Eén of twee broedkamers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Eén of twee broedkamers

Bericht door AnnekeW » di 14 feb 2017, 14:39

De imker van wie ik alles leer, heeft nooit meer dan één broedkamer per volk, zowel in de zomer als in de winter. Een andere bevriende imker doet dit ook. Bijna overal waar ik bijenkasten weet te staan, winteren ze in op één bak. Tijdens de zomer worden er natuurlijk wel honingkamers op gezet, maar zelden een tweede broedkamer. En dat terwijl ik hier op het forum eigenlijk alleen maar dubbele broedkamers tegenkom. Ik vraag me af waarom dit zo verschillend is! Het lijkt mij dat volken nooit echt groot kunnen worden, en dat ze zonder kunstmatige ingrepen eerder zullen zwermen op één kamer, of vergis ik me dan? Omdat ik het zo geleerd heb, staan mijn volken dus ook slechts op één kamer, maar ik denk er nu toch over om ze -als ze groot genoeg groeien- op twee kamers te zetten. Wat zouden jullie doen?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door ErikS » di 14 feb 2017, 15:03

welk merk bijen en kast gebruik je? mvg Erik.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door AnnekeW » di 14 feb 2017, 16:24

Geen merk :D Ik heb bastaardbijen en gebruik Dadant-kasten met 10 ramen.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door joselito » di 14 feb 2017, 16:34

AnnekeW schreef: Ik heb bastaardbijen en gebruik Dadant-kasten met 10 ramen.
Met Dadant kasten is het niet nodig om meer dan één broedbak te geven, deze is zeker voldoende voor de koningin.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door szx2js » di 14 feb 2017, 17:04

Anneke, ik heb wel eens onderzoek gedaan naar het gebruik van kasten in Nederland. In Nederland imkert 75% van de imkers op Simplex-formaat, vandaar dat hier op het forum de meeste imkers 2 BK's gebruiken. 10% van de imkers gebruikt Dadant en in dat geval is 1 BK met 9 tot 12 ramen voldoende. De ruimte pas je met het scheidingsbord aan aan de kwaliteit van je moer.

Met bastaardbijen kun je in Nederland op simplex-formaat het beste op 1,5 BK imkeren met meerdere halve honingkamers. Maar veel is afhankelijk van het drachtgebied en de kwaliteit van de bijen en de imker ;-).

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door AnnekeW » di 14 feb 2017, 18:46

Aha, dus de Dadantkasten zijn veel groter van formaat dan de Simplexkasten die jullie veel gebruiken?

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door imker Marinus » di 14 feb 2017, 18:51

AnnekeW schreef:Aha, dus de Dadantkasten zijn veel groter van formaat dan de Simplexkasten die jullie veel gebruiken?
Ja, dat klopt. Een moer heeft in een broedkamer van een Dadantkast, ongeveer net zoveel ruimte ter beschikking als in 2 broedkamers van de spaarkast (= Simplex). Ongeveer, want je hebt ook weer verschillende Dadant-kasten. Dadant Blatt en Dadant modified (= Dadant US).

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door AnnekeW » di 14 feb 2017, 19:10

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Dadantkasten qua formaat onhandig vindt, ze lijken wel te ruim. Ik heb altijd het idee dat de bijen meer verticaal willen bouwen. Het gebeurt vaak dat één of twee buitenste ramen nauwelijks belegd gebruikt worden, tot het moment dat er een honingkamer op komt. Ook gebeurt het wel dat de bijen in de winter niet bij hun eigen voer kunnen komen omdat ze zich als ze op een tros zitten, nauwelijks meer horizontaal door de kamer verplaatsen.
Wat zijn globaal de afmetingen van de kasten die jullie gebruiken? De Dadant is 50x43x31cm.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door buzzer » di 14 feb 2017, 19:29

Alle begin is (bij) zonder honing.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Eén of twee broedkamers

Bericht door H.J.Booij » di 14 feb 2017, 19:41

@AnnekeW:

dadant kasten worden gebruikt voor met name buckfastvolken. Die zijn behoorlijk omvangrijk qua broednest en grote van het volk. Heb je bastaard dan zijn deze kasten denk ik te ruim.

Ik heb indertijd buckfast gehad op dadantkasten. Uiteindelijk ben ik overgegaan op spaarkast (segeberger) omdat ik in 1 keer al mijn volken kwijt was en van een bevriende imker volken op spaarkast kon overnemen.

Mijn volken bezetten met regelmaat 2 BK's bijna boven en onderbak geheel met broed. Je spreekt dan over 18-20 ramen. Soms zet ik er wel eens een HK er boven zonder rooster indien er kunstraat in zit. Als ik dan even niet oplet stoppen ze deze ook vol broed (wat niet mijn bedoeling is)

Ik heb wel eens verhalen gehoord van buckfasttelers die soms 2 dadantkasten boven op elkaar zetten. Dit lijken mij monstervolken maar ja klinkt leuk maar of het werkbaar is :think: , zeker als je de kasten van elkaar moet halen.

Grote voordeel is dan je maar 10-12 ramen hoeft na te kijken bij een dadantkast.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 61 gasten