Zeef

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door BBBeez » di 21 feb 2017, 11:31

Mijn ervaring is dat je niet te zuinig met het poedersuiker moet zijn. Bij het oogsten van mijten voor VSH metingen gebruikte ik eerst 2 volle bussen per broedkamer en dat leverde 400 mijten op. Na een tip, gebruikte ik 4 bussen poedersuiker voor dezelfde broedkamer en dat leverde nog eens 1500 mijten op.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door szx2js » di 21 feb 2017, 13:00

Doet mij deugd deze bewering dat de poedersuikermethode niet doeltreffend is. Dit sluit aan bij wetenschappelijk onderzoek, dat zegt dat slechts 30% van de werkelijke mijtenbesmetting zichtbaar wordt met de poedersuikermethode. De enige echte doeltreffende methode, die de werkelijke mijtbesmetting laat zien is de schudmethode, ook wel alcoholmethode genoemd.
Dus vertrouw niet op de resultaten van de poedersuikermethode. Je kunt hooguit relatieve verschillen meten tussen verschillende volken op dezelfde stand. M.a.w. het ene volk is veel erger besmet dan het andere.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door Paul67 » di 21 feb 2017, 13:01

Mijn ervaring is dat je niet te zuinig met het poedersuiker moet zijn. Bij het oogsten van mijten voor VSH metingen gebruikte ik eerst 2 volle bussen per broedkamer en dat leverde 400 mijten op. Na een tip, gebruikte ik 4 bussen poedersuiker voor dezelfde broedkamer en dat leverde nog eens 1500 mijten op.
En doet u rechtstreeks in de kast strooien?
Zo ja, na hoeveel uren / dagen bekijkt u dan het resultaat op de varroalade?

Gr P

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door Paul67 » di 21 feb 2017, 13:08

Doet mij deugd deze bewering dat de poedersuikermethode niet doeltreffend is.
Dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt:
Op de eerste plaats is de poedersuikermethode bedoeld als een EXTRA varroabehandeling.
Dat betekent dat je meer mijten uit een volk haalt als je in plaats van 2 x of 3 keer per jaar een
behandeling doet, nog 1 of 2 keer extra die poedersuikermethode doet.
Als je dan 30% haalt, of voor mijn part 25%, heb je nóg minder mijten in je volk.

En de poedersuikermethode om te schatten hoeveel mijten er in een volk zitten, daar is sowieso niks mis mee.

Gr P

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door joselito » di 21 feb 2017, 13:35

Paul67 schreef:Op de eerste plaats is de poedersuikermethode bedoeld als een EXTRA varroabehandeling.
Als je dan 30% haalt, of voor mijn part 25%, heb je nóg minder mijten in je volk.
Maar het veroorzaakt wel een hoop werk voor jou en stress voor de bijen. Kun je dan niet beter voor een methode kiezen die efficiënter is?
Is trouwens die poedersuikermethode een manier om te meten hoeveel mijten zich er in de kast bevinden of is het een bestrijdingsmethode?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door ErikS » di 21 feb 2017, 14:10

joselito schreef:
Paul67 schreef:Op de eerste plaats is de poedersuikermethode bedoeld als een EXTRA varroabehandeling.
Als je dan 30% haalt, of voor mijn part 25%, heb je nóg minder mijten in je volk.
Maar het veroorzaakt wel een hoop werk voor jou en stress voor de bijen. Kun je dan niet beter voor een methode kiezen die efficiënter is?
Is trouwens die poedersuikermethode een manier om te meten hoeveel mijten zich er in de kast bevinden of is het een bestrijdingsmethode?
zie mijn eerdere reactie. er zijn 2 werkwijzen (ik kan de ene werkwijze niet eens een methode noemen) die compleet verschillend zijn maar die wel verward worden.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door Paul67 » di 21 feb 2017, 15:05

Is trouwens die poedersuikermethode een manier om te meten hoeveel mijten zich er in de kast bevinden of is het een bestrijdingsmethode?
Het is beide: je kunt via een poedersuikermethode (methode 1) een schatting maken van het aantal mijten:
Raam bijen uit volk halen, afkloppen in emmer, poedersuiker erop, schudden, mijten vallen eraf, bijen en mijten splitsen,
mijten tellen, bijen terug in kast.

En methode 2: poedersuiker op volk in kast strooien. Tijdje wachten, mijten tellen op varroalade.

Gr P

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door Paul67 » di 21 feb 2017, 15:08

Maar het veroorzaakt wel een hoop werk voor jou en stress voor de bijen. Kun je dan niet beter voor een methode kiezen die efficiënter is?
Ik wil dat gewoon een keer (of een paar keer) uitproberen, zodat ik uit ervaring weet hoe het moet en wat het oplevert (zowel aan stress, werk, en resultaat). Ik zeg op dit moment niet dat ik dat elk jaar ga doen. Dat moet ik nog zien.

Gr P

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door BBBeez » di 21 feb 2017, 17:32

Paul67 schreef:
Mijn ervaring is dat je niet te zuinig met het poedersuiker moet zijn. Bij het oogsten van mijten voor VSH metingen gebruikte ik eerst 2 volle bussen per broedkamer en dat leverde 400 mijten op. Na een tip, gebruikte ik 4 bussen poedersuiker voor dezelfde broedkamer en dat leverde nog eens 1500 mijten op.
En doet u rechtstreeks in de kast strooien?
Zo ja, na hoeveel uren / dagen bekijkt u dan het resultaat op de varroalade?

Gr P
Ik gebruik deze methode om mijten te oogsten. Met die mijten besmet ik volkjes om later VSH te meten. Mijn doel is dus geen bestrijding en geen meting van mijten.

Ik verzamel de bijen van 2-3 ramen met bijen in een emmer. Dan doe ik een bus poedersuiker bij. Na een minuut schud ik de poedersuiker met mijten in een fijne zeef en zeef de losse poedersuiker er uit.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zeef

Bericht door ErikS » di 21 feb 2017, 22:16

szx2js schreef:Doet mij deugd deze bewering dat de poedersuikermethode niet doeltreffend is. Dit sluit aan bij wetenschappelijk onderzoek, dat zegt dat slechts 30% van de werkelijke mijtenbesmetting zichtbaar wordt met de poedersuikermethode. De enige echte doeltreffende methode, die de werkelijke mijtbesmetting laat zien is de schudmethode, ook wel alcoholmethode genoemd.
Dus vertrouw niet op de resultaten van de poedersuikermethode. Je kunt hooguit relatieve verschillen meten tussen verschillende volken op dezelfde stand. M.a.w. het ene volk is veel erger besmet dan het andere.
Naar welk onderzoek refereer je hier?
Ik vrees dat deze bewering haaks staat op onderzoek in bijgevoegd document. pag 2 bovenaan.
De poedersuiker methode is getest in het instituut van Kirchhain, toch een instituut met enige naam en faam.
Bijlagen
110801_Bienenprobe_mit_Puderzucker.pdf
(305.06 KiB) 201 keer gedownload

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten