Volken verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

GerardT
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 12:57
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Volken verenigen

Bericht door GerardT » wo 08 mar 2017, 09:55

Is het mogelijk om nu al 2 volken te verenigen.
Van het weekend wordt het een graad of 13 en dan wil ik uit 1 volk de koningin halen en dan samen met een ander klein volk verenigen.
En dan natuurlijk meteen de bodem schoonmaken e.d.
Of is dat te vroeg

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door JackC » wo 08 mar 2017, 10:17

Dat kan prima nu, maar ik zou wel op de temperatuur letten, je moet toch flink gaan zoeken. Je kunt ook de twee volken op elkaar zetten met een rooster er tussen, dan hoef je niet te zoeken en versterken de twee volken elkaar. Als er dan toch één te zwak blijkt, zullen de bijen gewoon naar de andere bak trekken.
Of het moet je bedoeling zijn die andere koningin ook over te houden?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 mar 2017, 10:44

Een methode die als lesstof bij de basiscursus hier in NL wordt gegeven is het volkje wat het minst ontwikkeld is daar de moer van uithalen. De raten met opzittende bijen en broed aan de buitenkant van het broednest (van de blijvende moer) hangen. Je hebt dan een samenhangend broednest wat meer warmte kan vast houden.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door joselito » wo 08 mar 2017, 11:44

Hans van der Post. schreef: De raten met opzittende bijen en broed aan de buitenkant van het broednest (van de blijvende moer) hangen. Je hebt dan een samenhangend broednest wat meer warmte kan vast houden.
Je kan de ramen hangen zoals je wil zodat ze een mooi broednest vormen als je de koningin die je wil houden in een kooitje steek met suikerdeeg.
De andere koningin verwijder je. Tegen dat ze koningin bevrijd hebben hebben al de bijen dezelfde geur en loopt de koningin geen gevaar meer, zeker nu niet in het begin van de seizoen.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door johan » wo 08 mar 2017, 11:58

JackC schreef: Je kunt ook de twee volken op elkaar zetten met een rooster er tussen, dan hoef je niet te zoeken en versterken de twee volken elkaar.
dat is exact wat ik dit weekend ga doen. ik heb vandaag de eerste boswilg in bloei zien staan dus het is er het juiste moment voor.
binnen 5 weken haal ik ze terug van elkaar.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door RutgerV » wo 08 mar 2017, 18:55

Dus je kunt nu 2 volken zonder problemen op elkaar zetten zonder de koningin te verwijderen, en dan over een maand of anderhalf ze allebei weer een eigen bodem geven, zonder dat de koninginnen elkaar door het rooster kapot proberen te steken of dat de bijen van het ene volk het andere volk aanvallen?? Ik heb ook wel een paar volken die op 3 of 4 ramen bijen de winter uit zijn gekomen die hiervoor in aanmerking komen..

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Alex Mönch » wo 08 mar 2017, 19:21

Zo kun je het doen en hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Mxv3C_xe08M

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door joselito » wo 08 mar 2017, 19:22

Ja, dan is de titel hier wel verkeerd. Dan spreek je eerder van een volk versterken. (zie punt 5) Een zwak volk wordt op een sterk gezet met daartussen een rooster. Doordat het profiteert van de warmte en ook van wel bijen die omhoog komen kun je op die manier het bovenste volk versterken.
Na 4 tot 6 weken haal je ze terug uit elkaar. Het zwakke volk kun je dan op de oude plaats zetten en het sterkere volk ernaast. Het zwakke volk krijgt op die manier ook nog eens de vliegbijen.
Als beide volken echter zwak zijn heeft dit weinig zin en kun je beter verenigen zoals eerder beschreven.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door JackC » do 09 mar 2017, 11:36

Als beide volken echter zwak zijn heeft dit weinig zin en kun je beter verenigen zoals eerder beschreven.
helemaal mee eens Joselito: maar het heeft weinig risico wel een rooster te gebruiken want als de koningin er niet meer is of slecht is zullen de bijen toch bij elkaar gaan zitten en is één volk versterkt/verenigt; voordeel is dat je niet hoeft te zoeken.
Vorig jaar heb ik dat bij 3 (dus eigenlijk 6) kasten gedaan en bleven er 4 over.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door joselito » do 09 mar 2017, 12:39

JackC schreef:maar het heeft weinig risico wel een rooster te gebruiken want als de koningin er niet meer is of slecht is zullen de bijen toch bij elkaar gaan zitten
Ik zou dat niet aanraden, ze hebben nu eenmaal beiden een broednest dat ze niet zullen verlaten. Beter is het dan om alles in één bak te hangen in de vorm van één broednest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 31 gasten