Een concreet antwoord gevraagd over varroabestrijding.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Marcje
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Marcje » za 19 dec 2015, 22:40

Bart DC schreef: mijn bijen zijn weer begonnen met broeden. Na een paar weken een kasttemperatuur (onder isolatie) van +/- 20°C, is het nu opnieuw +/-30°C.
Hoi Bart,

Komt dit niet omdat u eventueel de temperatuurmeting in het midden net onder de isolatie doet, en vanwege het bijenvolk opgeschoven is naar het midden van de kast de temperatuur oploopt ?
De interesse is omdat ik hier ook temperatuurmetingen doe en net bij die ene kast waar volgens het mul op de varoalade het volk in het midden actief is , is ook de temperatuur bij dat ene volk het hoogst.... ???

groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Kroese » za 19 dec 2015, 23:00

Bart DC schreef:Het ziet er dus naar uit dat ik mijn trein voor oxaalzuur druppelen gemist heb.

Maar omdat de maximumtemperaturen nu boven 12°C zijn (zie Liebig documentatie), moet het volgens mij mogelijk zijn om nu een mierenzuurbehandeling te doen.

Wat denken jullie...?
Ik zou in deze tijd zeker geen MZ gaan gebruiken. De bijen hebben misschien geen of weinig broed, en zitten vrij los in de tros.
Je jaagt ze met MZ naar beneden en uit elkaar. Lijkt me erg slecht nu.
Gewoon Oxaal gaan toepassen.
Lees dit ook maar eens:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 54#p192151

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Bart DC » ma 21 dec 2015, 00:24

Mijtentelling: 1 per dag. Volk zit op 1 broedbak simplex met 11 ramen, waarvan 8-9 straatjes bezet zijn. Momenteel zitten ze niet meer in een tros, maar lopen gewoon door de hele kast, net als in de zomer.

@Kroese: interessant. Ik wist niet dat mierenzuur de bijen meer uit elkaar joeg dan oxaalzuur.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Dirk Blanken » ma 21 dec 2015, 17:52

Al hoewel de bijen de temperatuur af en toe hebben om dode bijen uit de kast te verwijderen denk ik dat er nog heel wat op het rooster liggen zeker op de verdiepte bodem van mijn segebergers.
Om er dan van uit te gaan dat alle mijten die vallen op de lade te zien zijn lijkt me niet juist.

Of je moet je bodem elke week schoon maken dan is de telling nauwkeuriger maar de mijten komen vaak ook terecht in lege cellen en soms blijven de dode bijen tossen de ramen hangen aan de onderkant hangen.
Met zulke lage aantallen is de juistheid ver te zoeken.

Ik tel dan ook niet meer en zie in één oogopslag dat is te veel en meestal behandel ik gewoon alle volken ofschoon ik in de zomer alles via schudzwermen en later via schudzwermen en broedschuren doe.

Ik heb nu net behandeld en als blijkt dat door de intensieve varroa behandeling dit jaar in de zomer en de herfst voldoende heeft geholpen zodat het eigenlijk niet nodig was geweest dan is dat een leer voor volgend jaar.

Natuurlijk de rest mijten kunnen in het nieuwe broed zijn gegaan maar lang niet alle volken hebben broed ik heb er drie open gemaakt die waarschijnlijk door stille roverij te weinig voer hadden en die hadden alle drie geen enkel celletje broed.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Hans van der Post. » ma 21 dec 2015, 18:07

Citaat Dirk:
ik heb er drie open gemaakt die waarschijnlijk door stille roverij te weinig voer hadden en die hadden alle drie geen enkel celletje broed.
Dirk even ter verduidelijking wat bedoel je met "stille roverij"? Is al het voer weg?
!Hans.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Dirk C » ma 21 dec 2015, 23:56

Zaterdag bijen behandeld.
Oxaalzuur gedruppeld.
Bijen zaten helemaal uiteen. Gek zicht midden winter kasten allen van hoek tot hoek vol bijen en niet de minste trosvorming.
Heb bij enkele volken onderleggers liggen en daarbij vandaag controle gedaan.
Gemiddeld om en bij de 90 mijten gevallen.
Mijtenval voorheen was ongeveer 0,5 mijt /dag (deze welke op de onderlegger terecht kwamen).

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Dirk Blanken » di 22 dec 2015, 19:58

Hans van der Post. schreef:Citaat Dirk:
ik heb er drie open gemaakt die waarschijnlijk door stille roverij te weinig voer hadden en die hadden alle drie geen enkel celletje broed.
Dirk even ter verduidelijking wat bedoel je met "stille roverij"? Is al het voer weg?
Hallo Hans,

Soms ontstaat er roverij waarbij niet gevochten wordt maar de kast wordt wel leeggehaald.
Dat noem ik stille roverij!
Ik heb net een volk(op één bak) wat 12 kg voer had gehad 3 volle raten gegeven en doorgekeken, volk was wel flink groter geworden maar had maar ongeveer 1 kg voer meer dus net op tijd, geen broed meer aanwezig.

Het lijkt mij bij dit weer verstandig om elke maand even de kasten te voelen, op te lichten aan één kant en bij twijfel even helemaal op te tillen dan weet je genoeg.
Bij lichte kasten even een twijgje onder de riem die kasten moeten zeker na een maand nog eens gecontroleerd worden.

Sommige kasten vooral die op twee bakken die 22 kg totaal hebben gekregen zijn nog als lood en die kunnen wel een paar volle ramen missen.
Zonde als een mooi volk om komt door te weinig voer zelfs al zou het er maar één zijn ik loop mijn standen er graag voor langs.
Het komt zelden voor dat ze nog zoveel broeden dat ze met het wintervoer 12 kg op één bak en 22 kg op twee bakken niet uitkomen maar samen met stille roverij komt het voor, de rovers kan ik dan 6 of meer ramen met voer afnemen in het voorjaar en hebben dan pas weer echt ruimte om te broeden.

Hoe zoiets ontstaat weet ik niet!

Dirk
dertiende

Philipa
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 20:52

marten schreef:Hallo allemaal, :be8:

Kan er nu eens iemand concreet uitleg geven hoe je nu met varroabestrijding om moet gaan in deze tijd.

Gr Marten :be1:
Ondertussen op pagina 4... :twisted: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Dirk Blanken » wo 23 dec 2015, 18:46

Philipa,

Een aantal mensen schrijven wat ze doen.
Velen denken niet behandelen omdat er nog broed kan zijn en anderen behandelen gewoon je pakt dan in ieder geval de mijten op de bijen.

Maar ook in echte winters hebben sommige volken nog wat broed en dan druppelen we ook.
Bij elke behandeling moet je maar afwachten of het voldoende geholpen heeft.

Volgens mij moet je in het seizoen voorkomen dat de mijtendruk te hoog wordt en dat kan heel goed door geen afleggers te maken met broed maar behandelde schudzwermen en daar een rijpe dop in te zetten.
Aan het eind van het seizoen half juli bijna totale schudzwermen(oxaalzuur) te maken en die ook rijpe doppen te geven.
Verder van een paar volken een broedschuur op te zetten liefst op een andere stand i.v.m herbesmetting en na het uitlopen van het broed daar ook weer een behandelde schudzwerm van te maken.
Constant koninginnenteelt doen zodat je altijd extra koninginnen hebt als iets mislukt.

Volken die in het seizoen niet voldoende aandacht hebben gekregen en dus in de herfst veel mijten hebben hebben bij het vormen van het wintervolk al veel schade, beschadigde jonge bijen kunnen het broed niet meer goed verzorgen en bovendien zullen ze proberen om de schade te compenseren om veel langer door te broeden als normaal nodig is.
De jonge bijen kunnen steeds minder goed het broed verzorgen het volk is aan het wegkwijnen.
En dat kan je allemaal voorkomen door attent te zijn in het seizoen.

Dus de oproep van Marten is kul.
Nu als je in het seizoen niet voldoende hebt gedaan om de mijten te bestrijden kan je alleen nog maar hopen dat je het volk door de winter krijgt en dan heb je nog maar een ongezond volkje wat in het voorjaar er heel lang over doet voordat het kan presteren.

Wat wilde jij eigenlijk weten over dit onderwerp???

Dirk.
dertiende

Philipa
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Philipa » wo 23 dec 2015, 20:22

Ik wilde helemaal niets weten hierover, mijn volken zijn in orde Dirk. Ik vond het vooral leuk dat iemand om een kort antwoord vraagt, en we inmiddels op pagina 4zijn. Blijkbaar hebben we een ander soort humor.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten