Koperdraad in honingraam

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Koperdraad in honingraam

Bericht door Jaap v.Popering » zo 15 mei 2016, 11:43

Hans van der Post. schreef: Voor insecten daarin tegen WEL. In een redelijk ver verleden werden door een bepaalde firma bijenkasten gefabriceerd kt die duurzaam werden gemaakt met kopernaftenaat. Hier kwijnde bijenvolken langzaam weg. Koper hoort niet thuis in bijenkasten.

3.Ik lees ......hier ...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... iMw....Als u het betreffende artikel, geplaatst in het Groentje van april 1958 (no. 4, bIz. 87) nog eens naslaat,
dan zult u bemerken dat daar in de eerste plaats aanbevolen wordt het gebruik van een oplossing van kopernaftanaat in terpentine.



Ik heb nooit gehoord of ervaren dat er schade aan de volken zou zijn ontstaan door het gebruik hiervan , terwijl het in die tijd een veelvuldig gebruikt middel was.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Koperdraad in honingraam

Bericht door Ewout » zo 15 mei 2016, 13:27

beethere schreef:Voor degenen die zich druk maken: suiker is behoorlijk giftig
Net als honing, zout, water, zuurstof, boerenkool, aardappelen....

Paracelsus zei 500 jaar geleden al: Sola dosis facit venenum. (enkel de hoeveelheid bepaalt of iets giftig is)

Wist je dat koper (in de vorm van koperhydroxide, koperoxychloride, (tribasisch) kopersulfaat, koperoxyide, koperoctanoaat) in veel landen is toegestaan in de biologische landbouw als bestrijdingsmiddel? (in NL verboden).

Weleens in een ambachtelijke bierbrouwerij geweest? Grote koperen ketels. Hier wat nuance.

Dat gezegd hebbende, zou ik zelf de koperhoning niet verkopen maar zelf opeten. Kaarsen maken van de was.

Benthe
Berichten: 125
Lid geworden op: do 27 nov 2014, 15:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Hof van Twente
Contacteer:

Re: Koperdraad in honingraam

Bericht door Benthe » di 17 mei 2016, 22:26

Ik heb besloten dat ik de raampjes met koperdraad niet apart slinger. Het is in verhouding zo weinig en het zit ook nog behoorlijk in de was verpakt. De raampjes worden daarna niet terug geplaatst.
Als het echt foute boel was dan zou er ergens wel iets over bekend zijn.
8-) :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten