Onderste bak wegnemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Arie75
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Onderste bak wegnemen

Bericht door Arie75 » ma 13 feb 2017, 11:34

Hallo,
op het blog van Ben Som de Cerff werd gesproken over het weghalen van de onderste bak.
Zelf heb ik enkele volken overwinterd op 2 bakken simplex formaat. Nu wilde ik gisteren ook (even snel) de onderste bakken wegnemen. Bij mij zaten alle volken bij het open allemaal half boven/half onder. Qua vorm dus als een soort ei/rugbybal. Derhalve heb ik niets gedaan.
Zijn er meer mensen die hetzelfde gehad hebben? Of heeft menigeen nog gewoon niets gedaan?
Ik hoor het graag.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Paul67 » ma 13 feb 2017, 11:42

Ik meen dat het weghalen van de onderste bakken onderdeel is van de voorjaarsinspectie en daar
is het volgens mij nog wat vroeg voor. Bij mij staat 1 volk op 2 bakken en dat laat ik in elk geval
voorlopig nog even zo staan. Nog wel een week of 3 schat ik.

In de winterperiode heb ik tot nu toe sowieso nog niks in de volken gedaan, behalve de afgelopen
maand 2 keer de dekplank eraf gehaald en een minuutje gekeken. Verder niks.

Gr P

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door ErikS » ma 13 feb 2017, 11:48

Arie, domme opmerking misschien maar ik kom je vraag niet tegen op de blog. heb je de vraag ook aan Ben gesteld?
Ik laat zelf de kasten met rust tot midden maart, moment van kleinste broednest (bij benadering ;-)).

grtz

erik.

Arie75
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Arie75 » ma 13 feb 2017, 11:52

Normaal doe ik ook nooit wat rond deze tijd, maar ik zag dit in zijn blog en dacht is misschien wel handig. Dan stoppen ze het eerste stuifmeel niet in de oude ramen van de onderbak. Zodoende.
Bij de blog had ik nog niet wat gezet, kan ik ook doen. Als ik het hier zet, krijg je vaak allerlei zienswijzen erop. Dat is vaak handig(er).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 feb 2017, 11:59

Arie was het gister bij jou +15 graden? Ik acht Ben in zijn kennis op bijenteelt hoog. Kan mijn niet voorstellen dat dat hij voorstelt om midden in de winter de onderbak moet weghalen. Zelf blijf ik van mijn volken af - hier aan de kust - tot de eerste week van april.
Wat je hebt gezien: "ei/rugbybal" het volk in winterzit. (rust)
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 feb 2017, 13:42

Citaat Arie op de blog van Ben Som de Cerff
Hallo Ben,
dit weekend bij 6 volken (Buckfast) op 2 bakken gekeken. Ze zaten allemaal half boven/half onder. Zodoende was ik snel klaar, ik kon niets doen. Komen ze nu snel nog allemaal naar boven verwacht je? Of zal het zo half/half blijven?


antwoordt Ben de blogger:

Arie, ik las ook het imkerforum. Bij het eventueel wegnemen van de nagenoeg lege onderste bak blijft de kast uiteraard volkomen gesloten. Bij het optillen blijft de warme lucht in de bovenste broedkamer hangen. Bij mij kun je deze hygiënische maatregel van het wegnemen van de oude raten in de onderbak bij ongeveer 6 op de 10 volken doen. Blijkbaar hebben jouw volken zeer veel najaarsdracht gekend waardoor de honingkoepels nog boven het broednest zitten. Dat is niet het geval bij mij.
Dat zal bij jou ook niet snel minder worden, waardoor jij deze handeling niet kan verrichten.

Zou je wel lege onderbalken hebben, dan moet je die niet laten zitten tot eind maart want dan zitten ze vol met verse nectar en stuifmeel. Vandaar het advies om dit omstreeks 1 maart te doen. Maar dan mag het dus best koud zijn.
Duidelijk? Anders vraag je maar.
!Hans.

Arie75
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Arie75 » ma 13 feb 2017, 14:05

Ik kijk normaal dus ook nooit in de winter.Wachten tot 15 gr of zo tegen april. Door dit blog leek het mij wel handig. Uiteindelijk dus niets gedaan, enkel even de bovenbak iets los gehad van de onderbak middels een dikke kier.
De gedachtegang (geen vers gehaald materiaal in de oude ramen die je graag weg wilt doen) om de onderbak weg te nemen leek me een goed idee....

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door ErikS » ma 13 feb 2017, 15:19

Misschien moeten we gewoon pragmatisch zijn én rekening houden met lokale invloeden én de verschillende ontwikkelsnelheden door standplaats, volksgrootte en type kast.

- Kijken of het volk broed heeft door de dekplaat heen, warmte voelen en condens zien. Bij serieuze broedaanzet zal het zeker 4-5 weken zijn voordat het volk zoveel broed laat uitvallen dat de afname in aantal bijen stopt. Dit is bij benadering het moment van minimaal broednest. (Mijn ervaring, in dit moment kan 6 weken verschil inzitten.)
- Het weerbericht in de gaten houden en de eigen planning. Praktisch de bakken gewoon klaar zetten.
- Is het goed weer en is er volop stuifmeel dan bij de eerste geschikte dag de onderste bak wegnemen en vervangen. Oude bakken afvoeren en uitselecteren.
- Is het weer normaal, een week voor dit moment op een geschikte dag uitwisselen
- Zit het weer niet mee, gewoon laten, het 4-5 weken moment + een week afwachten en dan uitwisselen. Maar zeker niet later.

mvg,

Erik.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Oranjedal » ma 13 feb 2017, 16:18

In de eerste 35 seconden van de film zegt hij waarom hij het zo vroeg heeft gedaan, normaal doet hij het omstreeks 1 maart. Ik heb zo'n filmpje ook al eens gezien van dhr Liebig. Die was er ook erg vroeg in het jaar bij vond ik.

Groet,
Marcel
Groeten,
Marcel

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Onderste bak wegnemen

Bericht door Paul67 » ma 13 feb 2017, 19:39

Is de temperatuur eigenlijk niet sowieso doorslaggevend i.p.v. de tijd van het jaar?

Gr P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten