overwinteren op eigen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 07 dec 2015, 15:33

Hoeveel honing hebben de bijen nodig om op hun eigen honing te kunnen overwinteren?
Ik vraag dit omdat ik vind en wil dat mijn toekomstige bijen op hun eigen oogst moeten kunnen overwinteren, in hun honing zitten alle benodigde bouwstoffen die nodig zijn om te overwinteren.
Persoonlijk vind ik het voeren van suiker, of ander gerelateerde producten, eigenlijk een steriele vorm van voeding, er zit weinig in, minder aantal en gewicht van mineralen, geen vitamines en maar een of hooguit twee soorten suikers die een bij nodig heeft om gezond de winter door te komen.

Link 1 samenstelling honing [pdf]
Link 2 voedingswaarde suiker [Stichting Voedingscentrum Nederland]
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 dec 2015, 16:55

Ik heb de Bijenbijbel van 'Schotman er maar weer bij gehaald .
Dan lees ik op pag 477 nr 1136 ...

..De capaciteit van de dikke darm ,waarin de bij zijn afvalstoffen in de winter moet ophouden tot aan de eerste reinigingsvtugt bedraagt ongeveer 0,04 tot 0,05 gram . De darm vult zich al naar de hoeveelheid, maar ook naar de kwaliteit van het gebruikte voedsel . Raakt de darm overvuld , zonder dat een reinigingsvlucht mogelijk is , dan ontlast de bij zich in de kast en bevuild de raten .( z.g. roervlekken ) Onderzoekingen in Rusland met goede volken , die in de kelder werden overwinterd , toonden aan , dat deze grens was bereikt op 30 Oktober op voorraden van bladhoning . op 30 November op honing met iets honingdauw , op 29 dec op half honing, half suikerstroop ,...en niet voor 9 maart op uitsluitend suiker als voedsel ...Zonder kelderoverwintering zouden deze grenzen al veel eerder zijn bereikt . ....Tenzij het klimaat zoals meestal in Nederland , enkele tussentijdse uitvluchten toestond .Einde citaat ......Volgens mij is hier niets aan veranderd ....

Het advies moet dan ook zijn .....Overwinter je volken niet op honing omdat de stuifmeelpollen welke deze bevatten onverteerbaar zijn voor de volwassen bijen en de darmen versneld vol raken .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 07 dec 2015, 17:48

Ok, maar hoe zit dat dan met eventuele wilde honingbij populaties?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door joselito » ma 07 dec 2015, 18:12

Die zijn er niet meer.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Dirk Blanken » ma 07 dec 2015, 19:09

Hoe groter het volk dat overwinterd hoe minder voer ze opnemen tijdens de winter per bij.
Vreemd dat carnica oorspronkelijk dan kleiner overwinterde dan andere rassen.

Ofschoon een 6 ramer toch vaak goed overwinterd,heeft dan toch denk ik te maken met het geven van de minder belastende bietensuiker.
Er zijn mensen die piepkleine volkjes op suiker proberen te overwinteren en die hebben het zeker moeilijk,nemen per bij heel veel voedsel op en dan kan roer ontstaan.

Ik laat altijd veel honing zitten maar dat zit boven de toegift aan suiker dus dat wordt pas bereikt in het voorjaar.

Verder weet ik hier niet zoveel van.
Ik denk dat de conditie van het volk er ook veel mee te maken heeft

Vaak kunnen bijen tijdens onze winters ook nog eens uitvliegen om de darmen te legen.
Maar ik weet zeker dat grote stabiele volken zonder problemen ook met bietensuiker perfect door de winter komen.
Dan kunnen ze aan de honing beginnen.

Dus als antwoord zou ik zeggen geef ze toch 5 tot 10 kg suiker honing mee en totaal tenminste 15 kg voer voor de winter.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door FrancA » ma 07 dec 2015, 19:14

Die wilde honingbijen zijn allemaal aan roer door overmatige honingconsumptie ten onder gegaan, da's duidelijk hè.
Maar die domme wilde honingbij is nu gelukkig gered door witte suiker en wat genetische manipulatie.
En zie!, daar is nu dan de Apis mellifera familiaris - de lieve, aaibare honingknuffelhuisbij die goed gedijt op witte suiker.

Het zat dus namelijk al miljoenen jaren GOED FOUT bij die wilde honingbij..
Maar nu niet meer!
Eindelijk gaat het goed met de nieuwe honingbij - door witte suiker!
Jazeker, driewerf hoezee!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 dec 2015, 19:59

Misschien dat jullie deze zin niet begrepen hebben ...nog maar eens ... :think: ....Tenzij het klimaat zoals meestal in Nederland , enkele tussentijdse uitvluchten toestond ...

.Wie slechts één keer in zijn imkerloopbaan .."Roer " in een bijenvolk heeft meegemaakt ....vergeet het heel zijn leven niet meer .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 07 dec 2015, 20:39

Jaap v.Popering schreef:.....De capaciteit van de dikke darm ,waarin de bij zijn afvalstoffen in de winter moet ophouden tot aan de eerste reinigingsvtugt bedraagt ongeveer 0,04 tot 0,05 gram . De darm vult zich al naar de hoeveelheid, maar ook naar de kwaliteit van het gebruikte voedsel
Is het niet zo dat hoe beter de kwaliteit van het voer hoe minder er nodig is?
Jaap v.Popering schreef: Het advies moet dan ook zijn .....Overwinter je volken niet op honing omdat de stuifmeelpollen welke deze bevatten onverteerbaar zijn voor de volwassen bijen en de darmen versneld vol raken.
Als de stuifmeelpollen niet verteerbaar zijn waarom zouden de bijen ze dan verzamelen? voor het broed? is er dan broed in de winter?

:be3:
Erick schreef:Ok, maar hoe zit dat dan met eventuele wilde honingbij populaties?
joselito schreef:Die zijn er niet meer.
:think: Dat weet jij 100% zeker?

:be8:
FrancA schreef:Die wilde honingbijen zijn allemaal aan roer door overmatige honingconsumptie ten onder gegaan, da's duidelijk hè.
Maar die domme wilde honingbij is nu gelukkig gered door witte suiker en wat genetische manipulatie.
En zie!, daar is nu dan de Apis mellifera familiaris - de lieve, aaibare honingknuffelhuisbij die goed gedijt op witte suiker.

Het zat dus namelijk al miljoenen jaren GOED FOUT bij die wilde honingbij..
Maar nu niet meer!
Eindelijk gaat het goed met de nieuwe honingbij - door witte suiker!
Jazeker, driewerf hoezee!
Sarcastisch maar je maakt, voor mij, een belangrijke punt. waarom heeft de bij zolang nog doorgeleefd dan:
FrancA schreef:Die wilde honingbijen zijn allemaal aan roer door overmatige honingconsumptie ten onder gegaan, da's duidelijk hè. .........

..........Het zat dus namelijk al miljoenen jaren GOED FOUT bij die wilde honingbij..
Maar hoe denk jij erover FrancA, zonder sarcasme dan?

:be9:

Ik vraag me af, wanneer is er met het wintervoeren van suiker of aanverwante producten begonnen, is dit door de een of ander sluwe marketing verheven tot een waarheid dat suiker beter is als wintervoer?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » ma 07 dec 2015, 21:10

Jaap v.Popering schreef:Ik heb de Bijenbijbel van 'Schotman er maar weer bij gehaald .......
Uit deze topic " Johan Wilhelm Schotman " lees ik
Noord schreef:Handboek der moderne bijenteelt
vrij bewerkt naar E.B Wedmore
door
Johan W.Schotman
hoe betrouwbaar is "vrij bewerkt naar"
Schotman heeft zijn "vrij bewerkt'' boek in een bepaalde jaar geschreven, de derde druk is in 1947 verschenen er zal toch ondertussen wel het een en ander veranderd zijn mag ik toch aannemen?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » ma 07 dec 2015, 21:42

Ik zou zelf wat op onderzoek uitgaan en de volgende lente de uitwerpselen van de bijen eens onder de microscoop bekijken ,,je staat versteld .

En zo ik al geschreven heb één keer zoiets ( roer ) in je volken zien ....en nooit meer .


Ik citeer nog even uit ; Honey Bee Diseases & pests . ..

..Honingbijen ontlasten zich normaal tijdens de vlucht . Wanneer bijen echter gedurende lange tijd hebben binnen gezeten door b.v.b een lange winterperiode , of ten gevolge van een laag kwaliteitswintervoer , kan er in het rectum ophoping van uitwerpselen ontstaan , dat dysenterie ( buikloop ) veroorzaakt ............Problemen van buikloop kunnen worden vermeden wanneer men in de herfst degelijk en voldoende voedsel toedient . Er wordt aangeraden om alleen siroop van witte suiker te gebruiken om te voeden .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten