Een concreet antwoord gevraagd over varroabestrijding.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

marten
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 24 jun 2015, 13:55
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfastbijen
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Een concreet antwoord gevraagd over varroabestrijding.

Bericht door marten » di 08 dec 2015, 13:35

Hallo allemaal, :be8:

Kan er nu eens iemand concreet uitleg geven hoe je nu met varroabestrijding om moet gaan in deze tijd.

Het is warm weer de bijen zitten niet op een tros, maar ik heb wel varroa in mijn bijenvolk zitten. Wat kan ik hier nu aandoen? Want hoe langer ik wacht hoe slechter het straks met mijn volken afloopt.

Wie weet hier een oplossing voor, en hoe moet ik dit aanpakken. Want de een zegt dit en de andere zegt dat. Voor een beginent imker kan dat soms best lastig zijn. Hoop dat jullie mij daar ook in kunnen vinden.

Alvast super bedankt,

Gr Marten :be1:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door FrancA » di 08 dec 2015, 14:12

Laatst nog de film 'Ant-Man' gezien.
Dat zou nog eens een oplossing zijn! :)
Gewoon zelf naar binnen in de hive en die Varroarakkers 1 voor 1 wegplukken.. ;)

Maar nee, waarschijnlijk moeten we nog even wachten op dat soort technologie.
Ondertussen zijn er zo veel mogelijkheden voor bestrijding.

Neem nou bijv. BeeVital Hive-Clean.
Prima spul en in deze preriode van het jaar nog uitstekend toepasbaar.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Luuk » di 08 dec 2015, 18:25

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... fQM3oSHB0A

Ik hoop dat deze link werkt. Dan open je een pdf document van Wageningen universiteit. Lees het helemaal en bijzonder p.45

Succes, Luuk

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door FerryB » di 08 dec 2015, 18:56

Marten,

helaas is daar geen eenduidig antwoordt op te geven.
Je hebt namelijk al gemerkt dat als je dezelfde vraag aan 10 imkers stelt je minstens 11 verschillende antwoorden krijgt.
Als beginner kun je mijns inziens het beste de richtlijnen van Wageningen gebruiken en dan zul je later proefondervindelijk kunnen vast stellen wat voor jou en jouw bijen het beste is qua varroa bestrijding.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door FrancA » di 08 dec 2015, 21:28

Voor de 'beperkte visie' en richtlijnen van Wageningen is het nu rijke laat en zijn de weersomstandigheden niet echt passend.
Met BeeVital Hive-Clean kun je daarentegen nog goed aan de slag als je nu nog bijvriendelijk en relatief effectief Varroa wilt bestrijden.
Kun je volgend jaar lente zonodig altijd nog eens naar die 'richtlijnen van Wageningen' kijken.

johanwichink
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): carnica
Locatie: heeten
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door johanwichink » di 08 dec 2015, 21:52

Marten, maak eind december als de bijen op de tros zitten gebruik van de oxaal druppelmethode zoals is beschreven op blz. 45 t/m 48 in de prospectus varoabestrijding van bijen apestaartje wur

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door FerryB » di 08 dec 2015, 21:54

FrancA schreef:Voor de 'beperkte visie' en richtlijnen van Wageningen is het nu rijke laat en zijn de weersomstandigheden niet echt passend.
Met BeeVital Hive-Clean kun je daarentegen nog goed aan de slag als je nu nog bijvriendelijk en relatief effectief Varroa wilt bestrijden.
Kun je volgend jaar lente zonodig altijd nog eens naar die 'richtlijnen van Wageningen' kijken.
Daar ben ik het niet mee eens want Wageningen adviseert om deze tijd een oxaalzuur behandeling dus dat lijkt mij niet te laat, toch.

Verder gebruik ik dat zelf niet maar doe ook alles met Hive clean.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door FrancA » di 08 dec 2015, 22:05

FerryB schreef:
FrancA schreef:Voor de 'beperkte visie' en richtlijnen van Wageningen is het nu rijke laat en zijn de weersomstandigheden niet echt passend.
Met BeeVital Hive-Clean kun je daarentegen nog goed aan de slag als je nu nog bijvriendelijk en relatief effectief Varroa wilt bestrijden.
Kun je volgend jaar lente zonodig altijd nog eens naar die 'richtlijnen van Wageningen' kijken.
Daar ben ik het niet mee eens want Wageningen adviseert om deze tijd een oxaalzuur behandeling dus dat lijkt mij niet te laat, toch.

Verder gebruik ik dat zelf niet maar doe ook alles met Hive clean.
Oxaalzuurbehandeling tussen -5 en +5 graden C. toch?
Als je pas tegen die tijd met oxaalzuur begint na niet eerst wat aan een eventuele overbevolking aan Varroa te hebben gedaan leggen je bijenvolken door die oxaalzuurbehandeling hoogstwaarschijnlijk sowieso samen met de Varroa het loodje.
Heel effectief tegen Varroa en tegen bijenvolken en je draagt bij aan een hoger landelijk bijenvolken wintersterftepercentage, dat dan wel weer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door Hans van der Post. » di 08 dec 2015, 22:51

NU marten je het hier vele antwoorden van zowel beginnende imkers en als oude "rotten".
Laat de doppelsteen rollen. Kijk eens in de voorgaande jaren nog meer antwoorden op je vraag!

Maar kijk eens op de site van Hennie Kroese "de oude Rot" hij houd het simpel voor jou een duidelijk antwoord op je vraag. :think:
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Een concrete vraag en antwoord gevraagd.

Bericht door joselito » wo 09 dec 2015, 09:25

marten schreef: Kan er nu eens iemand concreet uitleg geven hoe je nu met varroabestrijding om moet gaan in deze tijd.
Als je veel mijten in je volken hebt zitten dan is de bestrijding voordien niet zo efficiënt geweest, dus daar kun je van leren voor het volgend jaar. Maar daar ben je nu niets mee.
Een methode is het besproeien van de bijen met oxaalzuur 3%. Ik zie dat je twee kasten hebt dus dat is niet zoveel werk.
Tegelijkertijd kun je zien of de kasten nog (gesloten)broed hebben. Als dat niet het geval is is deze ene handeling voldoende.

Een 3% oxaalzuuroplossing wordt gemaakt door in één liter warm water 30 gram oxaalzuurdihydraat op te lossen. Deze oplossing doe je in een plantenspuit en je vernevelt de oplossing over de bijen. Dus iedere raam met bijen bezet wordt uit de kast genomen en aan twee kanten verneveld.
Zorg er wel voor dat je de nevel niet inademt.

Druppelen kan ook, alleen als er nog broed in de kasten zit is het minder doeltreffend. Op het einde van het jaar zullen de kasten hopelijk broedvrij zijn en als je nog een paar weken kan wachten, kun je dit toepassen.

Oxaalzuuroplossing voor winterbehandeling (druppelen):

1. Meng 100 ml warme water + 35 g oxaalzuur.
2. Meng 500 ml warme water + 600 g suiker tot het oplossing helder is.
3. Meng dan #1 met #2.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten