Koningin vervliegt

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Koningin vervliegt

Bericht door A.A. Staals » zo 25 sep 2016, 16:55

Primus
Jij geeft de juiste verklaring.Koninginnen gaan niet zo maar een stukje vliegen. Als dat zou zijn zouden geknipte koninginnen verloren gaan, maar dat gebeurd niet. Koning van het raam vallen of lopen gebeurd wel.Als zij dan in een ander volk binnen loopt heeft ze geluk als ze dat overleeft.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Dirk Blanken » zo 25 sep 2016, 17:42

Het meest opmerkelijke wat ik meemaakte:

Ik kreeg een P moer toegestuurd dus in een volkje gezet en na 3 dagen(een beetje vroeg) wou ik haar knippen.
Maar ze vloog me weg en zo'n koningin is niet op de kast ingevlogen dus ik dacht die zien we nooit meer terug, weg 125 euro.

Een maand later controleer ik een kast op 8m afstand en daar was ze uitbundig aan de leg.
Deze kast had beginnende doppen.

Dan zie je toch hoe belangrijk het is dat je een moerrooster op de bodem legt als je pleegvolk een groot aantal doppen moet gaan verzorgen!

Dirk
dertiende

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Primus » zo 25 sep 2016, 18:06

Dirk Blanken schreef:Het meest opmerkelijke wat ik meemaakte:

Ik kreeg een P moer toegestuurd dus in een volkje gezet en na 3 dagen(een beetje vroeg) wou ik haar knippen.
Maar ze vloog me weg en zo'n koningin is niet op de kast ingevlogen dus ik dacht die zien we nooit meer terug, weg 125 euro.

Een maand later controleer ik een kast op 8m afstand en daar was ze uitbundig aan de leg.
Deze kast had beginnende doppen.

Dan zie je toch hoe belangrijk het is dat je een moerrooster op de bodem legt als je pleegvolk een groot aantal doppen moet gaan verzorgen!

Dirk
Maar hier spreek je nog steeds over een NIET leggende moer hé

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten:751
Lid geworden op:za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken:40
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door oldtimer » zo 25 sep 2016, 18:32

Het lijken wel verhalen uit de hengelsport :lol: maar uit eigen ervaring weet ik dat het echt waar kan zijn.
Jaren geleden had ik ook een koningin in een paar kasten verderop, maar de grap was, toen zaten dus twee koninginnen in die kast.
In de kast die ik open had zat op dat moment helemaal geen koningin met de jaarkleur van dat jaar, nu wel dus. Maar daarom viel het me op.

Theoretisch kan dit helemaal niet natuurlijk. Maar geloof me, je staat toch even om je heen te kijken, zo van, zie ik dit nou wel goed.
En ja, ik heb het over een bevruchte koningin. :think:

De natuur staat voor niets.
Alexander (Lex)

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door A.A. Staals » zo 25 sep 2016, 18:35

Primus schreef:
Dirk Blanken schreef:Het meest opmerkelijke wat ik meemaakte:

Ik kreeg een P moer toegestuurd dus in een volkje gezet en na 3 dagen(een beetje vroeg) wou ik haar knippen.
Maar ze vloog me weg en zo'n koningin is niet op de kast ingevlogen dus ik dacht die zien we nooit meer terug, weg 125 euro.

Een maand later controleer ik een kast op 8m afstand en daar was ze uitbundig aan de leg.
Deze kast had beginnende doppen.

Dan zie je toch hoe belangrijk het is dat je een moerrooster op de bodem legt als je pleegvolk een groot aantal doppen moet gaan verzorgen!

Dirk
Maar hier spreek je nog steeds over een NIET leggende moer hé
Ik neem aan, een leggende moer. Anders zou hij ze niet knippen. Jonge net leggende koninginnen wil nog al eens opvliegen.
Dit gebeurd bv bij het uitvangen in bevruchtingskastje. Als je iets wil doen met jonge koninginnen altijd een bloemenspuitje met water bij de hand houden om haar een beetje nat te spuiten tegen opvliegen.

ad staals

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Primus » zo 25 sep 2016, 18:51

A.A. Staals schreef:
Primus schreef:
Dirk Blanken schreef:Het meest opmerkelijke wat ik meemaakte:

Ik kreeg een P moer toegestuurd dus in een volkje gezet en na 3 dagen(een beetje vroeg) wou ik haar knippen.
Maar ze vloog me weg en zo'n koningin is niet op de kast ingevlogen dus ik dacht die zien we nooit meer terug, weg 125 euro.

Een maand later controleer ik een kast op 8m afstand en daar was ze uitbundig aan de leg.
Deze kast had beginnende doppen.

Dan zie je toch hoe belangrijk het is dat je een moerrooster op de bodem legt als je pleegvolk een groot aantal doppen moet gaan verzorgen!

Dirk
Maar hier spreek je nog steeds over een NIET leggende moer hé
Ik neem aan, een leggende moer. Anders zou hij ze niet knippen. Jonge net leggende koninginnen wil nog al eens opvliegen.
Dit gebeurd bv bij het uitvangen in bevruchtingskastje. Als je iets wil doen met jonge koninginnen altijd een bloemenspuitje met water bij de hand houden om haar een beetje nat te spuiten tegen opvliegen.

ad staals
Ik bedoelde een moer die van de leg is gegaan door vervoer enz.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door petro » ma 26 sep 2016, 10:05

Ik heb ooit eens beschreven(jaar of 42 terug) dat ik in het najaar bij mijn kasten zat en uit de dichtbijzijnste kast waar ik bij zat opeens de moer tevoorschijn zag komen.Die dus ook op de vleugels ging en na een minuut of vijf weer terug kwam. Het verhaal werd toen door de imkers om mij afgedaan als verzonnen door een tiener.Jaren later nog eens meegemaakt in het najaar,die moer niet zien terugkomen.(is wel teruggekomen)

Petro
Primus schreef:
RutgerV schreef:Ik heb dit jaar precies hetzelfde gehad.
2 kasten naast elkaar staan, in kast 1 gemerkte moer met schildje met nummer in kast 2 idem.
Kast 1 was een standbevruchte moer en kast 2 een moer bevrucht op Ameland, het waren zusters van elkaar.
Eind juli zaten beide koninginnen nog op hun plek, kast 1 wilde alleen nogal slecht op gang komen vanwege (snapte ik achteraf) vervuilde was.
Eind augustus weer gekeken, kast 1 moerloos met alleen nog wat uitlopend broed, geen enkele dop.
Ik dacht dat de koningin gewoon slecht was en afgestoken door het volk.
Vervolgens kijk ik in kast 2 kom ik daar ineens de F1 koningin uit kast 1 tegen en de P moer die er eerst inzat was spoorloos.
Beide koninginnen zaten al geruime tijd in hun kast en waren gewoon aan de leg.
Ik heb ook nooit meerdere kasten te gelijk open.
Zo kom je af en toe toch weer voor verassingen te staan!
Blijkbaar kunnen bevruchte en leggende moeren dan wel vliegen, nooit meegemaakt in mijn 43 jarig carrière. Ik denk nog steeds dat de moeren als de raten nagezien worden er dan afvallen en gewoon binnen wandelen in een andere kast want vliegen lijkt me uitgesloten. Een oude koningin die gaat zwermen moet eerst afslanken om te kunnen vliegen en als die dan vertrekt is het met een zwerm, ja toch? Ik geloof niet dat iemand ooit een Koningin zag vliegen die niet op verkenningsvlucht of bruidsvlucht was, dit zou niet realistisch zijn omdat ze hiermee het voortbestaan van het volk in gevaar zou brengen!

MVG CP

Luuk
Berichten:171
Lid geworden op:vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie:Gorinchem
Contacteer:

Re: Koningin vervliegt

Bericht door Luuk » ma 26 sep 2016, 23:20

ik had wel een leggende moer die ging vliegen. Ik wilde nl haar merken maar liet haar vallen buiten de kast. TOen ze ging vliegen dacht ik dat ik haar kwijt was, maar ze ging gewoon weer de kast in. Wel na 5 minuten dus ik heb 5 minuten mezelf uit staan schelden voordat ik ineens zag dat de koningin weer bij de vliegopening opdook! :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten