Voorbereiding zwermen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bijnaam
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 31 mar 2017, 13:17
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica Peschetz en BuCa
Locatie: Hollandscheveld
Contacteer:

Voorbereiding zwermen

Bericht door Bijnaam » vr 31 mar 2017, 13:23

Hallo, vorig jaar na de zomer heb ik mijn eerste volk gekregen; deze zitten in een kast met twee broedkamers; ze zijn goed de winter doorgekomen en vliegen volop. Nu heb ik nog een kast met twee broedkamers en één honingkamer staan. Mijn vraag is nu wat ik klaar moet hebben staan voor een eventuele zwerm? Is een broedkamer + honingkamer voldoende of moet ik meer klaar hebben staan? Kan ik beter de huidige kist uitbreiden met een honingkamer? Wat is verstandig? Mocht er overigens iemand een kast met ramen in de aanbieding hebben hou ik me aanbevolen !

Vr. gr,
Sander

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door ErikS » vr 31 mar 2017, 13:28

Waar zit je ergens in het land????
Zou acuut de honingkamer plaatsen om de bijen ruimte te geven en te voorkomen dat ze met honing de broedruimte volstoppen.

Waarom zou je een zwerm afwachten en het risico lopen hem mis te lopen? aflegger of kunstzwerm maken en het probleem is voorkomen.

mvg

erik.

Bijnaam
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 31 mar 2017, 13:17
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica Peschetz en BuCa
Locatie: Hollandscheveld
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door Bijnaam » vr 31 mar 2017, 13:32

Hallo Erik, dank je voor je reactie! Dan zou dus broedkamer en honingkamer voldoende zijn? Ik zit overigens in Hoogeveen!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door ErikS » vr 31 mar 2017, 13:38

hello, heb je een cursus gedaan?
Dan heb je geleerd een aflegger te maken. goed moment om dat in de praktijk te brengen.

Je kunt beter het volk ruimte geven en daarmee zwermen uitstellen.
En actief splitsen als het nodig is beter als een zwerm afwachten en het risico lopen het volk kwijt te raken.

grtz,

erik.

Bijnaam
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 31 mar 2017, 13:17
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica Peschetz en BuCa
Locatie: Hollandscheveld
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door Bijnaam » vr 31 mar 2017, 13:43

Hallo,

ben momenteel 'in de leer' bij een imker maar ik vind het leuk om zelf e.e.a. uit te dokteren vandaar hier op het forum :-) Dank je voor je tips/info!

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door ErikS » vr 31 mar 2017, 14:13

Vreesde ik al ;-) net zoals ikzelf een 10 jaar geleden....... Ben door schade en schande wijzer geworden en daarna veel gaan lezen.
zelf dokteren en uitvinden betekend leren van fouten en dat betekend meestal volken verliezen, het hoeft niet.

Gratis tip, probeer jezelf een paar zaken snel en goed eigen te maken.
doppen controle, ruimte geven en maken van een aflegger.

Imkerpedia en de blog van de NBV zijn uitstekende bronnen van info voor zelfstudie.
http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... oofdpagina
https://www.bijenhouders.nl/blog


grtz,

erik

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door harry mouris » vr 31 mar 2017, 19:05

Hallo Sander,

Ik wil je toch echt aanraden om een cursus te volgen. Helaas ben je daar voor dit jaar te laat mee. Het boek 'Bijen houden, Hoe doe je dat' kan je goed op weg helpen. Echt kopen en je snel verdiepen.

Ik denk uit je reactie op het advies van Erik te lezen dat je zijn advies verkeerd begrepen hebt. Erik bedoelt met 'de honingkamer erop zetten',dat die snel op je huidige kast gezet moet worden (dus niet op je andere kast die je voor het zwermende volk bedoeld had. Dit is om twee redenen belangrijk: je kan dan honing oogsten en je geeft je volk extra ruimte.

Dat laatste juist om te voorkomen dat je volk gaat zwermen. Zwermen is iets wat de meeste imkers juist niet willen. Je loopt kans een groot deel van je bijen te verliezen en je mist ook je honing oogst. En je krijgt mogelijk problemen met je buren.

Let erop dat je een koninginnenrooster onder je honingbak legt anders komt daar broed te zitten.

Heb je je volk vorige zomer en in de winter tegen varoa behandeld? Zo niet, dan loop je een flink risico dat het eind van dit jaar mis gaat. Vraag dan aan je begeleidende imker of hij je daarmee kan helpen.

Hartelijke groet, Harry

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door Ruinerweg » vr 31 mar 2017, 19:13

Sluit je vlot aan bij de nbv afdeling Hoogeveen, meld je aan voor de basiscursus in Drenthe en ga in gesprek. Waarschijnlijk is er wel een mentor te regelen die je dit jaar verder wil helpen.
Bedenk wel dat je een wettelijke zorgplicht hebt voor dieren...
Ze helpen je daar vast verder.

Mvg,

Roel Broekman,
http://www.ruinerimkers.nl

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door crunx » ma 03 apr 2017, 23:51

Ik sluit me erbij aan, ookal ben ik ook voor het gedeelte zelfstudie.

Aanmelden bij een plaatselijke vereniging. Vraag meteen of ze daar een basis cursus hebben voor het komende jaar.
Vraag of iemand je mentor (in de tussentijd) wil zijn.

Beetje ervaren hulp scheeld een bult zorgen en geld en houd je hobby langer leuk

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Voorbereiding zwermen

Bericht door Imkerij Witharen » vr 07 apr 2017, 22:07

Nou, voldoende info over de cursus en wat meer zelfs.

Voor 't geval je tóch een zwerm krijgt ( je kunt er ook één krijgen via kennissen die er één zien en weten dat jij bijen houdt ):

Zorg voor een paar 6-raams kastjes.
Ook een aantal ingesmolten ramen met was is een goed begin.

Wanneer er dan een zwerm af komt, doe je die in de zesramer. Meestal is die groot genoeg voor de eerste weken.
Wanneer die groter wordt, hang je de ramen in een 10-raams kast en weer later zet je er een 2e bak onder ( of boven, afhankelijk van de behoefte ).

Ook wanneer je gebeld wordt door vrienden/kennissen en andere vage kennissen, dat ergens een zwerm hangt, heb jij een 6-ramer klaar staan!

Succes!
En koester je mentorrr..

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten