Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door cklander » di 03 jan 2017, 09:12

Hallo allen,

Ik heb op het forum enige tijd terug gelezen dag er imkers zijn/waren wat de volken stuifmeel bijvoeren of in iedergeval stuifmeel vervangers aanbieden. Hoe gaat dag precies in z'n werk? Wordt op die manier het broednest van de koningin groter gehouden richting dewintermaanden?

Gr. Chris

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Cor Van Pelt » wo 04 jan 2017, 17:22

Imker cklander;

Idd wordt stuifmeel gegeven voor het aanzetten van het broed. Geen stuifmeel,geen broed!!

Hier wordt altijd stuifmeel deeg gevoerd in laat winter en vroeg voorjaar.
Als U 2 jaar imker bent hoort U dat te weten. Ik raad U aan een paar boeken over imkeren te kopen.

Ik wens Jullie allen een goed 2017 toe.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Dirk Blanken » wo 04 jan 2017, 18:44

Stuifmeel uit de natuur is heel veel beter als de vervangers van stuifmeel zoals stuifmeeldeeg.
Gewoon niet doen!
Ik heb een stand vlak achter de zeedijk waar in het voorjaar heel laat stuifmeel te halen valt en de volken komen 2 á 3 weken later op gang maar altijd prachtige volken.
Op zo'n stand moeten maximaal 6 volken staan.

Het stimuleren van volken geeft meestal zwakke volken die hun reserves verbruiken.

Dus Cor plant bolletjes zoals crocus Tomassianus de boeren crocus voor het eerste stuifmeel dan gaan ze vanzelf aan de gang en als ze wat laat zijn ze halen de achterstand wel in en het is ook nog eens een prachtig gezicht die zee van crocussen.

Dirk.
dertiende

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door AnnekeW » wo 04 jan 2017, 18:52

Beste Cor,

U als zeer ervaren imker, begonnen voordat ik op de wereld gezet werd, weet natuurlijk alles over bijen. Het is voor u gesneden koek. Maar Chris is, net als ik, pas begonnen en dan heb je nog het één en ander te leren. En daar is dit forum juist zo'n fijne hulp bij! U wist ook niet alles na krap twee jaar imkeren neem ik aan. Ik heb al menig bijenboek gelezen, maar ben nog nooit tegengekomen dat je stuifmeel zou moeten bijvoeren. Dat ze dit nodig hebben om broed te kunnen voorzien van voedsel is mij bekend, maar ik ging er van uit dat wanneer de volken goed zijn ingewinterd met een "normale" hoeveelheid stuifmeel in de ramen, dit voldoende zou moeten zijn?

Hoe dan ook, ik leer een hoop van vragen zoals die van Chris en de antwoorden die erop volgen!

Groeten, Anneke

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door joselito » wo 04 jan 2017, 20:24

Ooit was het een veel toegepaste werkwijze om stuifmeelvervangers zoals sojameel bij te geven. Het werd ergens dicht bij de kasten aangeboden en op zonnige dagen kwamen de bijen om het te verzamelen. Of het veel zin had weet ik niet, ik heb het nooit geprobeerd. Ik denk van niet, want het is een stille dood gestorven.
Of stuifmeel bijgeven helpt weet ik ook niet, maar het is niet eenvoudig om aan dat stuifmeel te komen. Kopen kan je het niet want dat kan besmet zijn met Amerikaans vuilbroed. Je moet het dan zelf gaan oogsten en dat is een heel werk. Bovendien is het twijfelachtig of het op de juiste plaats komt als je het aanbiedt in deegvorm. Pollen komen namelijk via de poten van de bijen in de cellen terecht en worden daar opgenomen door de jonge bijen die het aan de larven geven. Het deeg wordt echter door oude bijen in de honingmaag verzameld en in het voedsel opgeslagen.

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Cor Van Pelt » wo 04 jan 2017, 21:01

Imker vrienden,
Misschien had ik het beter moeten verklaren:

Als bij jullie het koolzaad bloeit,wordt het hier pas gezaaid!! Wij zijn veel later in de natuur. Stads tuinen worden pas bepoot met bloemen,enz. na de 25 st.Mei. Dat is de laatste kans op vorst. En ook nog niet altijd. Wij hebben hier +- 110 vorst vrije dagen.
Om de bijen opgang te krijgen in het voorjaar wordt er dat stuifmeel deeg gevoerd.

De weinge appel bomen die er in de stad staan, bloeien meestal voor de bijen volken groot genoeg zijn om er van te profiteren.
Gisteren was het hier -29C,Vandag een mooi -13C!!

Groeten uit Alberta.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Kroese » wo 04 jan 2017, 21:31

Cor Van Pelt schreef:Imker vrienden,
Gisteren was het hier -29C,Vandag een mooi -13C!!

Groeten uit Alberta.
Hier boven het vriespunt.
Kunnen ze de elfstedentocht beter in Canada gaan rijden.
Hier laten ze op NOS.nl de laatst verreden tocht zien.(nostalgie)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door bee-tree » wo 04 jan 2017, 21:47

cklander schreef:Hallo allen,

Ik heb op het forum enige tijd terug gelezen dag er imkers zijn/waren wat de volken stuifmeel bijvoeren of in iedergeval stuifmeel vervangers aanbieden. Hoe gaat dag precies in z'n werk ?

Gr. Chris
Zie topic Pollenrestaurant. Handen uit de mouwen; dan hoef je geen
pollensurrogaat te voeren. Overigens doe ik wel voerproeven met eiwit van Solanum tuberosum
als maart weer wordt als knuddemaart van vorig jaar. Zj. :b10:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 jan 2017, 22:09

Ook bij de bestuiving onder glas maakt men gebruik van het aanbieden van stuifmeel om de koningin aan de leg te houden .
Wanneer volken op de een of andere manier geen stuifmeel kunnen verzamelen en ook niet meer voorradig is , stopt de koningin met het leggen van eitjes . Ook in de vroege lente kan dat een probleem zijn ...geen stuifmeel kan zij ook niet aan de leg . .

Soms maken wij ( bij bestuiving onder glas ) gebruik van stuifmeelramen welke in de herfst als overtollige ramen in de opslag gegaan zijn .

Ook stuifmeel welke in de zomer ( door middel van een stuifmeelval ) verzameld is en in de vriezer bewaard kan hiervoor gebruikt worden .
Men neemt wat stuifmeelpollen , vermengd deze met honing totdat er een papje ontstaat ( net als Apifonda ) maak een pakketje van ongeveer 10 x 10 cm en 1 cm dik . Bied deze ook net als suikerdeeg met een rond gaatje met een diameter van een cm of twee aan direct op de tros zodat de bijen deze leeg kunnen halen , de koningin zal dan aan de leg gaan .

Tegenwoordig gebruikt men in de hommelteelt stuifmeel welke met ( ik dacht gamma stralen ) behandeld zijn tegen AVB . Ook deze gebruikt men wel voor de honingbijen en heb nog niet van problemen gehoord .

Jaap v P

Gebruikersavatar
cklander
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 21
Bijenras(sen): Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie: Hoensbroek
Contacteer:

Re: Stuifmeelvervanger/ stuifmeel bijvoeren

Bericht door cklander » do 05 jan 2017, 01:11

Beste mede-imkers,

Allereerst mijn dank voor al jullie reacties. Ik stel deze zeer, zeer op prijs.

T.a.v.: Cor van Pelt:
Beste Cor,
Voor alle duidelijkheid: ik bezit enige basiskennis welke ik heel graag uitbreid, en nee, ik ben nog geen volleerd imker met - zoals in uw geval 46/47 jaar ervaring. Ik maak dan ook dankbaar gebruik van diverse media, zoals dit forum, Youtube, Beesource.com, Facebook met haar diverse imkergroepen, het Duitse forum en het Belgische forum. Ik lees zeer veel bijdragen en net zoveel vragen van zowel beginnende imkers als gevorderde imkers. Ook op dit forum zijn deze in grote getale aanwezig. Soms zie ik ook vragen voorbij komen, waarbij ook ik - als beginner - me achter de oren krab en bij mijzelf denk: "dat wordt toch tijdens de cursus besproken" of "dat hoort elke beginnende imker te weten". Wat mij opvalt is dat m.n. in de reacties door ervaringsdeskundigen heel begripvol, correct, bijzonder gedetailleerd het e.e.a. wordt uitgelegd, soms tot in den treuren toe. De inhoud, want daar gaat het uiteindelijk om, komt namelijk veel beter tot zijn recht indien de reacties respectvol zijn en uw collega-imker, al is het een beginner, met waardigheid bejegenend wordt benaderd. Zo kan elke reactie tot opbouw en verrijking dienen voor (beginnende) collega-imkers. Uw reactie "Als U 2 jaar imker bent hoort U dat te weten. Ik raad U aan een paar boeken over imkeren te kopen", vind ik persoonlijk niet verrijkend en vind ik tevens - spijtig genoeg - niet van wederzijds respect getuigen, alhoewel u natuurlijk vrij bent om mening te verkondigen. Wellicht had u aan mij kunnen vragen of ik mijn zou kunnen toelichten, hetgeen ik logischerwijs graag had willen doen.

Wellicht heb ik mijn vraag ongelukkig gesteld. Het is mij bekend dat stuifmeel noodzakelijk is om een broednest te behouden / koningin aan de leg te houden. Het gaat mij in deze echter hoofdzakelijk om te weten te komen hoe m.n. bestuivingsimkers, welke meestal in de winter 8-ramers gevuld met broed aanbieden t.b.v. de kasbevruchting, in de broedloze periode in staat zijn om toch een koningin aan de leg te houden. Daarom sprak ik ook over stuifmeelvervangers. Ik heb ergens op het forum gelezen dat er imkers zijn, welke aan het testen waren met stuifmeelvervangers mede o.b.v. zetmeel o.i.d.. Ik heb ook gelezen dat dit niet altijd van toegevoegde waarde is. Mijn nieuwsgierigheid is hierdoor gewekt. Met name de reactie van de heer Jaap van Popering werkt voor mij zeer verhelderend ten aanzien van het maken van het stuifmeelpapje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten