Bijen houden, maar waar?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

wombledmaize
Berichten:2
Lid geworden op:di 28 feb 2017, 22:12
Imker sinds:0
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Anonymized
Contacteer:
Bijen houden, maar waar?

Bericht door wombledmaize » di 28 feb 2017, 22:30

Hallo,

Na een gesprek met een imker en het verdiepen in het houden van bijen, zou ik graag de eerste stappen / voorbereidingen treffen om een eigen bijenvolk(je) te houden. Maar om de eerste echte kast te bouwen en te plaatsen zit ik nog met een dilemma, namelijk de locatie.

Ik woon in een woonwijk, met een tuin van ong. 500m2 (inclusief de bebouwing als garage en woonhuis). Ik woon niet vrijstaand, dus de wettelijke 30 meter vanaf huizen+ weg, wordt wel een beetje lastig. Nu las ik op de website van mijn gemeente (die nog even prive blijft) dat je met een afscheiding van 2 meter hoog wel bijen mag houden in de woonwijk. We zijn overigens wel de groenste gemeente van het land, dus qua bloemen moet het wel goedkomen. Al begrijp ik dat bijen van gras niet kunnen leven ;-).

Maargoed, nu had ik het idee om de bijenkas op het schuurdak te zetten (na goed overleg met de buren offcourse). Maar, kan dat zomaar? Kun je bijen op een hoogte van iets meer dan 2,5 meter houden? Kun je daar een bijenkas neerzetten? En welke kas is dan geschikt, want ook daar zit ik een beetje met een bomen-bos situatie.

En hoe aggresief zijn bijen (bijvoorbeeld de carnica) in de zomer? Kun je er 'gewoon' langslopen? Of het gras maaien (electrisch) op 2 meter afstand?

Er is bij mij in de buurt als het goed is een imker vereniging, waar ik zeker eens op 'bezoek' ga. Maar ik wil wel graag een goede afweging maken. Het plaatsen van de bijen ergens anders dan bij huis, lijkt me dan minder leuk.

Ik hoop dat jullie mij hier een beetje verder mee kunnen helpen.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten:398
Lid geworden op:zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door gijs.v » wo 01 mar 2017, 06:48

Bijen op deze hoogte is geen probleem. Wel mensen de kast kunnen zien staan. Als mensen weten dat er bijen zijn kunnen ze er ineens last van hebben. Terwijl als ze het niet weten hebben zeventigers last van.

Bij mij hadden de buren vroeger gewoon las van wespen in de zomer. Toen ze wisten dat ik bijen hield waren het opeens mijn bijen.


Gijs met Tapatalk

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door ErikS » wo 01 mar 2017, 07:49

De groenste stad kan er maar een zijn ;-) maar zet even je woonplaats in je profiel. Ik heb zelf op meerdere plaatsen bijen in de woonwijk, geen probleem maar wel goed voorbereiden.

Gemeentelijke verordeningen zijn voor elke gemeente anders. Meestal is een schutting, heg, muur, afscheiding voldoende. belangrijk is rekening te houden met de vliegroute.

Op hoogte kan maar pas op met de zonnewarmte in de zomer.

tuinwerk is geen probleem, wel rekening houden met de bijen en bv vroeg in de ochtend. Let wel op met bijen die in gras zitten. Spelende kinderen en bijen gaan niet goed samen.

grtz

erik.

wombledmaize
Berichten:2
Lid geworden op:di 28 feb 2017, 22:12
Imker sinds:0
Aantal volken:0
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Anonymized
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door wombledmaize » wo 01 mar 2017, 09:02

Dat kan er inderdaad maar een zijn, zal zo mijn profiel even bijwerken...

Wat betreft de zon in de zomer, dat is denk ik wel een puntje aanzien de schuur vol op het zuiden staat. Wat is een mooie lage kast om mee te beginnen (zelfbouw vanaf tekening?)?. Op het internet zag ik een TBH kast (zo even uit mijn hoofd), dat zag er goed uit. Mede omdat hij wat lager was dan andere kasten.

En wanneer begint het 'bijen' seizoen? Anders gezegd, wat is de beste periode om een nieuw volk te huisvesten.

greetzz,

keflin
Berichten:20
Lid geworden op:za 24 sep 2016, 03:12
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:rijen
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door keflin » wo 01 mar 2017, 09:28

Toen mijn buren wisten dat er bijen stonden hadden ze er ineens last van.
Ze wisten dit door het aanvragen van een ontheffingsvergunning.
Daarna ze weg gehaald en de buurman die had geklaagd komen laten kijken dat ze echt weg waren (nu 3 jaar geleden).
Volgende seizoen zonder vergunning geplaatst en sindsdien geen klachten meer omdat bijna niemand het weet.
Mijn 2 directe buren weten ervan en genieten ook van de honing die het oplevert.
Bij heel warm weer net als afgelopen zomer gaan ze tijdelijk naar een andere plaats, omdat ze dan massaal komen drinken bij het zwembad van de buren.
En dat is niet prettig voor de kinderen.
Hij laat dat gewoon weten en ik haal ze dan weg en zet ze 2 weken later weer terug.
Afgelopen zomer had 1 van die 2 buren een zwerm in zijn boom(niet van mij).
Deze heb ik weggehaald en verkocht.
Van dat geld hebben we bij de bijenboerderij meerdere soorten honing gekocht en bij de buren afgegeven.
Zij waren erg verbaasd over het aantal verschillende soorten honing en smaken.
Ze vonden de geste ook erg leuk.
Kortom met overleg en begrip kom je met je buren een heel eind.
met een oldtimer in de hand, heb je veel bekijks in het land.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Paul67 » wo 01 mar 2017, 10:19

En wanneer begint het 'bijen' seizoen? Anders gezegd, wat is de beste periode om een nieuw volk te huisvesten.
Als je de imkercursus "beginners" gaat volgen, maak je jezelf lid van een vereniging en kom je ook
onder de hoede van een mentor die je het omgaan met bijen in de praktijk leert.
In veel gevallen krijg je dan na de cursus gratis een startvolkje van de mentor of eventueel een ander
lid van de vereniging. Dat zal grofweg ergens tussen mei en halverwege juli zijn.
Als je daar vanuit gaat kun je stellen dat dan ook voor jou als imker het seizoen begint.

Maar uiteraard kun je ook op andere momenten in het jaar een volkje plaatsen. Hangt ook af van
beschikbaarheid (en wellicht de buitentemperatuur?). Volgens mij worden echter over het algemeen
bijenvolken aangeboden tussen pakweg april en juli.

Succes!
Gr P

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten:291
Lid geworden op:wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds:2016
Aantal volken:16
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door harry mouris » wo 01 mar 2017, 17:24

Ik zou inderdaad eerst een basiscursus van volgen. Een TBH kast lijkt me geen goede keuze voor een beginner. Het is ook moeilijker om een volkje over te nemen en in een TBH onder te brengen. Het beste is om een spaarkast of segeberger te nemen. Die gebruiken een standaard maat raampjes die bijna iedereen gebruikt.
Maar nogmaals, ik zou echt eerst de basiscursus doen. Je leert dan ook goed omgaan met bijen.

Helaas zijn de cursussen in januari al gestart. Je kan ook lid worden van een vereniging en daar hulp vragen bij je eerste stappen.

Succes

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Samuel Murray » wo 01 mar 2017, 18:47

Paul67 schreef:Als je de imkercursus "beginners" gaat volgen, maak je jezelf lid van een vereniging en kom je ook
onder de hoede van een mentor die je het omgaan met bijen in de praktijk leert. ... In veel gevallen krijg je dan na de cursus gratis een startvolkje van de mentor of eventueel een ander lid van de vereniging.
In ander gevallen krijg je én geen volk én geen mentor.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Paul67 » wo 01 mar 2017, 19:38

In ander gevallen krijg je én geen volk én geen mentor.
Hahaha, je klopt, helemaal goed! :lol: :clap:

Gr P

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Re: Bijen houden, maar waar?

Bericht door Teake de Jong » wo 01 mar 2017, 20:33

Onze tuin is ongeveer even groot en het is sowieso belangrijk dat je op goede voet leeft met de buren (ook zonder bijen trouwens).
Ik heb enkele buren zelfs deelgenoot gemaakt door ook in hun tuin een kast te zetten, vinden ze reuze leuk!
En ik heb twee volken op het sedum dak van onze B&B blokhut staan, lekker in de schaduw van de Tulpenboom.
Altijd een "bij"zonder leuk onderwerp om met onze gasten over te praten met het gevolg...,de B&B gast is onze grootste honing klant. :be9:
Het gebeurt wel eens dat er een sjagarijnige bij als waarschuwing een paar keer om mijn hoofd vliegt als ik naar haar zin teveel herrie maak met grasmaaien, maar buiten het geklauter het dak op geen probleem!

Teake
3 oktober 2016.jpg
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten