Buckfast F1 staat op 2 BK en 2 HK en wil zwermen wat te doen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Buckfast F1 staat op 2 BK en 2 HK en wil zwermen wat te doen?

Bericht door Kroese » do 19 mei 2016, 00:13

Freek schreef: Enfin dit wat ik nu doe zou met buckfast bijen ook moeten kunnen, moet alleen wel tijd lang blijven controleren op doppen en dat is wel veel werk. Freek


Je hebt nu gemerkt dat als je de broednesten laat verzuipen, dat ze dan zeker ook doppen gaan zetten.
Dat wil dan niet altijd ook zeggen dat ze dan ook gaan zwermen. Vaak en zeker bij minder weer bijten ze die doppen ook zo weer weg, zonder dat de imker het in de gaten heeft. Wat ook gebeurt dat ze 1 dop laten uitlopen, zodat die jonge F2 de leggende F1 doodsteekt.
De F2 wordt gewoon bevrucht en gaat aan de leg, zonder zwermen heb je dan een stille wisseling gehad.
Je hebt dan gewoon een ongemerkte moer lopen. Dit gebeurt vaker dan menig imker denkt.

Freek, nu je ruimte gegeven hebt, en ze hebben de nectar naar boven hebben kunnen brengen, houdt het doppen zetten na 1 of uiterlijk 2 keer breken meestal op.
Bij goede Buckfast volken kun je dan de moer gewoon op je honingvolk blijven houden. Splitsen of separeren haalt de kracht uit een sterk volk, en kost je dus dracht. Ze gaan de dracht dan investeren in volk opbouw.

Met andere bijen soorten kun je op een gegeven moment maar beter een kunstzwerm of een vlieger o.i.d. maken.
Daarom moeten de werkwijzen van andere rassen niet aanbevolen worden op buckfast volken.
Dat is toch wel hele andere manier van imkeren.

Bij mij blijven de oude moeren echt allemaal zitten, tot ik vind dat er verjonging moet gaan komen.
En dat is meestal pas na de Linde oogst.
Bij slecht presterende volken gaat de moer er wel uit.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buckfast F1 staat op 2 BK en 2 HK en wil zwermen wat te doen?

Bericht door Alex Mönch » do 19 mei 2016, 18:07

Je slaat de spijker helemaal op zn kop Hennie :D
Zolang je maar voor voldoende opslag ruimte voor the nectar zorgt,heb je weinig omkijken naar de Buckfast volken.
Ik heb nog geen angst voor zwem neiging,omdat ik weet dat ze nog wel ff voldoende opslag ruimte hebben.
De dracht is hier niet meer zo extreem als 2 weken geleden.
Het begint hier een beetje te droog te worden.
Ik ruik nog steeds de geur van vers gehaalde nectar,maar niet meer zoveel als eerst.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Buckfast F1 staat op 2 BK en 2 HK en wil zwermen wat te doen?

Bericht door Freek » do 19 mei 2016, 23:22

Hennie,

Helemaal juist!
Ik laat het mooi zo gaan en blijf wel opletten en ruimte geven wanneer nodig.
Maar ik ga het volk niet splitsen.
Ik moet nog steeds wennen aan deze bijen en aan de indrukwekkende hoeveelheden honing die ze binnen kunnen slepen, daarom was het broed me verzopen ondanks dat ik ze een week terug nog een HK had bij gegeven.
Zondag gaat er regen vallen. Nou dan komt er daarna een sloot nectar binnen en hebben ze die broedkamer in no time uitgebouwd.
Dan word het volgende week tijd voor een extra honingkamer en zijn ze 3BK en 3HK hoog 8-) of ik zou ze leeg moeten slingeren zodat er weer ruimte is voor honing.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten