bijenstal / kast waar plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 09:05
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 0
Contacteer:

bijenstal / kast waar plaatsen?

Bericht door ruspek » vr 08 jan 2016, 19:38

Hallo allemaal,

as voorjaar begin ik met de beginnerscursus en ben van plan om alvast een plekje in te ruimen voor de bijtjes.
Daarover heb ik een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie daar een goed antwoord op geven.

Even de situatie:
een lap grond van een kleine 3000m2 mooi rechthoekig, geheel omsingeld met 5m brede bomen en struiken singel.
Echte Drentse singel met vooral eik, els, hazelaar, hulst, krent, beuk, meidoorn, populier, vlier, magnolia, rododendron en natuurlijk heel veel "Drents Onkruid" (braam)
Het lapje grond ligt helemaal solitair in de weilanden (gras en mais)
In de singel is al wel een speelhoekje gerealiseerd voor de kids (ZO hoek) en her en der wordt de singel gebruikt voor (haard)houtopslag, terasjes etc.

Vragen:

- hoever moeten de bijen van de speelplek van de kids af staan zonder elkaar in de haren te zitten?
- hoeveel ruimte heb je nodig rondom de kast(en) om een beetje lekker te kunnen werken?
- is een bijenstal een aanrader? hoe groot? of liever de kasten "los op de grond"
- welke richting is het beste?
- hoeveel beschutting moeten ze hebben?
- hoeveel ruimte vrij voor de vliegopening?
- bijen en loslopende kippen?? (gaat dat goed)

graag jullie reactie om miskleunen te voorkomen.

groet ruben

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: bijenstal / kast waar plaatsen?

Bericht door Matthijs » vr 08 jan 2016, 23:38

Je gaat waarschijnlijk allemaal verschillende antwoorden en meningen krijgen, dus hier hoe ik het doe:
Bij mij staan de kasten ook gewoon in de tuin. De achterkant van de kasten grenst aan het pad naar de konijnen. Lopen we, incl de kids, dus elke dag een paar keer langs. Dus NIET door de aanvliegroute. 5 meter verderop staat de trampoline van de kids en de kippen scharrelen vaak rond de kasten op zoek naar hapjes.
Achter de kasten is wat werkruimte wel handig om je kamers op te zetten of gereedschap. Opening staat bij mij naar het zuiden. Kasten staan op een verhoging, zodat ik niet hoef te bukken bij een inspectie.
Succes met de cursus en vooral heel veel plezier!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: bijenstal / kast waar plaatsen?

Bericht door johan » za 09 jan 2016, 01:59

er zullen inderdaad wel wat verschillen in de antwoorden zitten, maar hier toch enkele van mijn ervaringen:
vaak wordt gesteld dat je de vliegopeningen best naar het oosten of zuidoosten richt zodat de kasten sneller profiteren van het eerste zonlicht van de dag.
een bijenhal is geen must, en zeker niet voor de bijen. Die kunnen wel wat verdragen. Maar wil je je kasten langer laten meegaan, dan kun je ze best onder een afdakje plaatsen zodat ze droog blijven.
zorg er in elk geval voor dat de kasten 30 à 40 cm van de grond staan. anders worden ze veel te vochtig onderin. zorg er ook voor dat de werkhoogte (dwz de bovenkant van de broedramen) aangepast is aan jou grootte.
voor de kasten moet je toch minstens 2 meter vrije ruimte hebben zodat de bijen goed kunnen komen aanvliegen. zie het als een landingsbaan voor vliegtuigen. voor jou moet je tussen en achter de kasten ook voldoende ruimte houden. tussen de kasten zodanig dat je ze makkelijk uit de rij kan nemen, er achter minstens een meter of meer zodat je extra materiaal 'convenablement'(ik zoek het nederlandse woord) kan neerzetten en je je kan omdraaien met honingzolders en deksels.
mijn kasten staan ook tussen de kippen. Die hebben hier weinig last van tenzij je honing afneemt zonder bijendrijver of een ingreep doet aan een volk van dezelfde orde. dan moeten vooral de donkere kippen het ontgelden. zachtaardige bijen zijn , ook voor de kids, een zeer grote luxe.
je kan makkelijk op 10 m afstand van de kasten activiteiten doen. maar veel hangt af van de zachtaardigheid van de bijen, het weer, het seizoen, activiteit van de bijen, ..

veel succes met je nieuwe 'verslaving' het imkeren.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: bijenstal / kast waar plaatsen?

Bericht door RutgerV » za 09 jan 2016, 15:20

Het belangrijkste is inderdaad dat de aanvliegroute vrij blijft en dat je achter de kasten werkruimte hebt.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenstal / kast waar plaatsen?

Bericht door Dirk Blanken » za 09 jan 2016, 18:34

Hallo Ruben,

Dat de speelhoek in de ZO hoek zit is gunstig, je kan de bijen dan in de NW hoek zetten dat hebben ze zon vanuit het oosten en zuiden.
En je heb de grootste afstand tot de speelhoek een kleine 50 meter denk ik.

Verder kan je er voor zorgen dat de bijen direct omhoog gaan door een haag aan te planten, natuurlijk duurt het even voordat de haag 2 m hoog is maar je kan ook haagplanten kopen die al 1.5m hoog zijn natuurlijk duurder!

Als je voor het normale plantmateriaal gaat 1 m hoog zou je er tijdelijk een schutting achter kunnen zetten 2 X 1.80 breed zou voldoende zijn.

Een bijenstal is niet noodzakelijk, ik heb 8 standen bij particulieren op losse bankjes(3 volken per bankje) staan en kan de volken er aan vastsnoeren omdat de bankjes aan de onderkant van de balkjes latten hebben.
Maak ze wel van duurzaam hout zoals larix of zo en zet de poten op halve tegels + een stukje geribbeld hardhout zodat de poten kunnen drogen.

Als je later heel zeker weet dat de stand geschikt is voor de langere termijn kan je er altijd nog een bijenstal omheen bouwen.
Daar zou je nu al rekening mee kunnen houden door de bijenvolken een 3 tal meters verder naar voren te zetten zodat je later de bijenstal erachter kan bouwen zonder last van de kasten te hebben.
In de winter kan je de kasten dan gewoon die drie meter naar achter kunnen plaatsen in de zelfde formatie in de bijenstal.

Groeten Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten