Wintersterfte 2016/2017

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Dirk Blanken » wo 01 feb 2017, 19:10

Je moet er van uitgaan dat een 5 % "sterfte" normaal is.

Zeker als je de volken na half augustus niet meer controleert na het begin voeren en dat zijn dan voornamelijk volken die laat gewisseld hebben en niet meer een goed aangepaarde koningin hebben gekregen en dus darrenbroedig geworden zijn.
Afh. van de grootte van het volk opheffen of zeer vroeg verenigen met een kleiner gezond volk.

Bij een stille moerwisseling wat bij buckfast vaak gebeurd kan er ook nog een darrenbroedige jonge moer aanwezig zijn maar ook nog wat werksterbroed van de oude moer als ze beiden hebben overwinterd en dat gebeurd regelmatig.
En natuurlijk kan er in het voorjaar er alleen een koningin inzitten die bijna uitgelegd is en dan is het patroon hetzelfde.
Ik ga altijd uit van de laatste mogelijkheid en zoek de moer op en verenig met een klein gezond volk.
Dat gaat vaak goed.

Onverklaarbare toestanden hebben vaak te maken met een tweede moer.

Dirk.
dertiende

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Ruinerweg » wo 01 feb 2017, 19:37

Ik had er 8 ingewinterd met varroabestrijding in juli met mierenzuur en oxaal druppelen op oudejaarsdag,
alles leeft nog, niet groot, maar dat is mijn ervaring met de carnica's elk jaar.
Over een paar weken een half pak suikerdeeg erop waarna de volken als een speer groeien!

mvg,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl
Op vrijdagavond 17 maart a.s. onze grote bijenboelavond om 20.00 uur in Zaal Kuik in Ruinen naast ver verlichte toren!
Kavel kunnen worden aangemeld: stuur pb!

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Imkerij Witharen » wo 01 feb 2017, 21:10

Hallo allen,

Hier ook weinig bijzonders te melden.
Heb 2 stands, waar ik de normale bestrijding elk jaar uitvoer.
Op de éne stand 7 oude volken (3jaar en ouder) waar alles nog van leeft.
Zoals hierboven ook al aangegeven, niet extreem groot, maar dat is elk jaar zo met deze Carnica's.
Alle volken 5 á 7 straatjes in dubbele broedkamers.

Thuis heb ik de jonge volken en de opgevangen zwermen staan. Deze zitten in 11 raams kasten, of nog in een 7raams kastje.
Ook mijn nieuwe P-moer volkjes staan hier in 7raams kastjes.
Deze zijn ook allemaal behandeld zoals de oude volken. Alles is nog in leven.
De 11 ramers zaten bij aanvang op 10 á 11 ramen, de 7 ramers op 6 á 7 ramen.
Nu hebben ze tussen de 4 á 7 straatjes. En, zoals ik al eerder had opmerkt, niet altijd de groot ingewinterde volken komen groot de winter uit. Één zwerm die gelijk op 11 ramen moest, is nu ook t grootst, 7 straatjes. Weet t ras niet, kwam hier 15km vandaan.
Het kleinste zwermpje, van 14 aug. 2016 heeft 4 straatjes. :) Deze hing op een camping nabij Hardenberg...

Op de 3e stand, bij mijn schoonouders heb ik al een paar jaar een experiment staan.
Het éérste jaar ging dat goed. Dit seizoen is de varoadruk kennelijk te groot geworden.
Ik zag t al eind november. Er lagen extreem veel dode bijen vóór de kast.
Eergisteren even gekeken en het volk is niet meer.
Was een erg groot volk, wat nét op 22 ramen paste toen ik t invoerde half augustus.

Dat is er één van de 19.
Weet nu één ding zeker, de bestrijding werkt én is noodzakelijk...

Als de tijd er rijp voor is, maar weer wat verenigen, dan zijn ze wat beter voorbereid op de voorjaarsdracht.
(en ik heb nu tóch wéér te veel volken...)

Jannes

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Stephan » do 02 feb 2017, 16:12

Hier 13 volken in gewinterd.
5 volken waren al vroeg in de winter dood.
Deze volken hadden wel op vervuilde kunstraat gestaan.
Misschien hebben ze toch een te grote klap gehad.
Zijn er meer die dit patroon terug zien?

Vandaag maakte alle overige 8 reinigingsvluchten.
De temperatuur liet het mooi toe, om even te spieken.
Lege kantramen weg genomen en vervangen door volle voerramen.
De 2 kleinste volkjes heb ik meteen een pak suikerdeeg opgelegd.

Alles zag er voor zover goed en gezond uit.
5 gesneuveld van de 13 is nou niet echt een mooie uitkomst :oops:

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Steve_Delannoye » do 02 feb 2017, 17:26

Stephan,

Voor de winter heb ik 6 volken verenigd omdat ze te klein waren om de winter in te gaan doordat ze niet ontwikkelden door de slechte raat. Nu zijn ze er nog alle 3.Had ik dit niet gedaan dan was ik ook een aantal volken verloren denk ik. 1 resterend volkje was zo klein dat ik ze eigenlijk niet heb meegeteld bij de ingewinterde volken maar tot mijn verbazing zijn ze er nog. Is wel een klein klustertje bijen maar van mij mogen ze zichzelf proberen te redden.

Zijn de volken die dood zijn de winter ingegaan op die slechte raat of had je die nog vervangen?

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door peter-koi » do 02 feb 2017, 17:37

Hier vanmiddag 2 van de drie vlogen,was al een klein volkje,dus ik vrees voor die ene.

Groet Peter

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Kroese » do 02 feb 2017, 17:52

Ik heb vanmiddag alle 6Ramers zien vliegen, op 1 na dan.
Hier bleek het vlieggat hoegenaamd geblokkeerd te zijn door de dode bijen die van de tros zijn gevallen.
Daarna ging ook die vliegen.
Ik heb bij 4 kastjes het 6raams HK'tje onder weg genomen, en de bodem leeg geveegd. Er was er geen enkele dood.

Van alle 10Ramers (DuHoKa) vlogen ze ook allemaal. Op de mullade zien die er wel goed uit.

TIP:
Trek even met een kromme tent haring (of zo) door de vlieggaten, om de blokkerende opgehoopte dode bijen er uit te trekken.

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Stephan » do 02 feb 2017, 18:05

Steve_Delannoye schreef:Stephan,

Voor de winter heb ik 6 volken verenigd omdat ze te klein waren om de winter in te gaan doordat ze niet ontwikkelden door de slechte raat. Nu zijn ze er nog alle 3.Had ik dit niet gedaan dan was ik ook een aantal volken verloren denk ik. 1 resterend volkje was zo klein dat ik ze eigenlijk niet heb meegeteld bij de ingewinterde volken maar tot mijn verbazing zijn ze er nog. Is wel een klein klustertje bijen maar van mij mogen ze zichzelf proberen te redden.

Zijn de volken die dood zijn de winter ingegaan op die slechte raat of had je die nog vervangen?
Die slechte raat had ik vervangen...maar zo laat in het jaar bijna geen gesloten broed....was wel te verwachten.
Achteraf gezien had ik dus ook beter kunnen verenigen.
Alle 5 de kasten zaten de bijen dood op een klein trosje.
Kasten vol met voer, wat ik nu dus gebruik om de andere kasten aan te vullen.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Steve_Delannoye » do 02 feb 2017, 18:42

Stephan schreef:
Steve_Delannoye schreef:Stephan,

Voor de winter heb ik 6 volken verenigd omdat ze te klein waren om de winter in te gaan doordat ze niet ontwikkelden door de slechte raat. Nu zijn ze er nog alle 3.Had ik dit niet gedaan dan was ik ook een aantal volken verloren denk ik. 1 resterend volkje was zo klein dat ik ze eigenlijk niet heb meegeteld bij de ingewinterde volken maar tot mijn verbazing zijn ze er nog. Is wel een klein klustertje bijen maar van mij mogen ze zichzelf proberen te redden.

Zijn de volken die dood zijn de winter ingegaan op die slechte raat of had je die nog vervangen?
Die slechte raat had ik vervangen...maar zo laat in het jaar bijna geen gesloten broed....was wel te verwachten.
Achteraf gezien had ik dus ook beter kunnen verenigen.
Alle 5 de kasten zaten de bijen dood op een klein trosje.
Kasten vol met voer, wat ik nu dus gebruik om de andere kasten aan te vullen.
Waarschijnlijk had verenigen niet veel geholpen in dit geval. Blijkbaar werden amper winterbijen geboren. Volgend seizoen gaat hopelijk alles beter.

frankwillems
Berichten: 82
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 09:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): carnica
Locatie: overpelt
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door frankwillems » do 02 feb 2017, 20:14

Hier vlogen vanmiddag ook alle 4 de kasten.
Voor een beginnende imker een prettig moment na deze zachte winter.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fran en 58 gasten