honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: honing

Bericht door johan » ma 30 nov 2015, 11:13

Hans van der Post. schreef:citaat Johan:
zou je koolzaadhoning die in een beginfase van gisting verkeert nog kunnen gebruiken als enthoning?
Nee je kunt het niet meer gebruiken als enthoning er zitten al giscellen in en worden niet in de loop van de tijd minder maar meer!
zelfs al heeft de geënte honing een voldoende laag vochtgehalte krijg je toch ook vergisting?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 nov 2015, 12:14

Heb je vraag niet goed begrepen. Op een afgesloten emmer honing met laag vochtgehalte en je doet daar een 1 kg begin van gegiste honing bij is net zo iets als "een druppel op een gloeiende plaat". Maar waarom zou je dit doen?

Terugkomend van de eerste vraag van Wijnand. Als net geslingerde honing een vocht/suikergehalte van 82% en meer heeft gaat deze niet gisten.
Honing moet worden afgesloten. Honing trekt vocht uit de lucht aan. Een praktijkproef: zet maar eens een pot honing open dus zonder deksel en meet na drietal dagen het vocht/suikergehalte. Het vocht/suikergehalte van de honing is in de eerste 5 mm is het omlaag gegaan soms wel tot 78%. Klaar om te gisten!
!Hans.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: honing

Bericht door Primus » ma 30 nov 2015, 12:42

Vooral het vochtgehalte in uw honing doet hem gisten, je mag nooit honing met een hoger vochtgehalte dan 17 a 18% honing proberen te bawaren, die gaat onherroepelijk gisten. Daarom is het zo belangrijk dat het vochtgehalte gemeten wordt met een refractometer dan weet je waar je aan toe bent. Zelf meet ik al op verschillende plaatsen in de honingzolder vooralleer ik de honing afneem. En geloof me soms geeft dat rare uitslagen.

MVG CP

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: honing

Bericht door johan » ma 30 nov 2015, 17:48

ik stel de vraag omdat ik dit voorjaar koolzaadhoning oogstte. vochtgehalte was perfect in orde met 18%. vervolgens honing geënt met koolzaadhoning van 2014 en ingepot. In het begin was de honing hard, maar inmiddels (het overgrote deel is gelukkig al op) is de honing in enkele potten terug smeerbaar geworden, terwijl je van koolzaadhoning toch zou verwachten dat die keihard blijft. misschien dat door de temperatuursschommelingen in de bovenlaag een hogere concentratie water is gekomen? de honing van enkele potten ruikt ook niet meer zo fris fris zoals toen de honing net ingepot was. ik stel me dus de vraag of dit vergisting is. het is niet zo dat er schuim opstaat ofzo, maar het lijkt me toch niet helemaal pluis te zijn..

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: honing

Bericht door Primus » ma 30 nov 2015, 18:18

johan schreef:ik stel de vraag omdat ik dit voorjaar koolzaadhoning oogstte. vochtgehalte was perfect in orde met 18%. vervolgens honing geënt met koolzaadhoning van 2014 en ingepot. In het begin was de honing hard, maar inmiddels (het overgrote deel is gelukkig al op) is de honing in enkele potten terug smeerbaar geworden, terwijl je van koolzaadhoning toch zou verwachten dat die keihard blijft. misschien dat door de temperatuursschommelingen in de bovenlaag een hogere concentratie water is gekomen? de honing van enkele potten ruikt ook niet meer zo fris fris zoals toen de honing net ingepot was. ik stel me dus de vraag of dit vergisting is. het is niet zo dat er schuim opstaat ofzo, maar het lijkt me toch niet helemaal pluis te zijn..
Johan,

Hoe heb je de honing bewaard? droog en koel en misschien later op een warmere plaats. Honing wordt inderdaad zachter als je die lang in een verwarmde plaats bewaard. Dat de geur van honing na maanden anders wordt is wel een beetje normaal, maar hij mag niet zuur gaan ruiken, als dit wel zo is dan is er al een zekere vergisting op gang. 18% vocht is natuurlijk niet echt hoog maar ook niet laag en misschien is dit toch wel de reden dat er stilaan gisting ontstaat.
MVG CP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten