verplaatsen kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tonbosco
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 20:21
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

verplaatsen kast

Bericht door tonbosco » di 19 jan 2016, 22:14

Ik wil mijn kasten op de zelfde plaats ongeveer 1 meter naar voren verplaatsen.
Hierdoor komen ze iets meer in de zon te staan.
Wanneer kan dit nu of later?
Tonbosco

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door johan » di 19 jan 2016, 22:37

Een optie is om ze, vanaf dat het vliegweer is, elke dag 20 cm naar voor te schuiven.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door RutgerV » di 19 jan 2016, 23:29

Naar voren en naar achter verplaatsen is niet zo'n probleem. Zijwaarts is lastiger.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door Hans van der Post. » di 19 jan 2016, 23:35

Die 20 cm heb je gelijk als je de kast zijwaarts verplaatst.
Maar als je de kast naar voren of naar achteren wil verplaatsten kun je dit in twee keer doen. 50 cm per vliegdag.
maar dan moeten de bijen wel regelmatig vliegen.
Je zou direct na de reingingsvlucht de eerste stap doen en na een week de tweede verplaatsing.
Doe het wel zo dat bij de tweede verplaatsing de temperatuur in de schaduw 12 C. is en als het kan ook een zonnetje.
!Hans.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door HeHo » wo 20 jan 2016, 07:33

Plaats die kasten maar gewoon in een keer 1 meter naar voren.
Ik zou dat deze week doen voordat ze weer uitvliegen.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door Matts Vos » do 21 jan 2016, 22:31

Ik haak even in op dit topic ipv een nieuwe aan te maken als dat niet erg is: Ik heb mijn 4 kasten een week geleden (net voordat het kouder werd) +- 50 meter verplaatst omdat het dakterras waar ze op stonden verbouwd gaat worden (dak lekt en ruimte eronder wordt anders ingericht). Nu wordt het zaterdag hier +- 8 graden (midden-oost NL), dan weer wat kouder en dinsdag +- 9.

Nu zijn er op 't dakterras zelf werklui aan de gang en het wordt natuurlijk een heel groot probleem als de bijen hun weg terug vinden naar de oude locatie.. ik wil sowieso vrijdagavond de vlieggaten afsluiten en deze zaterdag gesloten houden.. hoe ver vliegen ze met deze temps? Er staat wel een grote boom tussen de oude en nieuwe locatie, en de nieuwe locatie staat pal voor een paar redelijk grote struiken, dus als ze uitvliegen ziet het er wel anders uit...

Advies gewenst :)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door Hans van der Post. » do 21 jan 2016, 23:12

Zou de kast dicht maken en de varroa lade voor een deel open.
Neem aan dat als het binnen 10 dagen klaar is je de kast terugzet.

Als een bijenvolk door de temperatuur drie weken niet naar buiten kan gaan de bijen zich opnieuw invliegen.
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door ErikS » vr 22 jan 2016, 09:21

Hallo, mijn ervaring is dat je bijenkasten prima kunt verplaatsen, ook over een kleine afstand (meters), als je een paar zaken in de gaten houdt.
- De kast tenminste een week van tevoren een uniek kenteken geven, ik heb gekleurde vliegplanken voor mijn zesramers, maar een strook gekleurde tape op de kast voldoet ook.
- Kast verplaatsen als de bijen binnen zijn en ook tenminste een half uur daarna gesloten houden, liefst de gehele nacht.
- Voor de vliegopening een duidelijke verandering aanbrengen/ hindernis neerzetten (tak, bezem op zijn kop, schep, ik heb de gekste dingen al gebruikt, de bedoeling is dat de bijen die buitenkomen onmiddellijk zien dat er een verandering is, niet uitvliegen maar eerst rondkijken).
- De oude positie geheel opruimen, ik werk met betonblokken waar de kasten op staan. Alle blokken weg, alleen kale bestrating.

Ik heb dit al een aantal maal uitgevoerd (geleerd van http://www.bushfarms.com/beesmoving.htm) en het werkt. Dit gaat in tegen de normale imkeropleidingdoctrine ;-) kasten minimaal x kilometer verplaatsen. Maar inderdaad vliegt een bij in principe terug naar de oude locatie, de eerste keer. Dat zul je ook zien, het eerste half uur zwerven bijen rond de oude positie en daar hebben ze geen referentie (die hebben we namelijk weggehaald) daar volgt een soort aha moment en gaan ze naar de nieuwe locatie.

Mijn persoonlijke theorie is dat de normale imkeropleidingdoctrine uitgaat van een niet veranderende omgeving en gelijke kasten. En inderdaad vliegt een bij in principe terug naar de oude locatie, de eerste keer. Maar in een normale (bosrijke) omgeving kunnen drastische veranderingen optreden in korte tijd, takken die afbreken, bomen in bloei, uitlopen van blad. Bijen hebben het aanpassingsvermogen hiervoor. Stel, een volk zit in een holle boom en na een nacht met storm hangt een tak voor de uitgang. De bijen hebben dan een ander uiterlijk van de ingang en zullen zich opnieuw hierop invliegen. Komen ze terug van de vlucht is er wat onhandig gemanouvreer en daarna gedragen ze zich alsof het altijd zo is geweest.

Als de bijen een referentie vinden kunnen ze hier heel hardnekkig op blijven vliegen en als je de betonblokken laat staan kunnen ze op de betonblokken gaan samenscholen, als hier een hoeveelheid ontstaat gaan ze niet meer weg. Dus een duidelijke unieke referentie aan de kast, alle referentie op de oude plek weghalen en aandachtig volgen de eerste uren. De rust is pas na een halve dag terug maar na een uur is er al weer een normaal vliegverkeer zichtbaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 jan 2016, 09:55

Goed verhaal! mis wel het jaargetijde waarin je de operatie doet. Je spreekt over rondzwerven. Als dit bij een temperatuur van +12 gebeurd is er grote kans dat die bijen even gaan zitten en verkleumen.
Daarom in mijn eerste reactie aan tonbosco: kleine stukjes verplaatsen.
tonbosco schreef:Ik wil mijn kasten op de zelfde plaats ongeveer 1 meter naar voren verplaatsen.
Hierdoor komen ze iets meer in de zon te staan.
Wanneer kan dit nu of later?
Tonbosco
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: verplaatsen kast

Bericht door ErikS » vr 22 jan 2016, 12:15

klopt mijn "verhaal" ;-) geldt voor het voorjaar / goed vliegweer.

Bij deze temperatuur, gewoon dicht en verzetten, heel voorzichtig en hoogstens kantelen in langsrichting (uitgaand van ramen haaks op vliegopening) en zeker niet dwars, dus goed op de steenkruiwagen zetten en heel voorzichtig rijden.

grtz

erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 42 gasten