Stress in deze milde winter!!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door johan » wo 13 jan 2016, 14:46

bee-tree schreef: Vraag 1. Volkssterkte en honingopbrengst zijn toch congruent ?
Het is gemakkelijker en sneller meetresultaten te boeken door te wegen
en dus, zonder de volken te veel te storen. Daarom wogen ze de honing m.i.
.
volgens mij is dit niet helemaal juist. wanneer een volk moerloos is, of wanneer een koningin op arrest zit en er dus weinig broed te verzorgen valt, zullen de werksters zich gaan concentreren op het halen van nectar. hierdoor krijg je een hogere honingopbrengst zonder dat je daarom een 'vleeskast' hebt. (ik weet niet of men in nederland het begrip vleeskast gebruikt. Hier in vlaanderen bedoelen we hiermee; een volk dat alle plaats krijgt om broed aan te zetten, waardoor je een enorm groot volk krijgt in aantal bijen, maar navenant weinig honingopbrengst genereert).
De methode van Renson (broedbeperking) is hier op gebaseerd.
volkssterkte en honingopbrengst zijn dus niet altijd evenredig.
aanvulling: daarom dat bij de selectie van koninginnen de omstandigheden van de volken (die dus het resultaat van de selectie zijn) die je wil vergelijken exact het zelfde moeten zijn. zelfde stand, zelfde bedrijfsmethode, ...

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door szx2js » wo 13 jan 2016, 15:53

Volgens het protocol van de AGT worden F1 moeren blind (zonder bekendheid met herkomst) in grote aantallen verdeeld over meerdere imkers, om zodoende op een objectieve manier de eigenschappen te kunnen beoordelen.
In het Zwitserse onderzoek is ook gebruik gemaakt van veel verschillende bijenstanden en vele bijenvolken van de verschillende rassen. Volken waarmee iets vreemds aan de hand is, worden uiteraard uit het onderzoek gehaald. Dus toevalligheden als vleesvolken worden uitgesloten.
Uit deze objectieve onderzoeken blijkt dat de omgevingsfactoren een veel belangrijkere rol spelen dan het bijenras. De keuze tussen Carnica of Buckfast is ondergeschikt aan de keuze van de omgeving.

Tevens is gebleken dat vele imkertechnische ingrepen ook geen noemenswaardige invloed hebben op volksgrootte en opbrengsten, bijvoorbeeld: drijfvoeren in het voorjaar of voer open krabben.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Dirk Blanken » wo 13 jan 2016, 19:14

Ook de gebroeders Ruttner (zie AdIZ 10 417-421) hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de rasspecifieke eigenschappen van Buckfast (B) en Carnicavolken (C). Hierbij is gekeken naar de broedontwikkeling (en dus grootte) van de verschillende rassen op verschillende locaties. De verschillen op dezelfde bijenstanden tussen B en C waren nauwelijks van invloed, echter de verschillen tussen de verschillende locaties was enorm.
Hieruit blijkt dat de omgeving van de bijenstand en de flora meer bepalend is dan de raskeuze.

Overigens wordt honingopbrengst binnen het AGT als selectie eigenschap gebruikt en niet het aantal bijen per volk.[/quote]

Volkomen mee eens, de locatie is van groot belang wat betreft de ontwikkeling van de bijen volken.
Zet maar eens 70 bijenvolken op één stand waar 20 net voldoende stuifmeel kunnen halen, je zal kleine volken uitwinteren terwijl er op 5 km afstand de zelfde afkomsten staan maar max. 10 volken die van links naar rechts zitten tijdens de winter.

Ik woon in een dorp van 2000 inwoners met er omheen goede landbouwgrond met enkel monoculturen en behalve de bermen alles goed schoon van planten waar insecten het van moeten hebben.
Gedurende een 5 jaar was er dicht in de buurt ongeveer 10 ha vogeltjesland om de veldleeuwerik weer terug te krijgen dus ook veel stuifmeel voor de bijen, prachtige volken ook als er 40 ä 50 stonden.
Vogeltjes land weg nu moet ik weer naar 20 á 30 om goede volken te kunnen inwinteren.
"k snap het beleid niet zo goed?
Hoe kan je de veldleeuwerik hier houden als je na een paar jaar er weer mee stopt, de oorzaak van het gemis van de veldleeuwerik was het voedsel gebrek?? weggegooid geld al hebben m'n bijen er een paar kaar van kunnen profiteren.
Beter was 30 ha continue in te richten en dan natuurlijk liefst bij mij in de buurt.

Dirk.
dertiende

Angelavanboven
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 jan 2016, 22:15
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Angelavanboven » zo 17 jan 2016, 18:25

Goedenavond,

De medestudenten uit mijn groepje heten Koen Muermans en Jochem Jeeninga.
We zitten toevallig nu ook met tentamens waardoor we minder tijd hebben.
Onze opdrachtgever, Eric van Oijen, spreken we niet zo vaak. Wel is onze docent een imker in opleiding.
De leraren verzorgen ze (ze krijgen suikerwater en zijn vorige week behandeld met oxaalzuur).
Meteen na dit behandeling vonden we ook in elke kast rond de 80 varroamijten.
In alle kasten komt de Apis mellifera voor.
Ondertussen durf ik wel dichtbij te komen :be9: !
Het is voor de bijen geen probleem maar meer voor ons onderzoek komt een zachte winter niet goed uit. Gelukkig vriest het ondertussen wel al een paar dagen.
Een vraagje, tellen jullie de varroamijten in jouw kast(en)?

Bedankt voor het reageren! :be5:

Angelavanboven
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 jan 2016, 22:15
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Angelavanboven » zo 17 jan 2016, 18:33

Hans van der Post. schreef:Leuk dit bijen onderzoek! Een deel van mijn bijenvolken zijn actief.
Dit is ook te merken aan de dekplanken van de actie volken - je voelt een "warme" plek.
Maar of de volken gestrest zijn? denk dat dit wel meevalt.
Mocht je leuke bevinden vinden zet ze op het forum!
Succes met jullie onderzoek.
We hebben elke week slechts 7-10 varroamijten per kast gevonden met onze methode! Toen onze kasten vorige week met oxaalzuur zijn behandeld vonden zo ongeveer rond de 80 varroamijten per kast.
De meeste gegevens gaan we pas verzamelen en analyseren in februari/maart.
Op dit moment zijn we vaak bezig met het determineren van stuifmeelkorrels. Dit is alleen heel erg lastig..
Heeft u daar verstand van?

:hive:

Angelavanboven
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 10 jan 2016, 22:15
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Angelavanboven » zo 17 jan 2016, 18:37

johan schreef:of ik last heb van de milde winter? bwah.. ik hou niet zo van schaatsen :wink:
als het weer het toelaat vliegen de bijen. dat is hun instinct, ook in de winter. dus ja, een warme winter betekent dat de bijen blijven uitvliegen. in pakweg sicilië vliegen de bijen misschien wel alle dagen van het jaar. Daar kennen ze geen winterrust zoals hier. ik denk niet dat zij er stress van krijgen. Al moet er wel bij gezegd dat daar andere rassen leven dan hier.
dat instinct verklaart ook waarom veel volken geen broedstop zullen hebben deze winter. het licht heeft een grote invloed (meer rood licht in de winter, kortere tijd licht per dag), maar ook temperatuur, voedselaanbod, ras en ziektes spelen een rol.
daar waar winterbloeiers dichtbij de kasten staan, of daar waar er nog gele mosterd in bloei staat, zorgt stuifmeel voor een prikkel om broed aan te zetten. volgende week wordt er vorst voorspeld, dus dan eindigt de dracht van de gele mosterd.
wat de gevolgen zijn van een warme winter weten we pas binnen enkele maanden, maar ik denk dat de bijen wel meer gewoon zijn dan dit.
afwachten!
Bij ons vliegen ze ook nog wel eens uit! Alleen op het moment vriest het gelukkig. Over een aantal dagen mogen we de kasten openen (als het goed is :be7: ) en dan kunnen we zien of er broed in zit. Eind januari halen we onze temperatuur sensoren uit de kasten. Weet jij of er nog broed in de kasten zit?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door joselito » zo 17 jan 2016, 19:45

Angelavanboven schreef: Over een aantal dagen mogen we de kasten openen .Weet jij of er nog broed in de kasten zit?
Waarom ga je de kasten open doen? Dat heeft weinig zin.Beter is ze rust te gunnen.
Of er nog broed in de kasten zit hangt van verschillende factoren af, vooral de standplaats en het ras.
Als er minder dan één mijt per dag valt per kast zit je veilig. (natuurlijke sterfte)
Aangezien je ze vorige week behandeld hebt werkt het effect hiervan nog een tijdje door en kun je nog niet van natuurlijke sterfte spreken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stress in deze milde winter!!

Bericht door Jaap v.Popering » zo 17 jan 2016, 20:37

Angelavanboven schreef:.
Op dit moment zijn we vaak bezig met het determineren van stuifmeelkorrels. Dit is alleen heel erg lastig..
Heeft u daar verstand van?

:hive:
Misschien heb je hier iets aan ....http://www.pollenonderzoek.nl/index.php

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten