start met andere kast dan mede-imkers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door mick » di 03 nov 2015, 20:05

Ik ben van plan in 2016 te starten, is het verstandig om te starten met een simplex-kast zoals de meeste andere imkers in het dorp?
Zelf had ik de neiging om met een Golz- of Bremer-kast te starten, of gaat dit teveel moeilijkheden geven?
Misschien kan ik met beide starten, of is dit helemaal te gek...

Het is niet dat ik een hernia heb maar wil toch graag mijn rug een beetje sparen, zodat het leuk blijft :wink:

Groeten,
Mick

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door martin b » di 03 nov 2015, 21:34

Mick het maak op zich niet uit welke raam maat je gebruikt, van belang is alleen dat dat je meerdere kasten heb met de zelfde raam maat.
Dat maakt het makkelijker als je kunstzermen maakt en of je ramen over wilt hangen naar een andere kast, of b.v. met vereningen.

Ik zelf probeer nogal van alles uit, en heb naast de golzkast , bremerkast en berkelkast (zelfde raam maat) nog 4 andere raammatenkasten.

Dat maakt het niet makkelijker maar kan wel, en is soms een groote puzzel, om het in goede banen te krijgen.

Een bremerkast of golzkast werk op zich goed, vooral omdat alles op 1 laag zit, geen bakken Meer van elkaar halen, goed voor de rug en rust in de kast. Neemt wel meer plaats in en je kunt ze niet makelijk verplaatsen, maar als je toch niet reist is dat geen probleem.
met een groet van martin

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door ErikS » vr 06 nov 2015, 08:34

Hallo Mick,

even met de deur in huis vallen.
Hoe oud ben je en ben je nu en over 10 jaar in staat een bak van 30 kg op borsthoogte omhoog te tillen en ook gecontroleerd te laten zakken? Indien ja, kies een willekeurige kast, indien nee. even goed nadenken ;-)

Het algemene uitgangspunt is simpel, met alle kasten is te imkeren en de bijen maakt het weinig uit.
Het algemene advies is eigenlijk heel simpel, één raammaat.

belangrijk is jouw situatie.
In de stad - buitenaf?
Is een eventuele zwerm een groot probleem?
wil je bestuiving verbeteren of honing oogst, gewoon voor de leuk?
standimker of reizen met de volken?
Natuurlijk imkeren of technieken toepassen?
Koninginnen teelt toepassen, zelf met afleggers q telen, meeliften met q project van een vereniging of bevriende imker?

Persoonlijk vind ik de BeePlus een uitstekende kast en een goed compromis.
starten met zachtaardige bijen is een aanrader.

grtz

erik.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door mick » za 07 nov 2015, 07:20

Dank voor jullie reactie,

Woon op de boerenbuiten.
Zwerm, zie hierboven, niet veel probleem dus.
Bestuiving zijn hier geen problemen. Honingoogst is het doel, maar ook niet weer overdreven. (ga geen handeltje opstarten)
Standimker, heel misschien 1 kast op een andere locatie zetten bij vrienden.
Ik veronderstel technieken toepassen, weet het nog niet helemaal 100%.
Als ik een ander type kast neem dan de andere imkers hier dan zal ik zelf moeten telen denk ik.

Het liefst ga ik de rug sparen, en voor golz of bremer gaan. Alleen moet ik nog uitdokteren hoe gestart geraak.
En waar ik die kasten kan vinden, golz heb ik al wel wat gevonden, bremer niet.

Mick

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door johan » za 07 nov 2015, 13:12

het leuke aan imkeren is dat je ook een goede knutselaar wordt. golz, bemer,.. zelf bouwen is de boodschap. ik ken een imker met golzformaat. Die heeft van pur-platen zijn kasten in elkaar gelijmd.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door martin b » zo 08 nov 2015, 11:48

Mick, het echte verschil tussen golz en bremerkast is alleen de bodem, bij golz zit de honingkamer achter het broed ( of te wel aan de achterkant waar je Staat ) en bij de Bremer zit het broed aan de zijkant. Dus b.v. links het broed en aan de rechtekant de honingkamer.

Je kunt ook een bodem maken die je op 2 manieren kunt gebruiken, vliegopeningen van voren en van op zij maken ,en los doen wat gevraagt wordt.
En kun je zelf uitproberen of je liever met de Bremer of golzkast werkt.
met een groet van martin

aleks.droog
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 17:01
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door aleks.droog » ma 09 nov 2015, 08:02

Ik ben geen ervaren imker. Heb nu voor het tweede jaar bijen maar ben om de dezelfde rede als jij gestart met golzkasten heb nu twee volken en een aflegger.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief. Als beginnend imker heb je snel overzicht wat er in het volk gebeurd. Je kunt bij het wegnemen van de deksel zowel in de honingkamer als de broedkamer kijken en hoeft daar voor niet de verschillende kastelen van elkaar te halenook het nakijken van de ramen is prettiger omdat je niet gebogen over de de broedbak staat.

Een handleiding voor de golzkast vind je in het boekje van Friederich Pohl Bienenkiste Korb und Einfachbeute.

Nogmaals ik ben (nog) geen ervaren imker maar ben blij dat ik ben overgestapt. Heb daarbij veel aan ervaren imkers die allemaal mee denke hoe je met dit kast type kunt werken. Succes!


Groeten Aleks
Using Tapatalk

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door mick » ma 09 nov 2015, 12:40

martin b schreef:Mick, het echte verschil tussen golz en bremerkast is alleen de bodem, bij golz zit de honingkamer achter het broed ( of te wel aan de achterkant waar je Staat ) en bij de Bremer zit het broed aan de zijkant. Dus b.v. links het broed en aan de rechtekant de honingkamer.

Je kunt ook een bodem maken die je op 2 manieren kunt gebruiken, vliegopeningen van voren en van op zij maken ,en los doen wat gevraagt wordt.
En kun je zelf uitproberen of je liever met de Bremer of golzkast werkt.
Dag Martin,

Gisteren bij Erik geweest.
Zeer veel geluisterd en opgestoken, heb veel uitleg gekregen bij z'n kasten. Nu de voor en nadelen op een rijtje zetten en dan een keuze maken... Zal niet simpel zijn. Golz, bremer of beeplus, daar zal het tussen gaan.
Heb alleen een beetje bang dat ik met golz alleen in de omgeving ga zijn met dit type.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door mick » ma 09 nov 2015, 12:42

aleks.droog schreef:Ik ben geen ervaren imker. Heb nu voor het tweede jaar bijen maar ben om de dezelfde rede als jij gestart met golzkasten heb nu twee volken en een aflegger.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief. Als beginnend imker heb je snel overzicht wat er in het volk gebeurd. Je kunt bij het wegnemen van de deksel zowel in de honingkamer als de broedkamer kijken en hoeft daar voor niet de verschillende kastelen van elkaar te halenook het nakijken van de ramen is prettiger omdat je niet gebogen over de de broedbak staat.

Een handleiding voor de golzkast vind je in het boekje van Friederich Pohl Bienenkiste Korb und Einfachbeute.

Nogmaals ik ben (nog) geen ervaren imker maar ben blij dat ik ben overgestapt. Heb daarbij veel aan ervaren imkers die allemaal mee denke hoe je met dit kast type kunt werken. Succes!


Groeten Aleks
Waar halen jullie de golzkasten, of maken jullie ze zelf?
Spijtig dat ik geen duits kan, als het nu frans of engels was geweest...

In mijn buurt is het bijna allemaal simplex wat de klok slaat.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door Erick » ma 09 nov 2015, 14:21

Stap eens in de wondere wereld van de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google:

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=bou ... +golz+kast

hier op deze site kan je ook eens neuzen:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=27959
http://www.bijenhouden.nl/index.php/34- ... -golz-kast
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten