Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:
Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door RJM » ma 06 feb 2017, 21:24

Hallo Imkers,

Is het raadzaam om bijenkasten onder een afdak te zetten, of juist niet?
Op internet kom ik vanalles tegen, sommige zeggen dat het beter is voor je kasten, maar dat het lastig werken is onder een afdak, en moeilijk om je ramen te inspecteren.
Nu kan ik me voorstellen dat enkel een afdak weinig zin heeft omdat het er onderdoor kan regenen als het waait, en als je de achterkant dicht timmert zal het idd wel donkerder worden zodat je minder ziet bij inspectie.
Als het beter zou zijn, ik heb de mogelijkheid om een afdak te maken.
Hoe hebben jullie de kasten staan?

Groeten,

Roelant.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door Paul67 » ma 06 feb 2017, 21:45

Die van mij staan gewoon in de open lucht.

Imkerspullen staan in een garage vlakbij.

Of een afdak handiger is weet ik niet. Ik denk dat als ik de mogelijkheid zou hebben,
ik meteen zou gaan voor een soort huisje dat aan één kant open is. Daar kun je dan
ook wat spullen kwijt en sta je als het plotseling gaat regenen lekker beschut. Je zou
er zelfs licht in kunnen hebben dat werkt op batterijen. Die gaan behoorlijk lang mee.

Maar het zit 'm vaak in wat mogelijk is :be2:

Gr P

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door johan » ma 06 feb 2017, 22:04

Ik heb een deel van mijn kasten onder dak en een deel niet.
Voor de levensduur van je kasten moet je voor het dak gaan. Voor de vochtigheid in de kasten ook, vind ik.
Het licht.. tsjah. Als je kasten onder een boom staan heb je ook minder licht. Je maakt je bijenstal zo donker als je zelf wil.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door Samuel Murray » ma 06 feb 2017, 23:45

RJM schreef:Is het raadzaam om bijenkasten onder een afdak te zetten, of juist niet?
Onder een afdak hebt je minder last van temperatuur wisseling. s' Nachts is het warmer onder een afdak.
...maar dat het lastig werken is onder een afdak, en moeilijk om je ramen te inspecteren.
Klopt, er is minder licht onder een afdak, en vaak zijn de muren van de afdak ook een donker kleur (e.g. niet geschilderd). En bij een lage afdak krijg je heel snel last van je rug omdat je permanent gebogen staan.

En vaak bij een afdak kan je alleen van achter werken (net e.g. van de zijkant), en je kunt vaak ook niet snel naar die voorkant van de kast (je moet omheen lopen) -- hangt af van de ontwerp van de afdak en waarop de kasten staan.
Hoe hebben jullie de kasten staan?
Open, naast de verenigingsstal, want verenigingsstallen zijn gemaakt voor korte imkers met superman ogen.

poost
Berichten:52
Lid geworden op:za 30 jul 2016, 09:09
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):14 carnica, 2 bastaard
Locatie:wormerveer
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door poost » di 07 feb 2017, 07:15

heb mijn kasten onder een afdak met licht doorlatende platen, vind het prima werken

victort
Berichten:158
Lid geworden op:za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds:2010
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie:Riemst
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door victort » di 07 feb 2017, 08:17

IK gebruik ook een afdak, open voorkant, dichte zijkant en dichte achterkant, voor hierboven beschreven zaken als vocht en temperatuur. In de praktijk bleek de achterkant wel werkbaar, maar ik heb de achterkant er uiteindelijk toch uitgehaald, omdat het erg fijn is als je meer dan 1 hoogsel even achter de kant kan zetten.
Succes!

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door RJM » di 07 feb 2017, 09:11

Bedankt allemaal voor de reactie's, dat is duidelijk.

Het is duidelijk dat het makkelijk is eenvoudig achter de kasten te kunnen.
Dan is een afdak van 1,5 meter diep met dichte achterwand dus een slechte optie.
Dan zal ik een andere opstelling moeten bedenken.
Het probleem is dat onze tuin achter vrij smal is (6 meter) en dat er bomen staan tegen de rechtse kant.
Aan de linkse kant wilde ik een afdak maken van 1,5 meter breed en een meter of 6 lang, maar dat blijkt dus niet werkbaar.
Gelukkig heb ik nog even de tijd om een andere opstelling te bekijken.

Groeten,

Roelant.

poost
Berichten:52
Lid geworden op:za 30 jul 2016, 09:09
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):14 carnica, 2 bastaard
Locatie:wormerveer
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door poost » di 07 feb 2017, 09:18

mijn afdak is 1,80 meter diep met dichte achterwand ,tafel voor kasten 80 cm ,ruimte achter de kasten dus 1 meter werk voor mij prima!

DeKleine
Berichten:50
Lid geworden op:di 29 nov 2016, 20:31
Imker sinds:2016
Aantal volken:10
Bijenras(sen):carnica
Locatie:O-VL, België
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door DeKleine » di 07 feb 2017, 09:20

Voor de bijen maakt het wellicht allemaal niks uit. Een afdak is er vooral om de imker en het materiaal af te schermen van de weersinvloeden (zon, regen, wind,...) en uiteindelijk heb je ook een droge plaats nodig om al je reservemateriaal en benodigdheden te plaatsen, dus maken veel imkers een berging + een bijenhal in één. Logisch, makkelijk. Nadeel: minder licht, waardoor je de eitjes minder makkelijk kan zien. Ander nadeel: kostprijs en ook praktisch niet altijd mogelijk of esthetisch minder geslaagd.
Ik heb mijn kasten los in de tuin staan, dat is een kwestie van afwegen voor- en nadelen (zo is mijn tuin ook lang en smal trouwens.) Het zijn Segebergers, maar houten kasten met een goede bescherming (dak en verf) kunnen daar ook wel tegen, maar je gaat ze wat meer moeten onderhouden dan onder een afdak (ik heb ook oude houten kasten, maar die ga ik komende seizoen vervangen door Segebergers). Mijn kunststof kasten zijn wel duidelijk vuil geworden in de herfst/winter (groen aanslag in de naden tussen de rompen, dus groen schilderen ipv geel etc oogt uiteindelijk wel netter), maar dat is alles. Mijn materiaal sla ik op tegen één wand van mijn tuinhuis/werkhuis.
Het is in ieder geval niet nodig om een bijenhal te hebben. Je kan altijd beginnen zonder, en desgewenst later nog één zetten. Niet iedereen kan die investering trouwens al meteen doen en ook niet iedere beginnende imker blijft bijen houden. Bij sommige grootimkers blijven er trouwens ook kasten buiten staan, die bouwen heus niet altijd grote hallen die alle volken kunnen huisvesten...

RJM
Berichten:36
Lid geworden op:do 26 jan 2017, 16:19
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast-Carnica
Locatie:Arendonk (België)
Contacteer:

Re: Bijenkasten wel of niet onder een afdak?

Bericht door RJM » di 07 feb 2017, 21:12

Hallo,

Ik heb de situatie nog eens bekeken, en ik zou een afdak kunnen maken van 2 meter diep (met een overstek) en 4,5 meter breed.
In dit geval zou de vliegopening op het zuid/westen komen, in de vorige opstelling zou het op het zuid/oosten zijn maar dan kan het afdak minder diep worden.
Hoeveel bijenkasten zou ik in de toekomst eventueel kwijt kunnen op 4,5 meter breedte?

Groeten,

Roelant.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten