Is hier iets goed mis???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Is hier iets goed mis???

Bericht door krisnatoon » ma 29 aug 2016, 18:29

Hallo,

Zojuist heb ik mijn bijenkasten gecontroleerd.

In een van mijn kastenkast, waarin toch ook veel broed zat, waren een stuk of 10 doppen aangemaakt en darrenbroed...

Darrenbroed in deze tijd lijkt me niet te kloppen en al die doppen (ik heb ze allemaal gebroken: nu nog een nieuw koningin die nog op bruidsvlucht zou moeten lijkt me ook niet meer kunnen), daar schrok ik als beginner ook nogal van.

Heb ik er goed aan gedaan alle doppen te breken en wat kan er aan de hand zijn? Zouden ze nu nog willen gaan zwermen?? Er is in de kast ruimte genoeg.

Alvast heel veel dank voor het meedenken en de hulp.

Mvrgr,

Kris

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door buzzer » ma 29 aug 2016, 18:38

Je hebt vast en zeker eerst de koningin gezien en even apart gezet toch?? Zo niet dan heb je nu een moerloos volk.....
Alle begin is (bij) zonder honing.

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door krisnatoon » ma 29 aug 2016, 18:41

Ik heb nu de koningin niet gezien (en er ook niet echt naar gezocht). Een week geleden was ze nog goed aanwezig en omdat er broed was dacht ik dat ze er ergens nog wel in zou zitten.

Zou een leggende (jonge, van dit jaar) koningin dan zo maar kunnen verdwijnen?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door Dirk Blanken » ma 29 aug 2016, 19:28

In september kunnen vaak koninginnen nog aangepaard worden dus ik had het er op gewaagd.
Waarschijnlijk is de koningin op een of andere manier verongelukt.
Als de koningin er niet meer is dan zijn het redcellen, die zitten aan de buitenkant van het broednest daaraan kon je gelijk al zien of de koningin nog aanwezig was.
Redcellen zitten soms heel verscholen en als je de bijen niet gedeeltelijk van de ramen afslaat vergeet je er vaak een paar.

Als dit zo is zou ik het erop wagen.

Als het niet lukt kan je het volk altijd nog verenigen maar dan niet te lang wachten.
Als je nu dichte redcellen hebt duurt het nog een kleine week voordat de koningin uitloopt, na een verdere 5 dagen kan ze dan paren dan duurt het nog een paar dagen dat ze eitjes gaat leggen, dan is het half september.
Natuurlijk moet het weer meewerken.
Als er na half september nog geen eitjes zijn dan zou ik een raam brias inzetten om te controleren of er een koningin inzit.
Doppen dan verenigen maar het raam brias er eerst uit.

Een andere mogelijkheid is om het volk nu hopeloos moerloos te maken maar dat kan het ook al zijn.
Ik zou het volk nog even rustig bekijken en als er geen open broed meer is is het bijna zeker hopeloos moerloos.
Of er een moer in zit kan je controleren met een raam Brias met jonge larfjes van een ander volk, als ze daar na een paar dagen doppen op aanzetten weet je het helemaal zeker dat ze hopeloos moerloos zijn.
Ik zou dan het moerloze volk verenigen met de buurvrouw met een doorprikt krantje ertussen.
Het raam Brias moet je dan eerst verwijderen en de doppen erop breken en terugzetten in een volk.

Voortaan je mentor vragen wat je moet doen.
Altijd maar gewoon doppen breken is een beginnersfout.
Eerst weten wat er aan de hand is.
Als je op het forum je problemen moet oplossen ook eerst niets doen maar heel uitgebreid de situatie uitleggen.

Dirk.
dertiende

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door krisnatoon » ma 29 aug 2016, 19:48

Beste Dirk,

Hartelijk dank voor je snelle en zeer uitgebreide reactie!!! Die neem ik ter harte.

Nog een vraagje: als de koningin is verongelukt is het dan ook normaal dat er darrenbroed is gemaakt?

Alvast dank!

Kris

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door krisnatoon » ma 29 aug 2016, 19:55

En als dit volk moerloos zou zijn zou ik dan aan de bevriende imker een koningin kunnen vragen (als hij er een over heeft) en die invoeren?

Dan heb ik weer een koningin die direct aan de leg is en niet pas over een aantal weken....

Dank voor het meedenken,

Kris

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door Imkerij Witharen » di 30 aug 2016, 22:03

Je kunt nu zeker bij diverse imkers koninginnen krijgen. (Kopen zou mi nu niet meer hoeven, omdat ze toch opgeruimd worden...)
Zeker als die imkers volken verenigen voor de winter.

Zou t er zeker op wagen! Scheeld een paar weken broed..

Jannes

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is hier iets goed mis???

Bericht door Dirk Blanken » wo 31 aug 2016, 18:38

krisnatoon schreef:Beste Dirk,

Hartelijk dank voor je snelle en zeer uitgebreide reactie!!! Die neem ik ter harte.

Nog een vraagje: als de koningin is verongelukt is het dan ook normaal dat er darrenbroed is gemaakt?

Alvast dank!

Kris
Dit darrenbroed kan ook aangezet zijn voordat de moer verongelukte dan is het verzegeld en zie je het .

De sommetjes 3,6,7 koningin en 3,6,12 werkster en 3,6,15 dar moet je gebruiken.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten