Wintersterfte 2016/2017

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 02 feb 2017, 21:04

Hier ook een goede uitwintering. Een enkel volk dood.
Vandaag hadden enkele volken een verstopt vlieggat.

Overigens heb ik signalen opgevangen dat op bepaalde pekken toch forse wintersterfte is.

Vr. gr.
JP

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Paul67 » do 02 feb 2017, 21:15

Ik zie dat de tijd op het forum niet klopt als er berichten worden geplaatst...

Gr P

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Ruinerweg » vr 03 feb 2017, 13:41

Wat toch een prachtig gezicht in het voorjaar die uit vliegende bij
en de opruimwoede die er in de kast is.....!
Ik geniet ervan!

mvg, roel

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door AnnekeW » vr 03 feb 2017, 14:00

Snif...
Mijn grootste volk is niet door de winter gekomen... We hebben wel een relatief koude winter gehad, met veel nachten tussen -8 en -10. Zo'n drie weken geleden, op een mooie dag tussendoor, waren ze nog actief. De raten zijn voor een groot deel nog gevuld met honing, dus dat kan het niet zijn. Zijn ze te koud geworden omdat ze veel voer hadden? Ik meen me een bericht te herinneren waarin Hans vertelde dat veel honing nadelig kon zijn voor het behoud van de warmte in de kast? Kan de kast te vol hebben gezeten waardoor ze te weinig ruimte hadden om op tros te gaan?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door johan » vr 03 feb 2017, 14:16

AnnekeW schreef:Snif...
Mijn grootste volk is niet door de winter gekomen... We hebben wel een relatief koude winter gehad, met veel nachten tussen -8 en -10. Zo'n drie weken geleden, op een mooie dag tussendoor, waren ze nog actief. De raten zijn voor een groot deel nog gevuld met honing, dus dat kan het niet zijn. Zijn ze te koud geworden omdat ze veel voer hadden? Ik meen me een bericht te herinneren waarin Hans vertelde dat veel honing nadelig kon zijn voor het behoud van de warmte in de kast? Kan de kast te vol hebben gezeten waardoor ze te weinig ruimte hadden om op tros te gaan?
De grootste volken huisvesten meestal ook de meeste varroa omdat ze het meeste broed hebben. veel varroa = veel virusdruk = verzwakte bijen met te weinig vitellogenine (winterreserve).
het is dan ook heel typisch dat de grootste volken het snelst het loodje leggen.
de bijen hebben meestal weinig last van de koude, dus daar zou ik de oorzaak niet zoeken. ik zou eerder zoeken bij bovenstaande verklaring..
Jammer.
persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de beste manier om sterke volken te krijgen de volgende is: broedloos maken in de zomer. hiervoor koningin opsluiten en na 16 dagen terug loslaten/koning verwijderen tijdens de laatste 2 weken van juni. slingeren begin juli en onmiddelijk erna (23 dagena opsluiten koningin) behandelen met oxaalzuur. hierdoor hebben de voedsterbijen gedurende een tijd geen pap moeten voederen aan larven. wanneer de koningin dan terug begint met leggen, krijgen deze larven een overmaat aan kwalitatief pap. de larven verpoppen zonder varroa in de cel (want die is dood). wanneer zij geboren worden zullen zij de winterbijen (de volgende generatie) in ideale omstandigheden kunnen grootbrengen. De kans op wintersterfte is hierdoor nagenoeg 0.
ik pas deze methode nu 2 jaar toe en mijn productievolken die ik zo behandeld heb afgelopen zomer zitten vandaag op.. 11 ramen (uit tros).

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door AnnekeW » vr 03 feb 2017, 14:27

Hmmm, de varroa lijkt me dan wel een waarschijnlijke verklaring... Ik heb uit voorzorg de lege kast meteen verwijderd om te voorkomen dat het andere volk daar gaat fourageren en misschien ook geïnfecteerd wordt nu de mijten geen andere voedselbron meer hebben. Hoe kan ik de volle raten mijtvrij krijgen zodat ik ze in de toekomst veilig aan mijn andere volk kan voeren?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door johan » vr 03 feb 2017, 14:35

daar moet je geen schrik voor hebben. de varroa is samen met de bijen tenonder gegaan. :wink:

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door AnnekeW » vr 03 feb 2017, 19:19

johan schreef:daar moet je geen schrik voor hebben. de varroa is samen met de bijen tenonder gegaan. :wink:
Weet je dat zeker? Er zijn namelijk andere mijtensoorten die het gemakkelijk maandenlang uithouden zonder voedsel. Maar ik hoop natuurlijk van harte dat je gelijk hebt! Is er een ander forumlid die dit kan bevestigen? Ik zal ook even speuren in de imkerpedia, hier zal zeker wel iets over de levenscyclus van de varroa.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 feb 2017, 19:36

Mijten zonder bijen zijn nu gauw dood.
Ik heb wel eens wat mijten levend van de lade naar binnen genomen om te fotograferen in de zomer, die waren na een paar dagen ook kassiweilen.
Nu zijn ze nog sneller dood.

Als de raten niet zwaar bepoept zijn kan je ze gewoon weer gebruiken maar alleen als het nodig is.
Ik zou de raten ev. bewaren in een droge CV ruimte.
Als de raten volledig verzegeld zijn gaat dit zeker goed.

De raten met wat open voer het eerst gebruiken.

Dirk
dertiende

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Wintersterfte 2016/2017

Bericht door Hans » vr 03 feb 2017, 19:52

Geen angst voor virussen die door de mijten worden overgebracht? Die maken het karwei af totdat er geen bij meer over is en die overleven wel.

Ik zou de raat wegdoen en de ramen goed ontsmetten.

Gr. Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten