Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door bee-tree » wo 15 jun 2016, 07:19

____________ officiële bodem van het op z'n kop geplaatste potje
|swswswsw| sw = suikerwater= 1:1 sweet= zoet
|swswswsw|
|swswswsw|
|swswswsw|
|swswswsw|
__...........__ -------- doorboorde officiële deksel van het potje boven een gat in de raatbedekking.
==== === === ---------afdekfolie met gat.
:b10: :b10: :b10: :b10:
bijbijbijbijbij ----------- Nota bene :de afstand tussen de puntjes stelt de diameter op ware grootte voor,
bijbijbijbijbij ---------- maar de gaatjes hoeven niet zo dicht op elkaar te staan als in de tekening.
:b10: :b10: :b10: :b10:

Wanneer je het potje plaatst loopt er altijd wat suikerwater uit; dat likken de bijen wel op.
Wanneer het potje stil staat, houdt het druppelen op dankzij vacuüm
als de gaatjes niet te groot zijn. Zjef :b10:
Laatst gewijzigd door bee-tree op wo 15 jun 2016, 09:01, 3 keer totaal gewijzigd.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door bee-tree » wo 15 jun 2016, 07:51

Hallo Yongoi, ik heb voor jou de zoekfunctie geraadpleegd met het trefwoord "voerpotjes".
Nul resultaten. Toen het trefwoord "voerbakjes'. 'Eindeloos' veel resultaten. Dag werk voor nodig.
Ik heb gezien dat momenteel minstens 4 gebruikers voor jou een plaatje aan het zoeken zijn
of een foto van het --door minder bedeelde, maar wel inventieve imkers-- gebruikte jampotje.

Gelukkig is de eerste tip met foto in de zoekfunctie-rubriek met trefwoord "voerbakje" voor jou interessant
als je over WEINIG tijd beschikt, maar wel VEEL geld over hebt voor een POTSIERLIJK 'voerbakje'
om 'n volk van buitenaf via de vliegspleet te voeren. Het is het topic van Berg van 14 mei 2016.
"In spaarkast natuurbouw-volk huisvesten" . Zjef :b10:

P.S. Raadsel : Waarom gebruikt de doorsnee imker geen honingpotje om er een voerpotje
van te maken ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 jun 2016, 10:21

bee-tree schreef: P.S. Raadsel : Waarom gebruikt de doorsnee imker geen honingpotje om er een voerpotje
van te maken ?
Ja Bee-tree we leven in 2016 een twee liter kunststof voerbak kost een paar euro.
EN elke keer gedoe= bijen lopen uit het voergat - met afhalen en opzetten van zo'n voerpot.
Voor nood is een voerpot een oplossing maar wil niet terug naar de jaren 60 van de vorige eeuw.
Ben van gister maar gebruik wat er nu te koop is een kunststof voerbak :!: :be2:
!Hans.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 15 jun 2016, 11:46

Had nog een paar potjes staan in de kast.
Al wel vele jaren niet meer gebruikt.
Maar geeft en idee voor de "niet kenners" hoe dat er uitziet.
Deze voerpotjes werden niet gebruikt om echt te voeren.
De bedoeling was voor stimulatie, of bijvoeren van b.v. een drieramer.
Bijlagen
IMAG0448.jpg
IMAG0447.jpg
Potjes met deksel met gaatjes.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Yongoi
Berichten:12
Lid geworden op:di 14 jun 2016, 13:07
Imker sinds:2016
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Yongoi » wo 15 jun 2016, 14:13

Ik zou niet weten waarom je geen honingpotje kan gebruiken bee-tree. :whistle:

Ik snap nu waarom ik de boel niet kon visiualiseren. Ik heb nig geen deksel met een gat op mijn kast. Nu heb ik een mona bakje met gaatjes in de deksel gevuld. Dit op een bordje in de kast gezet. Met eronder een steentje zodat de bijen eronder kunnen kruipen en wat gemorst wordt op t bordje komt. Een beetje een combinatie van al jullie tips.

Er was veel leven voor de kast, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik t voer gisteren voir de kast heb gezet. Echt dat ik zeg de bijen zijn vredig kan ik niet zeggen. Ze lijken elkaar cintinu lastig te vallen. Ik was ook niet erg gewenst bij de kast. Heeft dit te maken met het weinige voedsel? Voor de rest zag het in de kast wat levendiger uit. Ik heb de ramen maar laten zitten.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door bee-tree » wo 15 jun 2016, 15:29

Yongoi schreef:Ik zou niet weten waarom je geen honingpotje kan gebruiken bee-tree. :whistle:
Hallo Yongon, ik heb niet gezegd dat de imker het niet KAN gebruiken, maar dat hij het niet doet.
De imker (m.v.) mag het standaard honingpotje wel 'vertimmeren' tot voerpotje, maar 't wordt zelden
gedaan, met name door de oudere generatie waar Hans op doelt. :o

Ik snap nu waarom ik de boel niet kon visiualiseren. Ik heb nig geen deksel met een gat op mijn kast. Nu heb ik een mona bakje met gaatjes in de deksel gevuld. Dit op een bordje in de kast gezet. Met eronder een steentje zodat de bijen eronder kunnen kruipen en wat gemorst wordt op t bordje komt. Een beetje een combinatie van al jullie tips.
Heel goed Yongon dat je mijn advies om moderne verpakkingen
te gebruiken, zoals boter en yoghurtkuipjes, opvolgt, Ik heb de voerbakken van 2 liter, die van
harde kunststof zijn, maar waarvan de deksels enorm kwetsbare 'oortjes' hebben, voorlopig
een andere bestemming gegeven. Welke ? Andere keer. Zj. :b10: :mrgreen:

Er was veel leven voor de kast, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het voer gisteren voor de kast heb gezet. Echt dat ik kan zeggen, de bijen zijn vredig, kan ik niet zeggen. Ze lijken elkaar continu lastig te vallen.
YONGON , beschrijf eens wat je onder lastig vallen verstaat. Rollebollen ? Zj. :b10:

Ik was ook niet erg gewenst bij de kast. Heeft dit te maken met het weinige voedsel? Voor de rest zag het in de kast wat levendiger uit. Ik heb de ramen maar laten zitten.
Stond je vóór de kast ? Zj. :b10:

Yongoi
Berichten:12
Lid geworden op:di 14 jun 2016, 13:07
Imker sinds:2016
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Yongoi » wo 15 jun 2016, 16:17

Met rollenbollen bedoel ik echt met een paar bijen op 1 zitten of 1 bij op een andere kruipen. Het kan natuurlijk liggen aan dat er suikerwater op de tafel heeft gelegen en dat ze ruzie maken om t laatste beetje. Ik stond achter de kast het voer in de kast te zetten. Ik werd niet aangevallen maar er gingen zich wel een paar met mij bemoeien.

Nu is elke waarneming redelijk nieuw voor mij. Deze situatie is natuurlijk heel anders dan de bij bijen van de praktijkles. Hier waren de volkjes voorzien van alles en waren ze vertrouwd met de omgeving

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Dirk Blanken » wo 15 jun 2016, 17:22

Een jampotje klaar maken voor voeren:

De deksel omkeren en van de binnenkant met een spijker gaatjes in de deksel slaan ongeveer 20.
De bramen komen dan aan de buitenkant te zitten.

Het potje vullen en snel omdraaien en komen een paar druppels uit maar de rest moeten de bijen eruit zuigen.
Door die paar druppels te morsen hebben de bijen snel door waar ze moeten zijn.
Dit kan ook met gewoon water.

Het vlieggat van de kast verkleinen tot 2 cm met schuimrubber i.v.m. roverij.

Je moet een extra rand op de dekplank waarin een voergat moet zitten iets kleiner dan het deksel is, zetten

Elke dag het potje vullen makkelijker is een paar potjes hebben zodat je direct kan wisselen.
Ik zou zeker 10 potjes voeren zodat ze wat reserve hebben.

Maar een twee liter voerbak is ook een optie na een paar potjes voeren.

Een zwerm moet je altijd eerst laten trossen d.w.z. in een lege bak mieteren en dan de bak met raten er boven op.
Later kan je dan de lege onderbak wegnemen zodra ze tussen de raten zitten.
Als het een grote zwerm betreft en je geeft ze niet die lege onderbak dan vertrekken ze vaak weer.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door buzzer » wo 15 jun 2016, 18:37

Dat jampotje vind ik geen plezierige methode. Elke keer als je het moet vullen krullen de bijen door het voergat. Een gele 2 liter voerbak erop en wanneer nodig de deksel van de voerbak open en volgieten maar.
Twee weken geleden een mooie zwerm geschept. vorige week gekeken en ze hadden prachtig gebouwd, zowel het kunstraat als de lege ramen met driehoeklatje bovenin waren mooi bezet. Gisteravond even gekeken en bij het verwijderen van de dekplank was ik ernstig aan de beurt.... Vol in de aanval, ze staken dwars door imkerjack en spijkerbroek en mijn blote handen waren in een mum van tijd bedekt met stekende bijen..... Normaal geen zwelling van een paar steken maar nu een paar ballonhanden :o Als beloning maar een paar liter suikerwater gegeven want ik denk/hoop dat dit het probleem is: honger...
Alle begin is (bij) zonder honing.

Yongoi
Berichten:12
Lid geworden op:di 14 jun 2016, 13:07
Imker sinds:2016
Contacteer:

Re: Vers gevangen zwerm gaat het wel met ze?

Bericht door Yongoi » wo 15 jun 2016, 21:21

Ik ben blij dat ik hier zo goed vooruit geholpen wordt. Ik heb een voerbak besteld die ik boven op mijn segerberger kast kan zetten. https://imkershop.nl/segeberger-kast-de ... erger.html

Ik denk dat ik deze ook goed kan gebruiken in de winter. En met deze bak hoef ik de bijen niet elke dag te storen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten