Hoe lang suikerwater goed?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Abeya
Berichten:6
Lid geworden op:do 30 jun 2016, 16:17
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Contacteer:
Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door Abeya » di 09 aug 2016, 22:29

Hallo allemaal, Ik ben begonnen met het inwinteren van mijn 2 volken. Het ene volk heeft een zwaar jaar gehad en kon het extra voer goed gebruiken en gebruikt het ook goed. Het andere volk heeft een goed jaar gehad en heeft veel eigen honing en heeft nu na 3 dagen het suikerwater nog niet aangeraakt. Hoe lang blijft dit voer goed? Is het verstandig de bak met voer er af te halen of kan ik het laten staan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door Hans van der Post. » di 09 aug 2016, 23:08

Zitten de bijen wel in de voerbak? Zo niet sprenkel wat suikerwater in de ruimte waar de bijen van uit de kast de voerbak binnenkomen. Suikerwater heeft geen geur. Kijk of ze het ontdekken en aan de druppels beginnen te likken. Je hoeft dit maar een keer te doen.
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door ErikS » wo 10 aug 2016, 08:35

Hallo Abeya,

Welk type voerbak gebruik je?
Ik heb gemerkt dat de ronde voerbakken vaker slecht gebruikt worden en de ouderwetse gele vierkante bakken met de 2 kleppen veel beter. Heeft waarschijnlijk te maken met net iets meer afstand dat de bijen moeten zoeken. Als je de ronde voerbakken met de opening in het midden net tegen de rand van de opening in de voerplaat zet gaat het beter maar de bereikbaarheid is vanuit de ogen van de bijen niet best.
En daarnaast inderdaad "enten" van suikerwater door de voeropening tussen de ramen. Ik heb ook wel eens een lik honing gesmeerd aan de "loopplank" om de dames maar te lokken.

grtz

erik.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door Dirk Blanken » do 11 aug 2016, 19:06

Ik denk dat het tevreden volk rooft bij het andere volk, je merkt daar niets van stille roverij.
Je zou ze van plaats kunnen wisselen.

Allereerst de vlieggaten verkleinen met schuimrubber tot 5 cm en dan is kijken wat er gebeurd.

Het is duidelijk dat als er stille roverij is de bijen van de ene kast naar de andere kast kunnen gaan zonder problemen.

De roofbijen gaan gewoon door en roven bij zichzelf en brengen de opbrengst naar de arme kast na 2 á 3 weken zijn die bijen overleden en is het probleem opgelost.

Wat je vraag betreft: een suiker oplossing gaart vrij snel en is afhankelijk van de temperatuur daarom in het begin kleine hoeveelheden geven.
Trimobee is wat dikker en gaart niet zo gauw maar is ook ruim twee keer zo duur en verder maakt het niet uit wat uitwintering betreft.

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door joselito » do 11 aug 2016, 20:10

Soms gebeurt het dat ik te veel suikersiroop maak (3 op 2) wegens nog onverwachte heidedracht.
Dat wordt in afsluitbare kruiken gedaan die volledig tot boven gevuld worden.
Het jaar nadien is deze siroop nog perfect in orde.
Dus je moet je niet te snel bezorgd maken.
Zoals eerder hier aangeven maak je best een spoor naar boven, dat wil zeggen met een lepel druppel je wat siroop in het voedergat en ook op de plastic naar boven. Dan vinden de bijen het wel.

Abeya
Berichten:6
Lid geworden op:do 30 jun 2016, 16:17
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Contacteer:

Re: Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door Abeya » do 11 aug 2016, 22:39

Ik heb inderdaad een ronde voerbak. Ik zal eens enten, kijken of dat werkt.

Goed om te weten dat het voer niet zomaar bederft. Ik zal het voor de zekerheid toch goed in de gaten houden.



Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe lang suikerwater goed?

Bericht door Astrid Schoots » za 13 aug 2016, 14:38

Hallo Abeya,
soms is de suikeroplossing wel eens wat dunner uitgevallen, en dan kán het op een gegeven moment zuur worden. Kan je eenvoudig proeven.
Het komt zelden voor maar ik heb het wel eens gehad vroeger, bij een volk wat er niet naar taalde, en wat later ook bleek een te zwak volk te zijn

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten