Hoe een zo'n sterk mogelijk volk behouden.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Hoe een zo'n sterk mogelijk volk behouden.

Bericht door frankwillems » di 10 mei 2016, 23:09

Hoi,

ik ben 2 maanden geleden begonnen met mijn 1ste volk.
carnica op een 5 ramers dadant blatt. Inmiddels is deze uitgegroeid tot 10 ramen en morgen wil ik hier de 2 laatste waswafels in gaan hangen om zo volgende week een honingkamer te kunnen plaatsen.

Mijn schrik is alleen dat het volk straks gaat zwermen zo nog geen honing gaat kunnen halen. Hoe kan ik dit het beste tegen gaan om zo'n sterk mogelijk volk over te houden. Of wat moet ik hiervoor doen.

Wie kan me helpen?

Grt Frank

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoe een zo'n sterk mogelijk volk behouden.

Bericht door ErikS » wo 11 mei 2016, 08:23

Hallo Frank,

Ik heb zelf geen Dadant broedkamer kast maar wel kasten met Dadant honingkamerramen.
Volgens mij had de honingkamer al eerder geplaatst moeten worden om te voorkomen dat losse honing op de broedkamerramen opgeslagen wordt. Op de blog van het NBV wordt veel info gegeven over de manier van werken met Dadant kasten. Kijk die video's goed aan, heel leerzaam. http://www.bijenhouders.nl/blog/categor ... dadantkast.

Je hebt carnica dus zwermlustig. Ik zou vandaag acuut het volk nalopen op doppen en tenminste een wasplaat inhangen tegen het broednest en een honingkamer plaatsen.
Als je doppen vindt, uitbreken (of aflegger maken maar uitbreiden lijkt niet je wens) en vrijdag opnieuw controleren (daarna zijn 4 dagen weer voorspelt dat geen inspectie toelaat dus deze laatste kans goed benutten) anders heb je kans op afkomen van een zwerm bij de volgende mooie dag.
Aannemend dat je broedkamerramen deels vol zitten met losse honing en je wastafel inhangt op de honingkamer. Vrijdag zal de honingkamer duidelijk zijn uitgebouwd en al een deel van de honing naar boven. Persoonlijk zou ik dan meteen al de 2e honingkamer erboven plaatsen als je vandaag meer dan 3 broedkamerramen losse honing hebt. Dan kunnen de dames in de dagen slecht weer uitgebreid de honingkamers uitbouwen en de losse honing naar boven brengen maar houden ruimte over. In de broedruimte zou nu ook ruimte moeten komen omdat je een raam tegen het broednest hebt gehangen en de cellen vrijkomen omdat de losse honing naar boven gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten