Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door ErikS » ma 23 mei 2016, 08:46

Jaap v.Popering schreef:
imker Marinus schreef:Ik heb vrijdag 6 mei 2 vliegers gemaakt.

Ik vind dat verschil wel groot, 17 mei of 19 mei. Hoe bepalen jullie nu op welke dag er doppen gebroken moeten worden? En is het nu op dag 12 of 13?
Om het nog wat eenvoudiger te maken ...Wanneer het volk besluit om van een drie dagen oud larfje een koningin te maken ...loopt er 10 maal 24 uur later een jonge koningin over de raten . In dit geval op 16 mei .
Behoudens uiterste nood als er geen jongere larven aanwezig zijn. Het is al vaak aangetoond, bijen nemen larven van max anderhalve dag oud. Ik zal de referentie opzoeken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 23 mei 2016, 08:54

Ewout schreef: Heb je dat weleens meegemaakt, als er ook genoeg jonge larfjes aanwezig waren?
Ik maak mijn kunstzwermen altijd in moergoede volken zonder zwermneiging . Omdat ik altijd nog al wat volken na mijn werktijd had te behandelen , luister ik nooit naar tutters of kwakers .

Ik heb meerdere keren door omstandigheden op de 12 de dag moeten breken en elk jaar zat er wel een volk tussen waar dan al een of enkele doppen uitgelopen waren , en soms zelf de resterende afgebeten waren . Ook zijn er elk jaar wel volken waar op dag 13 nog geen enkele dop rijp is .

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Paul67 » za 25 jun 2016, 22:05

Misschien een stomme vraag (beginner hè...) maar zou je ook bijvoorbeeld 5 doppen kunnen laten uitlopen,
vervolgens 1 koningin in het volk laten en de andere 4 in kooitjes doen en bijvoorbeeld verkopen?

Of nog anders: kun je ook gesloten doppen uitsnijden en buiten de kast laten uitkomen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door tomer » zo 26 jun 2016, 01:25

Koninginnen oogsten :)
Op dag 12 luisteren naar de tuter. Die hoor je gewoon als je je oor tegen de kast houdt. Dan kan je bij alle overige doppen voorzichtig het dekseltje openen. Onmiddellijk komt de koningin eruit gekropen, dus hou een doosje klaar. Je kan de koninginnen dan inzetten in bvb bevruchtingskastjes.
Ik heb het zo gedaan en vorige week een Albertkastje gebouwd. :whistle:
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... bertkastje

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Fish » zo 26 jun 2016, 22:01

Paul67 schreef:Misschien een stomme vraag (beginner hè...) maar zou je ook bijvoorbeeld 5 doppen kunnen laten uitlopen,
vervolgens 1 koningin in het volk laten en de andere 4 in kooitjes doen en bijvoorbeeld verkopen?

Of nog anders: kun je ook gesloten doppen uitsnijden en buiten de kast laten uitkomen?
Natuurlijk kan je de overige 4 in een kooitje doen, waarom niet? Ook buiten de kast uit laten komen is een mogelijkheid, zolang je ze maar op de juiste temperatuur/luchtvochtigheid kan houden (bijvoorbeeld in een broedstoof).

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Doppen breken; dag 12 of dag 13?

Bericht door Paul67 » zo 26 jun 2016, 22:32

Weer wat geleerd!
Bedankt Tomer en Fish. :be9:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 70 gasten