Over van Carnica naar Buckfast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
sailor1957
Berichten:173
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 22:42
Imker sinds:1981
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Alkmaar
Contacteer:
Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door sailor1957 » wo 11 jan 2017, 13:33

Hallo,

Ik heb op dit moment 7 Carnicavolken waarvan er 4 op een volkstuincomplex staan.
Vorig jaar kreeg ik klachten van mensen die gestoken waren en dat is iets wat ik natuurlijk niet wil.
Ik speel dan ook met de gedachte om over te stappen op Buckfast maar heb geen idee of dit een andere manier van bijenhouden betekend.
Lezend op dit forum begrijp ik, dat Buckfast veel meer ruimte nodig heeft dan Carnica en dat er ook met het inwinteren rekening moet worden gehouden met een grotere voerafgifte.
Maar...... zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
En zijn er ook Buckfast imkers die volken aanbieden? Het valt mij op dat er wel Carnica wordt aangeboden maar weinig Buckfast.
Ik lees graag jullie reacties.

Sailor

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 jan 2017, 16:55

Salior Je zult met buckfast bijen ook moeten oppassen. Als je ras bijen (carnica/buckfast) wilt houden moet je nooit maar dan ook nooit natelen van een koningin die op je eigen bijenstand is bevrucht. De kans dat er dan een F16 bijenvolk ontstaat is erg groot.
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door szx2js » wo 11 jan 2017, 18:29

Hans, ik heb al 20 jaar uitsluitend Buckfastbijen en ik kan je verzekeren dat ook de nateelt van standbevruchte moeren over het algemeen zachtaardig blijft. Misschien kunnen andere Buckfast telersvermeerderaars dit bevestigen?

Wellicht is dit niet zo bij Carnica's, want jij hebt toch Carnica's Hans?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door joselito » wo 11 jan 2017, 20:00

Of je F2 koninginnen kan kweken van zowel Buckfast als Carnica hangt af van de darren in de streek waar je woont. Imkeren de meeste imkers daar met reinteelt materiaal dan krijg je geen problemen. Woon je echter in een streek waar vele darren van agressieve volken rondvliegen dan laat dat zijn sporen na en krijg je sneller problemen met je nateelt.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door imker Marinus » wo 11 jan 2017, 20:52

Beste Hans,

Ik heb niet zoveel ervaring met carnica, wel met buckfast. Maar het lijk me dat wanneer je imkert met F1-moertjes, standbevruchte dochters van een eilandbevruchte moer (een moer die met darren uit een darrenvolk heeft gepaard, broers van elkaar), het niet uitmaakt of je nu met carnica imkert of met buckfast. Zelf imker ik liever niet met dochters van een F1, ook niet wanneer die F1 een buckfast is. Kortom, ik betwijfel een beetje of het veranderen van ras je gaat helpen. We zouden eigenlijk iets meer informatie over je volken kunnen gebruiken. Imker je met F1 moeren?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Alex Mönch » wo 11 jan 2017, 22:05

Bij Buckfast hangt het er helemaal vanaf wat voor een lijn het is.
Sommige lijnen blijven zachtaardig,ook al teel je na van een standbevruchte moer en andere lijnen zijn al bij de eerste niet raszuivere aanparing ware steek duivels.
Ik kan me nog goed herinneren de KB067 standbevruchte moeren die ik had.
Enorm veel honing,maar er viel niet mee te werken.
Raszuiver zijn lijnen als de KB067 prima te hanteren met gebruik van wat rook.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Hans van der Post. » do 12 jan 2017, 00:11

szx2js schreef:Hans, ik heb al 20 jaar uitsluitend Buckfastbijen en ik kan je verzekeren dat ook de nateelt van standbevruchte moeren over het algemeen zachtaardig blijft. Misschien kunnen andere Buckfast telersvermeerderaars dit bevestigen?
Wellicht is dit niet zo bij Carnica's, want jij hebt toch Carnica's Hans?
Ik heb vanaf 1972 carnica's en teel van één eiland bevrucht moer jonge moeren voor mijn hoofdvolken. Deze dochter van ...... laat haar vrij in mijn omgeving haar bruidsvluchten vieren. Dit noem ik F1 bijenvolken die uit de standbevruchte moer ontstaan. Het ligt er maar net aan hoe je omgeving - lees imkers - netjes imkeren, geen moeren telen van de F1 volken!!! Dit kan F16 volken geven - zijn stekers.
Ik heb in mijn omgeving geen bezwaar van buckfastdarren. Maar als er een buckfast imker Broeder Adam neigingen heeft - door moeren uit het midden oosten importeert, maak ik groot bezwaar.
Ook daar krijg je soms steekvolken in de eerste generatie stand bevruchte moeren.
Het ligt er dus maar aan hoe stabiel de omgeving is. Er zijn geen problemen(steek) te verwachten met buckfast darren als de ze maar afstammen van een buckfast moer die uitsluitend met buckfast darren op stap is geweest. :be2: - Niet helemaal goed, een dar heeft geen vader maar een grootvader. :think:
Bijlagen
oostersebij-1.jpg
oosterse honingbij metsel het vlieggat dicht
!Hans.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door imker Marinus » do 12 jan 2017, 10:58

Hans van der Post. schreef: Er zijn geen problemen(steek) te verwachten met buckfast darren als de ze maar afstammen van een buckfast moer die uitsluitend met buckfast darren op stap is geweest.
Gelukkig steken darren niet, dus dat zal inderdaad wel meevallen. :think:
Hans van der Post. schreef: - Niet helemaal goed, een dar heeft geen vader maar een grootvader.
Vanwaar deze opmerking? Heeft iemand opgemerkt dat dat wel zo is? Ik begrijp niet naar welk bericht deze opmerking refereert.

Die van mij kan het niet zijn, ik geef een definitie van een teeltmoer/eilandbevruchte moer. Die heeft gepaard met darren die broers van elkaar zijn. Dat kan omdat er op een eiland zoals Ameland darrenvolken staan van een teeltstation, als het goed is, zijn er geen andere imkers op het eiland of ze krijgen volken van het teeltstation. Voor een standbevruchte F1 geldt dat allemaal niet, die kan met alle darren in haar omgeving paren. En in die omgeving zijn darren van allerlei pluimage.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Hans van der Post. » do 12 jan 2017, 11:36

Bijna alle mannelijke individuen in het insectenrijk hebben geen vader: kijk even op dit deel van deze site van Piet Jager.
!Hans.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door imker Marinus » do 12 jan 2017, 11:53

Hans van der Post. schreef:Bijna alle mannelijke individuen in het insectenrijk hebben geen vader: kijk even op dit deel van deze site van Piet Jager.
Ha Hans, dank voor de link, ik zal eens kijken. Maar ik wist dat al en stelde eigenlijk een andere vraag. Waarom maak je er een opmerking over is eigenlijk de vraag. Niemand die in posts iets anders beweert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten