Volk is komen aanvliegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
silvia.coolen
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 13:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): ....
Contacteer:

Volk is komen aanvliegen

Bericht door silvia.coolen » vr 08 jul 2016, 13:49

Beste bijenhouders,

Ik heb zojuist van het thuisfront begrepen dat er een zwerm bijen in onze pruimenboom hangt. Het eerste waar mijn man aan dacht is ze weg te laten halen door de bijenvereniging in de buurt, maar ik zou ze heel graag houden als ze van niemand zijn. Vorig jaar overwogen we al om een kolonie op ons terrein te beginnen aangezien we buitenaf wonen en we beide enorme natuurliefhebbers/ biologen zijn en een fruittuin en een behoorlijk aantal fruitbomen hebben aangeplant. Ik kan niet wachten om mij over deze kolonie te gaan ontfermen, maar heb er totaal geen ervaring mee. Tips zijn meer dan welkom.
Bijlagen
image.jpeg

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door cklander » vr 08 jul 2016, 14:04

Beste Sylvia,

Heb je al een bijenkast? Anders kan wellicht iemand bij jou uit de buurt je een bijenkast lenen/verkopen/geven.

Makkelijkste is nu om de zwerm nat te spuiten met een plantenspuit, kast onder de zwerm houden en een flinke ruk aan de tak geven. De bijen vallen nu allemaal in de kast. Nu wat raampjes in de kast hangen en de kast onder de boom neer zetten. Binnen enkele uurtjes zit het hele volk in de kast en dan kun je de kast plaatsen waar je wilt (half-schaduw!).

Veel succes!

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door Bart DC » vr 08 jul 2016, 14:08

Leuk cadeau...

Als je het zelf wil doen, dan zou ik nu naar een bijenwinkel vertrekken om wat bescherming te kopen (minimaal sluier, kapruin) en een kast als huisvesting voor de bijen.

Maar eigenlijk is het beter om je vooraf voor te bereiden op het imker worden, zodat deze zaken al ergens staan hebt, en wat minimale kennis achter de kiezen hebt (beginnerscursus).

Het lijkt me dat een imker uit de buurt erbij halen toch niet zo'n slecht idee is, gegeven de omstandigheden.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door joselito » vr 08 jul 2016, 14:13

Bart DC schreef:Het lijkt me dat een imker uit de buurt erbij halen toch niet zo'n slecht idee is, gegeven de omstandigheden.
Goed advies.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door ErikS » vr 08 jul 2016, 14:32

Waar zitten jullie in het land?
stap 1, de plaatselijke imkervereniging bellen en vragen het volk te scheppen. (indien je in omgeving Weert zit, ben ik het mogelijk zelf ;-))
stap 2, de imker vragen voor een paar dagen een kast uit te lenen voor het volk, (is geen triviale vraag in het piek seizoen!).
stap 3, jullie kiezen de plaats waar de kast komt te staan en maken de standplaats in orde.
stap 4, een betrouwbare imkershop uitkiezen en materiaal regelen, kast, kap en handschoenen.

voor stap 4 heb je nog tot 16:00 omdat dat vaak de verzendingen dan weggaan. ;-) Dan heb je je materiaal morgen al, anders dinsdag. Of uiteraard een winkel uitzoeken op een afstand die je kunt berijden.

succes!

silvia.coolen
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 13:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): ....
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door silvia.coolen » vr 08 jul 2016, 14:58

Bedankt allemaal voor de reacties.
We hebben inderdaad de lokale bijenvereniging gebeld (omgeving Ruurlo). In eerste instantie om het volk weg te laten halen, maar bij nader inzien wil ik hen graag houden. Op het moment ben ik nog aan het werk, voor zover ik nog kan werken met zo'n nieuws van het thuisfront, maar morgen ochtend ben ik van plan om langs Het Bijenhuis in Wageningen te gaan voor benodigdheden. Hopelijk blijft de kolonie nog even hangen. Mocht het niet lukken om het volk naar beneden te krijgen dan zal ik zeker een imker raadplegen. En dan uiteraard op korte termijn toch maar eens een cursus gaan volgen :D .

silvia.coolen
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 13:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): ....
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door silvia.coolen » vr 08 jul 2016, 18:02

Heeft iemand enig idee of dit soort kolonies weer snel op doortocht gaan?
Ik zou het jammer vinden om morgen een kast te gaan halen en er dan achter te komen dat ze vertrokken zijn.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door A.A. Staals » vr 08 jul 2016, 18:20

silvia.coolen schreef:Heeft iemand enig idee of dit soort kolonies weer snel op doortocht gaan?
Ik zou het jammer vinden om morgen een kast te gaan halen en er dan achter te komen dat ze vertrokken zijn.
Ga er maar vanuit dat hij morgen vertrekt.
Een imker vragen of die hem voor je schept, daarna overzetten naar eigen kast.

ad staals

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Volk is komen aanvliegen

Bericht door ErikS » zo 10 jul 2016, 12:33

silvia.coolen schreef:Heeft iemand enig idee of dit soort kolonies weer snel op doortocht gaan?
Ik zou het jammer vinden om morgen een kast te gaan halen en er dan achter te komen dat ze vertrokken zijn.
Maakte geen grappen, actie dezelfde middag anders ben je ze kwijt ! ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cees2 en 48 gasten