Honing vragen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Honing vragen

Bericht door Paul67 » za 21 jan 2017, 21:43

Hallo, ik heb een paar vragen over honing roeren en verwerken / bewaren.
Het is er weliswaar nog niet de tijd voor, maar toch.... :mrgreen:

1)als de honing geslingerd is en in een emmer zit, hoeveel dagen moet je dan roeren voordat je de honing in
verkoopbare potjes doet?
2)moet ELKE honingsoort geroerd worden?
3)hoe vaak per dag?

En dan nog:
4) stel je hebt de honing geslingerd en in een emmer gedaan, moet de emmer dan bewaard worden in dezelfde ruimte
als waar je geslingerd hebt i.v.m. temperatuur of kan dat bijvoorbeeld meteen naar de kelder?
5)wordt de honing hard als je 'm bewaart in een emmer? Hoe krijg je die dan weer verkoopzacht?

Alvast dank!
Gr P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Hans van der Post. » za 21 jan 2017, 23:07

Honing antwoorden: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/search. ... &start=230
hierbij 24 pagina's waar het ook over enten van bomen en- honing enten gaat.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/search. ... rds=roeren
Het roeren van honing en suikerwater.
Je zult het even moeten uitsplitsen. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door oldtimer » za 21 jan 2017, 23:17

Begrijpelijke vragen.

Honing wordt ook in de emmer hard, verwarmen, let op! niet boven de 40C maakt hem weer zacht. Zie het honing cursusboek.
http://www.bijenhouders.nl/files/pdf/Ho ... usboek.pdf
Alexander (Lex)

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Paul67 » zo 22 jan 2017, 00:52

Uhhhhh....is het nu zo dat als je honing roert, je automatisch crêmehoning krijgt?
En als je dus geen crêmehoning wilt je NIET moet roeren?

Gr P

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Paul67 » zo 22 jan 2017, 11:36

Ik kom er nog steeds niet wijs uit, ondanks een hoop zoekwerk....

Nog maar eens dan:

1) Moet je alle honing roeren na het slingeren?
2) Is het zo dat je AUTOMATISCH crêmehoning krijgt als je langer doorgaat met roeren?
Dus is er een x-aantal dagen roeren waardoor je vloeibare honing blijft houden en als je langer (qua dagen) bijft
roeren dat er dan AUTOMATISCH crêmehoning ontstaat?
3) Hoeveel dagen dan voor vloeibare honing te houden en hoeveel dagen voor crêmehoning?

En dan nog:
4) Moet je ALLE honing enten?
5) Hoe kun je dat doen als je geen potjes honing hebt om toe te voegen aan je honing?
6) Welke soort honing moet je dan toevoegen?

Gr P

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Dirk Blanken » zo 22 jan 2017, 18:55

Paul,

Ik koop regelmatig honing van een imkervriend in Duitsland.
Die honing gaat rechtstreeks van de slinger in 40 kg emmers en kristalliseert dan.
Als ik het nodig heb gaat de emmer in de broedstoof(2 deurs koelkast) en laat ze daar 3 dagen in op minder dan 40 graden.
Dan is het vloeibaar en roer ik het bij koolzaad is dat één keer zorgvuldig roeren,meestal voldoende en blijft het smeerbaar.

Smeerbaar is bij mij de grens, je kan ook honing zolang blijven roeren totdat het op snot lijkt.

Bovendien is een gekristalliseerde honing vaak erg lekker.
Een zeeasterhoning heeft hele grote kristallen en wordt vaak keihard maar dan is het echt een snoepje.

Je zal de noten van je gezang moeten beperken en zelf moeten uitdokteren wat het beste is.
Je kan de honing in emmers bewaren en ermee experimenteren.
Elke honing zelfs dezelfde gewonnen in andere streken reageert weer anders op behandeling.

Voor enthoning is klaverhoning erg geschikt maar probeer er maar eens aan te komen!

Volgens mij weet je er genoeg van om te kunnen experimenteren aan het wensenlijstje te zien.

Groeten Dirk.
dertiende

MartinS
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door MartinS » zo 22 jan 2017, 20:44

Ik ent en roer de honing niet, gaat zo vanuit de slinger de afvulemmer in en dan direct in de potjes. Geen problemen gehad maar wellicht is dit met bepaalde soorten honing zoals koolzaad een anders verhaal. Hier is al eens eerder over gesproken op het forum trouwens, wellicht kan je nog even zoeken op het forum.

Paul67
Berichten: 455
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Paul67 » ma 23 jan 2017, 08:24

Je zal de noten van je gezang moeten beperken en zelf moeten uitdokteren wat het beste is.
Ja klopt, heb je gelijk in. Ik heb ook de uiterst rare veronderstelling dat deze rubriek "vraagbaak beginnersvragen"
heet en dat je dan als beginner de mogelijkheid hebt om vragen te stellen. Hoe haal ik het in mijn hoofd!
Ook nadat ik nota bene aangeef dat ik er na veel zoekwerk nog steeds niet wijs uit kom.

Misschien kun je me vertellen hoe iemand die ergens niet wijs uit komt zelf iets zou moeten uitdokteren?

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Steve_Delannoye » ma 23 jan 2017, 17:34

Paul

Ik imker zelf nog maar een paar jaar en zoveel ervzring met honing heb ik nog niet.

1 Honing moet je eigenlijk niet roeren. Enkel als je cremehoning wil is roeren belangrijk.

2 Smeerbare cremehoning bekom je door tijdens het kristalisatieproces al roerend de kristallen te breken. Een week na het slingeren, roer ik dagelijks 2 maal per dag enkele minuten. Als je slierten ziet in de honing en een parelmoer effect dan is dat kristalisatie volop op gang en hou ik de honing goed in het oog zodat ik deze op tijd kan inpotten. Als je te laat bent is de honing te stijf en dan krijg je hem niet meer in potten tenzij je die gaat verwarmen. Doorgaans kristaliseert voorjaarhoning redelijk snel en is enten niet nodig tenzij je wil dat het nog sneller gaat. Zomerhoning daarentegen kristaliseert doorgaans veel trager. Dit kan maanden duren en daarom wordt vaak geent.

Dit zijn mijn beperkte ervaringen met honing en dit is zeker geen exacte wetenschap.Het eerste jaar was ik hierover ook nogal bezorgd maar zoals hier eerder gezegd zul je het toch zelf moeten ondervinden en leren.

Gr Steve

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing vragen

Bericht door Dirk Blanken » ma 23 jan 2017, 18:18

Paul67 schreef:
Je zal de noten van je gezang moeten beperken en zelf moeten uitdokteren wat het beste is.
Ja klopt, heb je gelijk in. Ik heb ook de uiterst rare veronderstelling dat deze rubriek "vraagbaak beginnersvragen"
heet en dat je dan als beginner de mogelijkheid hebt om vragen te stellen. Hoe haal ik het in mijn hoofd!
Ook nadat ik nota bene aangeef dat ik er na veel zoekwerk nog steeds niet wijs uit kom.

Misschien kun je me vertellen hoe iemand die ergens niet wijs uit komt zelf iets zou moeten uitdokteren?
Hallo Paul,
Ik begrijp je irritatie maar elke honing is weer anders, alleen zuivere koolzaadhoning moet je roeren als je kleine gelijkvormige kristallen wilt krijgen.
Gelijkvormige kristallen wil zeggen dat ze over elkaar glijden en de honing dus smeerbaar maken.
Hoe vaak, roer het om de paar uur in het voorjaar en zodra het begint op te stijven nog een laatste keer en dan in de potjes maar ev. ook in emmers voor later.

Er zijn geen eenvoudige instructies mogelijk dan een glucose honing als koolzaad te roeren en zomer honing eventueel enten met klaver honing die van nature een klein kristal heeft maar dan roer je ook.

Ik probeer het wel eens uit te leggen als volgt:

Als je honing van zich zelf laat kristalliseren krijg je kristallen van alle omvang en die grijpen in elkaar en wordt de honing keihard.
Ook lekker, ik vind dat snoepjes.
Als de honing in kleine gelijkvormige kristallen kristalliseert schuiven ze over elkaar heen en is de honing smeerbaar.

Een koolzaadhoning(glucose) is vrij eenvoudig tot créme honing te maken zomer honing heeft vaak een hoger fructose gehalte d.w.z. het kristalliseert minder gauw ev. kan je dan enten met klaver of een koolzaadhoning maar het is altijd een gok.

Tevreden? Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beethere, Google [Bot] en 48 gasten