bijenkasten van betonplex chemisch??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: bijenkasten van betonplex chemisch??

Bericht door willem » vr 07 apr 2017, 22:29

AnnekeW schreef: Ik denk dat een volk wel heel erg z'n best moet doen om het warm te houden in een kast van betonplex.
Hardnekkig misverstand, de bijen houden de kast niet warm, maar het broednest.
Groeten, Willem :violin:

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: bijenkasten van betonplex chemisch??

Bericht door AnnekeW » zo 09 apr 2017, 09:27

willem schreef:
AnnekeW schreef: Ik denk dat een volk wel heel erg z'n best moet doen om het warm te houden in een kast van betonplex.
Hardnekkig misverstand, de bijen houden de kast niet warm, maar het broednest.
Hoi Willem,
Geen hardnekkig misverstand! As je mijn bericht goed leest, zie je dat ik het helemaal niet heb over het warmhouden van de kast! Met mijn opmerking bedoel ik dat een kast die slecht isoleert, minder beschermt tegen de weersinvloeden en dat een volk dan dus meer energie moet steken in het warm houden van het volk/broednest. Snap je nu wat ik bedoel? Vind jij dan dat de isolatie van een kast er niet toe doet?
Groet, Anneke

peyterke
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 08:50
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: bijenkasten van betonplex chemisch??

Bericht door peyterke » do 04 jun 2020, 05:58

Ik heb een kast in de Belgische Ardennen staan uit betonplex van slechts 12mm winter en zomer omdat een styropor kast kapotgeknaagd was door boommarters. Onder de schaduw van de bomen tegen oververhitting en dak opgevuld met glaswol om vooral de boven warmte te isoleren. Wanden isoleren vind ik ook weinig nut voor de broednestwarmte. Een dikke steen erop zodat de plastic folie goed aandrukt aan de toplatten.
Thuis gebruik ik water vaste multiplex van 12 mm maar kies volgende keer weer voor betonplex omwille van de gladde robuuste laag
Gr. Peyterke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten