Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » vr 10 mar 2017, 14:45

joselito schreef:
Alexrv schreef:Hoe zou je erover denken een basiscursus imkeren te volgen?
Alweer??? :ugeek:
Dan heb je die les niet opgelet? :)
Zit er in de bovenste bak broed?
Hebben de honingzolders dezelfde maat als de broedbakken?
Ik ga vanmiddag kijken. Afgelopen jaar heb ik niet geslingerd waardoor ik de honingkamers heb laten zitten zonder een rooster ertussen. Kan ze nu wel zo laten en als broedkamers gaan gebruiken maar liever breng ik het weer terug naar hoe het 'moet' zoals geleerd in de beginnerscursus :P zodat ik de HK's ook echt als HK's kan gaan gebruiken komend voorjaar...

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Mr Bij » za 11 mar 2017, 03:59

johan schreef: zet de honingbak onder de overgebleven broedbak, gescheiden door een koninginnenrooster.
Is dit wel verstandig om de moerrooster onder te plaatsen i.p.v. boven i.v.m. met het halen van de stuifmeel?
Zou de moerrooster geen nadelige gevolgen hebben voor de stuifmeel die ze door de moerrooster proberen te vervoeren??

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door harry mouris » za 11 mar 2017, 08:40

Hoi alex,

Ik weet niet of je je voorgenomen handelingen al hebt verricht. Mijn insteek zou zijn:

Even checken of de onderste broedkamer leeg is (geen broed). Die kan je dan weghalen. Dan kan je als de kersen gaan bloeien op de 'oude' honingkamer' je rooster leggen en daarop je nieuwe honingbak.

Als het in april warm genoeg is en je echt in dekast kunt werken, zou ik kijken of er in de 'oude' honingkamer nog veel verzegelde honing hangt. Die kan je er dan uithalen (en slingeren) en vervangen door kunstraat. Op die manier kan je volk de oude HK als broedbak in gebruik nemen en biedt je ruimte aan de bouwdrift. Ook in die bak moet je dan je bouwraam hangen (op positie 2 of 9) ivm varoa-bestrijding.

Eén ander laat wel zien dat het belangrijk is om de juiste stappen in elk jaargetijde te doen. Nu zit je met de gebakken peren omdat je je volk niet zorgvuldig hebt ingewinterd. Mooi leermomentje!

:be5:

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door johan » za 11 mar 2017, 20:23

Mr Bij schreef:
johan schreef: zet de honingbak onder de overgebleven broedbak, gescheiden door een koninginnenrooster.
Is dit wel verstandig om de moerrooster onder te plaatsen i.p.v. boven i.v.m. met het halen van de stuifmeel?
Zou de moerrooster geen nadelige gevolgen hebben voor de stuifmeel die ze door de moerrooster proberen te vervoeren??
Werken met een onderbak bij simplex is toch algemeen ingeburgerd dacht ik..? Ipv boven en naast het broed slaan de bijen het stuifmeel dan onder het broed op. Geen probleem hoor.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Mr Bij » zo 12 mar 2017, 04:12

johan schreef:
Mr Bij schreef:
johan schreef: zet de honingbak onder de overgebleven broedbak, gescheiden door een koninginnenrooster.
Is dit wel verstandig om de moerrooster onder te plaatsen i.p.v. boven i.v.m. met het halen van de stuifmeel?
Zou de moerrooster geen nadelige gevolgen hebben voor de stuifmeel die ze door de moerrooster proberen te vervoeren??
Werken met een onderbak bij simplex is toch algemeen ingeburgerd dacht ik..? Ipv boven en naast het broed slaan de bijen het stuifmeel dan onder het broed op. Geen probleem hoor.
Ik denk dat de meningen daarover verdeeld zijn.
Je hebt bijvoorbeeld ervarende imkers die beweren dat het nadelig is wat betreft de lange afstand die de bijen moeten
vervoeren door de kast naar boven toe.
Vandaar dat sommige imkers de vlieg-opening boven hebben i.p.v. beneden.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » ma 13 mar 2017, 09:42

harry mouris schreef:Hoi alex,

Ik weet niet of je je voorgenomen handelingen al hebt verricht. Mijn insteek zou zijn:

Even checken of de onderste broedkamer leeg is (geen broed). Die kan je dan weghalen. Dan kan je als de kersen gaan bloeien op de 'oude' honingkamer' je rooster leggen en daarop je nieuwe honingbak.

Als het in april warm genoeg is en je echt in dekast kunt werken, zou ik kijken of er in de 'oude' honingkamer nog veel verzegelde honing hangt. Die kan je er dan uithalen (en slingeren) en vervangen door kunstraat. Op die manier kan je volk de oude HK als broedbak in gebruik nemen en biedt je ruimte aan de bouwdrift. Ook in die bak moet je dan je bouwraam hangen (op positie 2 of 9) ivm varoa-bestrijding.

Eén ander laat wel zien dat het belangrijk is om de juiste stappen in elk jaargetijde te doen. Nu zit je met de gebakken peren omdat je je volk niet zorgvuldig hebt ingewinterd. Mooi leermomentje!

:be5:
Dag Harry,

afgelopen week gedaan wat jij hierboven had beschreven. Onderste bak was nagenoeg ongebruikt dus weggehaald. De meeste ramen in die bak waren oud of lichtelijk beschimmeld dus die ga ik niet meer gebruiken. Ik heb nu ook pas de varroalade weggehaald dus nu zullen ze meer beluchting krijgen. Ik laat de HK's nu staan en gebruik ze als broedkamer. De bijen zien het verschil toch niet!

In beide volken zat BRIAS en de bijen zijn flink stuifmeel aan het halen in de buurt. Ze hebben allebei ook nog voldoende voer alhoewel het ene volk wat meer dan het andere. Begin April nog een keer kijken wat de status is van het voer, ramen vervangen en de honingkamers met rooster erop zetten. So far so good....

Bedankt voor de tips.

Gr Alex

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door harry mouris » ma 13 mar 2017, 12:02

Goed om te horen! Succes!!

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door johan » ma 13 mar 2017, 14:03

Alexrv schreef: Ik heb nu ook pas de varroalade weggehaald dus nu zullen ze meer beluchting krijgen.
persoonlijk zou ik nu net de schuiflades dicht laten. Dit ivm warmtehuishouding in de kast. Met de koude nachten die we momenteel hebben moeten de bijen enorm veel energie steken in het warm houden van het broednest.
je huis verwarmen doe je ook niet met ramen en deuren open, althans ik niet.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » do 23 mar 2017, 12:28

Gisteren weer een inspectie gedaan. De bijen hadden veel nectar en stuifmeel binnengehaald en dit voornamelijk in de honingkamer opgeslagen waardoor dit nu gemengd is met het wintervoer. (De kasten staan beide op 1 BK en 1HK, de HK is blijven staan in de winter). De koninginnen waren goed aan de leg en beginnen een ruimtegebrek te krijgen door het overtallige voer in de HK maar ook vanwege 2 ramen met voer in de broedkamer.

Aangezien er veel mooi weer wordt voorspeld en er genoeg te halen valt hier in de betuwe heb ik op het meest actieve volk een honingkamer met waswafels en 1 uitgebouwd raam gehangen en het moerrooster nog even achterwege gelaten. Morgen plaats ik deze wel. Hopelijk gaan ze dit snel uitbouwen en alle nieuwe nectar in de nieuw honingkamer plaatsen komende weken.

Het probleem is het overtallige wintervoer. Veel van het oude wintervoer is nu gemengd met nieuw nectar en grotendeels niet verzegeld. Kan ik deze dan nog gewoon onderop zetten? Gaan ze dit voer niet verplaatsen naar boven of wordt het nieuwe nectar bij sterke dracht eerst opgeslagen in deze onderste honingkamer? Het liefst gebruik ik deze oude honingkamer als broedkamer onderop met 5 nieuwe waswafels en de stuifmeelramen en wat wintervoer zodat de bouwdrift ook wordt gestimuleerd en de koningin kan gaan leggen in verse ramen. Wat kan ik met de 5 uitgenomen wintervoerramen doen? Kan ik deze op de een of andere manier bewaren of kan ik het wintervoer eruit halen en de was smelten?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Tieme » do 23 mar 2017, 14:11

Je kunt er van uit gaan dat als je nu wintervoer naar beneden plaatst en boven ruimte geeft, dat ze dit zeker naar boven zullen brengen.

Het beste haal je de ramen met mengsel uit het volk en geef je die later in een dracht pauze of aan afleggers. Een of twee ramen verzegeld voer in de broedkamer zou ik wel laten zitten. Deze zitten dan tegen de wand van de kast. Tussen broed en deze ramen kun je nog kunstraat geven.

Overigens is 1 broedkamer, als dat spaarkast is, voor een goed carnicavolk veel te weinig. Gauw (voor 15 april) nog een broedkamer onderzetten.

De wintervoerramen kun je goed bewaren mits afgesloten van motten en bijen.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten