Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » do 23 mar 2017, 14:17

Tieme schreef:Je kunt er van uit gaan dat als je nu wintervoer naar beneden plaatst en boven ruimte geeft, dat ze dit zeker naar boven zullen brengen.

Het beste haal je de ramen met mengsel uit het volk en geef je die later in een dracht pauze of aan afleggers. Een of twee ramen verzegeld voer in de broedkamer zou ik wel laten zitten. Deze zitten dan tegen de wand van de kast. Tussen broed en deze ramen kun je nog kunstraat geven.

Overigens is 1 broedkamer, als dat spaarkast is, voor een goed carnicavolk veel te weinig. Gauw (voor 15 april) nog een broedkamer onderzetten.

De wintervoerramen kun je goed bewaren mits afgesloten van motten en bijen.

groeten,
Tieme
Kan ik voerramen die niet gesloten zijn ook bewaren?

En is een broedkamer en een honingkamer samen voldoende voor een Carnica volk?

Ik had de volgende opstelling in gedachte:

Afbeelding

https://www.dropbox.com/s/v4urg7qki596z ... 2.JPG?dl=0

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Tieme » do 23 mar 2017, 15:36

De opstelling die je in gedachten hebt kan wel. Een honingkamer + broedkamer als broedruimte is voor het broed wel groot genoeg, maar bij de oogst van honing moet je dan wel op letten dat er onder het rooster voldoende over blijft. Dat kan bij een goed broedend volk in deze opstelling wat krap worden.

Onverzegelde ramen kun je best een tijd bewaren. Als ze vocht uit de lucht opnemen, kunnen ze wel gaan lekken en gisten. Tot die tijd zijn ze goed om later voor aflegger te gebruiken.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » do 23 mar 2017, 15:48

Tieme schreef:De opstelling die je in gedachten hebt kan wel. Een honingkamer + broedkamer als broedruimte is voor het broed wel groot genoeg, maar bij de oogst van honing moet je dan wel op letten dat er onder het rooster voldoende over blijft. Dat kan bij een goed broedend volk in deze opstelling wat krap worden.

Onverzegelde ramen kun je best een tijd bewaren. Als ze vocht uit de lucht opnemen, kunnen ze wel gaan lekken en gisten. Tot die tijd zijn ze goed om later voor aflegger te gebruiken.
Top! Dan bewaar ik de afgenomen voerramen voor na de voorjaarsoogst, hang ik ze dan weer terug in de kast. Bedankt voor de hulp.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten