honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door tomer » ma 11 apr 2016, 23:21

Ik vind het als beginner niet gemakkelijk in te schatten wanneer de honingkamer kan/moet geplaatst worden...
Hier en daar lees ik "wanneer de kers begint te bloeien". Uiteraard is het ook afhankelijk van de grootte van het volk, de kast, het weer, de dracht enz.
Daarom een schets van de situatie.
Ik werk met een Dadant-Blatt en van de 10 ramen waren er tot vanmiddag 6 in gebruik.
Van links naar rechts: 1 raam honing/stuifmeel, 4 ramen met broed (2 binnenste met veel gesloten broed, 2 buitenste wat minder), terug 1 raam honing, daarna een vulblok.
Ik heb vandaag een raam met waswafel bijgegeven om ruimte te geven en het broednest verder uit te breiden. Ook een half raam (honingkamerraam) om de darrenraatmethode toe te passen aan de onderkant hiervan. Ze hebben nu dus 8 ramen.
Toen ik de kast opende, viel meteen op dat ze raat hadden gebouwd tussen de ramen en dekplank en hierin zat al honing. Ook in de ramen aan de zijkanten en boven het broed zit er tamelijk wat nieuwe honing.
Daarmee de vraag of het nu het goede moment is om een honingkamer te plaatsen?
Maar...heb ik ze in de broedkamer nu niet teveel ruimte gegeven, waardoor ze eerder daar honing gaan opslaan in die nieuwe ramen (ipv broednest uit te breiden)? Is het teveel ineens om de nieuwe ramen in de broedbak uit te bouwen + de ramen van de honingzolder?
Maw, is het beter om eerst ruimte te geven in de broedbak, of eerst in de honingkamer, of beide :?:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Hans van der Post. » di 12 apr 2016, 00:11

citaat toner:
Maar...heb ik ze in de broedkamer nu niet teveel ruimte gegeven, waardoor ze eerder daar honing gaan opslaan in die nieuwe ramen (ipv broednest uit te breiden)? Is het teveel ineens om de nieuwe ramen in de broedbak uit te bouwen + de ramen van de honingzolder?
Maw, is het beter om eerst ruimte te geven in de broedbak, of eerst in de honingkamer, of beide :?:
Beste, een bijenvolk moet eerst voldoende bijen hebben om hun "wintervoorraad" te kunnen verzamelen.
Laat het volk groeien tot de broedbak vol ramen met bijen en broed hangt en zet over een paar weken de honingkamer op.
Als het weer meezit komt er ook nog een tweede dracht. :be2: - de zomerdracht -
!Hans.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door ErikS » di 12 apr 2016, 07:44

Hallo Tomer,

Gisteren is nog een blog over het plaatsen van de honingkamer en uitbreiding van Dadantkanten geplaatst op bijenwerk.
http://www.bijenhouders.nl/blog/categor ... bservaties
http://www.bijenhouders.nl/blog/control ... tkast-volk


grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Tieme » di 12 apr 2016, 09:06

Hi Tomer,

Ik ben het niet helemaal met Hans eens.

Je kan allebei doen. Er is nog een hele zomer te gaan om een groot volk te kweken, er is echter maar een paar weken voorjaarsdracht. Het feit dat ze al tussen de raten en de dekplank raat bouwen en honing opslaan laat zien dat je een honingkamer kunt plaatsen. Tegelijkertijd kun je beneden elke twee weken een raampje met kunstraat bijgeven om het broednest te laten groeien. Hiermee pas weer beginnen als ze begonnen zijn in de honingkamer.

groeten,
Tieme

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door ErikS » di 12 apr 2016, 09:17

Hans van der Post. schreef:citaat toner:
Maar...heb ik ze in de broedkamer nu niet teveel ruimte gegeven, waardoor ze eerder daar honing gaan opslaan in die nieuwe ramen (ipv broednest uit te breiden)? Is het teveel ineens om de nieuwe ramen in de broedbak uit te bouwen + de ramen van de honingzolder?
Maw, is het beter om eerst ruimte te geven in de broedbak, of eerst in de honingkamer, of beide :?:
Beste, een bijenvolk moet eerst voldoende bijen hebben om hun "wintervoorraad" te kunnen verzamelen.
Laat het volk groeien tot de broedbak vol ramen met bijen en broed hangt en zet over een paar weken de honingkamer op.
Als het weer meezit komt er ook nog een tweede dracht. :be2: - de zomerdracht -
@ Hans, heb je gezien dat de vragensteller met Dadant imkert? Wat je schrijft is de manier voor met spaarkast formaten imkeren, normaliter wordt het volk op dadant geleidelijk ruimte gegeven naast aanbieden van honingruimte boven de broedruimte.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Hans van der Post. » di 12 apr 2016, 09:33

Ja ik heb gezien dat er met dadant wordt geimkerd. zitten daar ook andere bijen in?
Ik heb ook kasten met èèn broedbak met 29 cm hoge ramen en wacht totdat er 8 ramen met brias aanwezig zijn voordat de HK er opgaat.
Overigens kijk ik ook het weer aan, bijenhouden is meer dan alleen kijken naar je bijenvolk. :whistle:
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door tomer » di 12 apr 2016, 13:35

Voor de duidelijkheid: het is niet zo dat ik mijn bijen per se wil uitmelken hoor. Het was mijn bedoeling om het broednest geleidelijk te laten uitbreiden, maar bij de controle gisteren had ik het gevoel dat ze eerder ruimte nodig hebben om honing op te slaan, aangezien ze boven de ramen en tegen het vulblok aan het bouwen zijn en boven het broednest honing opslaan. Ik denk dat de ramen die ik nu bijgegeven heb met honing zullen worden gevuld en niet zullen worden belegd.
Dan kan ik misschien beter het raam kunstraat terug weghalen en enkel het halve raam kunstraat (als bouwraam) laten hangen en de honingkamer plaatsen?
En volgende week pas het volledig raam kunstraat hangen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Hans van der Post. » di 12 apr 2016, 13:51

Al heb je drie honingkamers opstaan willen ze toch wel een randje raat bouwen tussen de dekplank en toplat. Geef met grote regelmaat een raam kunstraat en hang dit dan tussen het kantraam en het eerste raam broed. Dit werkt broedvormend en ja op afstand is het niet te zien hoe sterkt de dracht bij jou is.
!Hans.

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door Rene K » di 12 apr 2016, 16:47

Ik zou een honingkamer plaatsen, doe je dit nu niet dan ga je weinig honing oogsten de rest van het jaar.
Het Imkeren met Dadant is met name hierin anders dan spaarkast.

René

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen of volk nog laten groeien?

Bericht door tomer » wo 13 apr 2016, 11:48

ErikS schreef: Gisteren is nog een blog over het plaatsen van de honingkamer en uitbreiding van Dadantkanten geplaatst op bijenwerk.
http://www.bijenhouders.nl/blog/control ... tkast-volk
Ik vond het een zeer interessant filmpje, komt goed overeen met de situatie hier.

Ik heb er gisteren dan toch maar een honingkamer opgezet. Dat was wel nodig denk ik, want de raat die ik de dag ervoor naast het broednest had gegeven was al half uitgebouwd en er zat zelfs al nectar in! Ongelofelijk hoe rap ze dat doen, maar dat was dus niet de bedoeling .
Ik heb die raat aan de andere kant van het vulblok gezet, zodat ze niet teveel plaats hebben in de broedbak en dus de honing sneller in de honingzolder zullen steken. Het half raam voor de darrenraatmethode heb ik wel laten hangen. Dat zullen ze ook eerst vol honing steken zeker...?
Als ze goed begonnen zijn in de honingzolder kan ik een nieuwe waswafel aan de andere kant van het broednest hangen.
Ik zal ze nu maar een week gerust laten :think:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten