inwinteren kleinere volken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:
inwinteren kleinere volken

Bericht door imker Marinus » za 24 sep 2016, 10:53

Het inwinteren van de grote volken verloopt voorspoedig. De bovenste bakken zijn zwaar van voer en bevatten geen of een beetje broed. Dat zit vooral in de onderste bakken.

Maar de kleinere volken baren me een beetje zorgen. De voervoorraad is nog maar klein terwijl ik wel al lang voer. Dit is pas de derde of vierde maal inwinteren voor mij. Daarom de vraag aan de meer ervaren imkers. Wat zouden jullie doen?

Volk 1: een 10-raams broedkamer, 2 kantramen. Onder de broedbak staat een honingkamer met lege ramen. Het heeft nog 5 ramen broed, met voer aan de bovenrand. Daarnaast nog 1 raam dat zwaar is van voer (positie 7), 1 raam dat leeg is en een raam voor de helft gevuld. Ik laat ze maar op 8 ramen, want er komen nog veel bijtjes bij gezien het broed. Moet ik maar gewoon geduld hebben en blijven voeren?

Volk 2: een 10-raams broedkamer, 2 kantramen. Onder de broedbak staat een honingkamer met lege ramen. Het heeft nog 3 ramen broed, met voer aan de bovenrand. Daarnaast 2 ramen voer (positie 4 en 8), 2 ramen leeg (positie 2 en 3) en een raam voor de helft gevuld (positie 9). Deze misschien maar in een 6-ramer plaatsen?

Volk 3: een 10-raams broedkamer, geen kantramen. Onder de broedbak staat een honingkamer met lege ramen. Ramen van positie 10, 9 en 8 zijn nog heel licht. Pos. 7 is zwaar van voer, beetje broed, 6-4 zijn ook zwaar, broed + voer, ramen 2 en 3 zijn zwaar, 1 heeft een beetje. Mij lijkt het beter deze 2 kantramen te geven.

Volk 4: twee 10-raams broedkamers, elke broedkamer 2 kantramen. Bovenin weinig bijen. Bovenin 3 zware ramen met voer en wat broed en twee ramen zwaar van voer (pos 2 en 9). Drie ramen zijn heel licht, geen broed, klein beetje voer. In de onderste bak zit nog veel broed maar ook een paar ramen met nog onverzegeld voer. Wat ik met dit volk moet doen is me niet zo duidelijk, het volk zit een beetje tussen de wal en het schip, terugbrengen naar 1 broedkamer gaat niet. Meer kantramen bovenin?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: inwinteren kleinere volken

Bericht door semar » za 24 sep 2016, 13:13

ik zou ze als 6ramers inwinteren.
(sluitblokken met 6 ramen) dan kunnen ze makkelijker hun kracht bundelen,
en zijn ze ook beter verdedigt tegen gewone en stille roverij.

de volken groeien nu niet maar krimpen,
het broed moet de oude bijenvervangen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps wat bedoel je met de term kantramen?

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: inwinteren kleinere volken

Bericht door imker Marinus » za 24 sep 2016, 20:29

semar schreef:
ps wat bedoel je met de term kantramen?
Ha Semar,

Bedankt voor de goede raad. Met kantramen bedoel ik sluitblokken. Niet slim van mij. Ik denk dat ik de 2 kleinste dan maar in een 6-ramer doe. Meer 6-ramers heb ik niet. Dan nemen ze het voer misschien ook wat beter op. Of bedoelde je misschien wel in de 10-ramer laten en dan meer sluitblokken er in? Ramen die nu nog leeg zijn kan ik net zo goed vervangen door sluitblokken. Ik had een beetje de hoop dat daar nog voer in zou komen. Maar dat kan ik ook wel vergeten?

Nogmaals dank,
Marinus

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: inwinteren kleinere volken

Bericht door petro » zo 25 sep 2016, 12:23

Niet in tien ramer en meer sluitblokken er in,maar juist ramen er uit en enkel een sluit blok waar nodig.
Bv. 6 ramen en dan sluitblok of zoals je zij 8 ramen en dan sluitblok. Bij overzetten in zesramer is dat alvast geen vraag meer.
Als je al een sluitblok gebruikt kan je die op de plaats van weggehaald raam hangen.
Petro
imker Marinus schreef:
semar schreef:
ps wat bedoel je met de term kantramen?
Ha Semar,

Bedankt voor de goede raad. Met kantramen bedoel ik sluitblokken. Niet slim van mij. Ik denk dat ik de 2 kleinste dan maar in een 6-ramer doe. Meer 6-ramers heb ik niet. Dan nemen ze het voer misschien ook wat beter op. Of bedoelde je misschien wel in de 10-ramer laten en dan meer sluitblokken er in? Ramen die nu nog leeg zijn kan ik net zo goed vervangen door sluitblokken. Ik had een beetje de hoop dat daar nog voer in zou komen. Maar dat kan ik ook wel vergeten?

Nogmaals dank,
Marinus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 58 gasten