik pak erop isoleren, want alle warmte gaat omhoog, en alle verdwenen warmte geeft een groter voedselverbruik en dus weer meer condens!
Astrid.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten