broedaflegger en doppen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

broedaflegger en doppen

Bericht door Bmans » vr 27 mei 2016, 11:44

Hallo,
bij het invoeren van een nieuwe F1 koningin wilde ik in een 6 ramer een verzamelbroedaflegger maken met gesloten broed (3x). Verder 1 voerraam en 2x kunstraat. Toen ik de eerste "donorkast" opende waren daar (ineens) doppen (5 of 6 dagen oud, enkele nog niet gesloten). Volk op simplex, 20x BK en 20x HK. De doppen zaten: 1 op het midden van een raam (onderste bak) verder een serie onderaan een raam (bovenste bak).
Heb hieruit 3 ramen gesloten broed (zonder ei/larf of dop) overgezet in de 6 ramer. Wat extra bijen uit de HK en toen de F1 koningin in een gesloten kooitje erbij gehangen. Vanavond of morgenvroeg het kooitje openen.
Gaat dat prima een volk met zwermneiging met een nieuwe jonge koningin?

In de donorkast zag ik verder geen eieren, ook geen koningin (niet oneindig lang gekeken). Wel zat de kast nog goed vol bijen. Ik heb de doppen laten zitten. Dit omdat ik geen eieren en geen koningin gezien heb. Ik vertrouw het dus niet helemaal. Die zal dus gaan zwermen als ik nu niets meer doe (mocht de koningin er nog zijn).
Stopt de koningin voor het zwermen enkele dagen met leggen?

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: broedaflegger en doppen

Bericht door Bart DC » vr 27 mei 2016, 17:24

Jawel,

enkele dagen voor het zwermen bereidt ze zich voor. Ze volgt een "afslankingskuur", zodat ze beter kan vliegen, en legt ook geen eitjes meer.

groetjes,

Bart.

Bmans
Berichten: 282
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: broedaflegger en doppen

Bericht door Bmans » vr 27 mei 2016, 17:51

Ah bedankt.
En de 6 ramen met nieuwe F1, gaat dat goed? Of is dat zo gedoemd te mislukken?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: broedaflegger en doppen

Bericht door tomer » za 28 mei 2016, 11:55

Bart DC schreef:enkele dagen voor het zwermen bereidt ze zich voor. Ze volgt een "afslankingskuur", zodat ze beter kan vliegen, en legt ook geen eitjes meer.
En als je de doppen telkens breekt zodat ze toch niet gaan zwermen, dan begint ze ook telkens opnieuw met eitjes leggen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten