honing kamer niet ingebruik

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

imkertwan
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 21:11
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

honing kamer niet ingebruik

Bericht door imkertwan » vr 14 apr 2017, 14:11

beste

Ik heb een dadant kast met een volk dat op 11 grote dadant ramen zit. 1 kunstraat raam is nog niet 100 uitgebouwd (waarschijnlijk omdat het verder van het broednest af zit). Ook heb ik al 2 weken een honing bak geplaats met oude uitgebouwde en sommige nieuwe kunstraat. en uiteraard een moerrooster geplaatst.
de bijen willen maar geen gebruik maken van de Honing kamer. ik heb al 2 keer het moerrooster 24 uur verwijderd. daarna zitten er dan wel bijen in maar nog steeds niet echt veel.
wat moet ik doen. ik wil niet dat mijn volk gaat zermen.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door ErikS » vr 14 apr 2017, 14:20

Ben geen dadant imker...

Maar q rooster eruit en enkele broedkamer ramen hoog hangen zodat er een overlap komt met de honingkamerramen?

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 14 apr 2017, 14:29

Beste imkertwan,

Het lijkt erop dat je nog niet bang hoeft te zijn voor zwermen, want daar is het volk nog niet aan toe. Heb je het raam met kunstraam helemaal aan de buitenkant gehangen (kantraam)? Dan zal het volk hier niet snel op aan het werk gaan. Je zou de eerstvolgende keer als je de kast opent, eens moeten kijken of het raam met kunstraat niet een paar raampjes kan opschuiven, zodat het tegen het broednest aanhangt. Dan is de kans groot dat het volk hier op aan het werk gaat. Zodoende schep je meteen wat ruimte voor het volk, ze kunnen zich in de broedkamer nog goed ontwikkelen en hebben nog geen ruimtegebrek.
Die honingkamer die je er op hebt gezet hebben de bijen blijkbaar nog niet echt nodig. Als ze om ruimte verlegen hadden gezeten, waren ze er binnen de kortste keren op gaan werken. Je bent dus nog te vroeg met die honingkamer. Met dit koude weer zullen ze die ook niet snel gaan gebruiken.
Wat ik zelf wel eens doe in zo'n geval, is een krant leggen tussen de honingkamer en de broedkamer. Als ze er aan toe zijn, zullen ze de krant wegvreten en de bovenliggende ruimte in gebruik nemen. Het rooster zou ik nog weglaten, het is een extra hindernis waardoor ze nog meer zullen treuzelen om naar de bovenste etage te gaan. Zodra er echt actie in de honingkamer is te bespeuren, is het nog vroeg genoeg om het rooster te plaatsen.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door oldtimer » vr 14 apr 2017, 15:23

Zodra er voldoende bijen in je kast aanwezig zijn, gaan de bijen de honing in de honingkamer opslaan.
Dus alle 11 raten bomvol met bijen, dan pas gaan ze naar boven. (ook de buitenste)

Zwermen is een natuurlijk voortplantings proces. De zwermdrift ligt ook een beetje aan het type bij waarmee je imkert. Buckfast zwermt niet zo snel.
Je kunt het zwermen op diverse manieren voorkomen. Onder andere door te controleren op doppen, en dan indien aanwezig doppen breken.
Maar let op: Bij het doppen breken MOET je alle ramen afslaan om goed te kunnen controleren.

Over het zwermen zijn de meningen en "werk methodes" verdeelt. (waarover niet in de imkerij) :dance: De één laat bewust zwermen en probeerd dan de meeste zwermen terug te vangen, en de ander voorkomt het door afleggers te maken. Dus wil je het zwermen voorkomen, zul je je volk moeten opdelen, (als er voldoende bijen zijn om op te delen natuurlijk) maar zo te lezen is het zover nog niet.

Blijf wel om de 9 a 10 dagen controleren op doppen
Kijk bij de eerste volgende controle of je veel open en gesloten broed hebt, daaraan kun je aflezen wanneer je een explosie aan jonge bijen krijgt.
Van ei tot bij=3weken :o
Mocht je onverhoopt toch een zwerm krijgen(voorzwerm, de 1e), en je krijgt hem niet te pakken, luister dan sávonds naar tuters en kwakers, dan weet je zeker dat je doppen moet breken, anders gaan ze er nog een keer vandoor (nazwerm)

Kijk niet teveel in je volk, er vanaf blijven is een kunst, zeker in het begin.
Nooit het moerrooster verwijderen bij Dadant. Het formaar HK is heel anders en larfjes/eitjes en/of broed wil je niet in je honing ramen.

Succes met deze leuke hobby
imkertwan schreef:beste
de bijen willen maar geen gebruik maken van de Honing kamer. ik heb al 2 keer het moerrooster 24 uur verwijderd. daarna zitten er dan wel bijen in maar nog steeds niet echt veel.
wat moet ik doen. ik wil niet dat mijn volk gaat zermen.
Alexander (Lex)

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door szx2js » vr 14 apr 2017, 18:26

Dadant imkeren werkt heel anders dan in spaarkasten. Je moet leren werken met het sluitbord. Volken moeten krap gezet worden in het voorjaar en kunstraat wordt pas geplaatst nadat de bijen aan het werk zijn in de honingkamer.
Lees er een boek over of kijk op het NBV BIJENBLOG onder de categorie Dadant imkeren. Daar wordt ook verwezen naar leerzame You Tube video's.

Als je het imkeren met dadant onder de knie hebt, wil je niet anders meer. Maar je moet wel iets extra's leren.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door imker Marinus » vr 14 apr 2017, 22:11

szx2js schreef:Dadant imkeren werkt heel anders dan in spaarkasten. Je moet leren werken met het sluitbord. Volken moeten krap gezet worden in het voorjaar en kunstraat wordt pas geplaatst nadat de bijen aan het werk zijn in de honingkamer.
Lees er een boek over of kijk op het NBV BIJENBLOG onder de categorie Dadant imkeren. Daar wordt ook verwezen naar leerzame You Tube video's.

Als je het imkeren met dadant onder de knie hebt, wil je niet anders meer. Maar je moet wel iets extra's leren.
Beste szx2js,

Ik ben vorig jaar met Dadant begonnen. Lastig, door problemen met sjoemelwas. Maar die sluitborden, waar kun je die krijgen? Ik heb ze eens gezien bij Holtermann, maar daar kom ik nooit. En bestellen is ook zo wat doordat je altijd zeker 20 euro verzendingskosten kwijt bent. Zijn ze in Nederland ook te krijgen? Het is niet hetzelfde als een sluitraam, zoveel is me duidelijk, het sluit het gedeelte van de kast dat de bijen nog niet nodig hebben, af.

Bij voorbaat dank,
Marinus

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 14 apr 2017, 22:26

Ik heb enkele volken op combi-ramen, daar werk ik ook met "sluitramen". Die heb ik zelf gemaakt door een dun plaatje triplex op een leeg raam te spijkeren. Het gaat om het principe dat je het broednest opsluit, maar op tijd ruimte geeft als daarvoor behoefte is.
Tussen het broednest en het sluitraam hang ik een darrenraat.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door tomer » za 15 apr 2017, 01:58

Als je bij Dadant wil dat ze in het voorjaar de honingkamer gaan gebruiken, zal je idd met een sluitblok ("vulblok") moeten werken en ze beneden krap zetten. Dus enkel 1 raam met voer laten hangen tegen de kant, dan alle ramen met broed daartegen, evt een bouwraam aan de buitenkant van het broednest en dan het sluitblok. Er blijven dan ongeveer 7 ramen staan, alle andere ramen gaan eruit. Het is een beetje afwegen en sturen...je wil dat ze naar boven gaan met de nectar, maar je wil ook dat ze voldoende ruimte hebben voor broed. Zelf heb ik half maart een nieuwe waswafel gegeven (gewisseld met een vol raam eten) en een bouwraam eind maart. De honingkamers (met niet uitgebouwde ramen) hebben er 2 weken opgestaan met een rooster ertussen en zijn nu eindelijk in gebruik genomen. Nu heb ik de volgende waswafel bijgegeven. Ik doe dat meestal tussen het bouwraam en het eerste broedraam, ofwel aan de andere kant van het broednest. Ik denk dat het bij Dadant aangewezen is om een nieuw raam kunstraat tussen het laatste en het voorlaatste raam met broed te hangen, anders riskeer je dat ze er enkel nectar in opslaan.
De vulblokken maak ik met houten latjes en triplex. Vanbinnen steek ik piepschuim. Je kan ook een gewoon raam nemen en er de dunste triplex op spijkeren, maar dan zien dat het niet te breed wordt, want als er een bouwraam met darren naast komt...

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door bee-tree » za 15 apr 2017, 08:53

imkertwan schreef:beste

Ik heb een dadant kast met een volk dat op 11 grote dadant ramen zit. 1 kunstraat raam is nog niet 100 uitgebouwd (waarschijnlijk omdat het verder van het broednest af zit). Ook heb ik al 2 weken een honing bak geplaats met oude uitgebouwde en sommige nieuwe kunstraat. en uiteraard een moerrooster geplaatst.
de bijen willen maar geen gebruik maken van de Honing kamer. ik heb al 2 keer het moerrooster 24 uur verwijderd. daarna zitten er dan wel bijen in maar nog steeds niet echt veel.
wat moet ik doen. ik wil niet dat mijn volk gaat zermen.
Nu al zwermvrees lijkt me ongegrond. Heb je al darren buiten de kast gezien ?
Ik wil je bij het huidige ondermaatse aprilweer niet adviseren de volken
te storen op zoek naar darrenbroed. Wel kun je snel de krantenmethode toepassen.
Zelf leg ik kunststoffolie bij zo'n volk onder de honingkamer.
Van dat vel sla ik 10 cm van de rand om, hetzij vóór, hetzij achter.
Dat geeft minder warmteverlies maar maakt wel passage mogelijk
en de bijen kunnen alvast de raten gereed maken voor overschot.

Helaas verbruiken de volken momenteel meer dan ze ophalen.
We zien voornamelijk waterhaalsters vliegen. Zj. :b10:

P.S. Als dit weertype nog tot Koningsdag aanhoudt volgens http://www.agriholland.nl
is er kans dat "darren worden getrokken"; dus, uit de cellen en naar buiten gesleept
worden. Dit kan zich voordoen bij imkers die ramen met wintervoer verwijderd
hebben en\of al geslingerd hebben en\of "vroege legsters" hebben.

Kun je a.s. maandag naar Houthalen-Helchteren, leg dan je oor te luisteren,
niet bij één maar meer imkers, Twan.

De bijen "omhoog drijven" met vul- of sluitramen, is me te slaafs volgen
van inhalige imkerpraktijk. :o :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: honing kamer niet ingebruik

Bericht door Alex Mönch » za 15 apr 2017, 18:19

imkertwan schreef:beste

Ik heb een dadant kast met een volk dat op 11 grote dadant ramen zit. 1 kunstraat raam is nog niet 100 uitgebouwd (waarschijnlijk omdat het verder van het broednest af zit). Ook heb ik al 2 weken een honing bak geplaats met oude uitgebouwde en sommige nieuwe kunstraat. en uiteraard een moerrooster geplaatst.
de bijen willen maar geen gebruik maken van de Honing kamer. ik heb al 2 keer het moerrooster 24 uur verwijderd. daarna zitten er dan wel bijen in maar nog steeds niet echt veel.
wat moet ik doen. ik wil niet dat mijn volk gaat zermen.


Gewoon rustig wachten op mooi weer.
In de broedkamer lopen nu steeds bijen uit en de moer legt gewoon door.
Als de dracht op gang komt wanneer de temperatuur omhoog gaat,knallen ze naar boven en gaat het heel snel.
Ik zou van de week ook nog maar eens checken of ze de honingkamer nog niet gebruiken
Als er een aantal ramen met broed uitloopt en de broedkamer zit ineens stampvol met bijen gaan ze ook al in de honingkamer zitten en als er dan drukte ontstaat in de honingkamer,zou ik er nog 1 opzetten.......het mooiste is het als je uitgebouwde honingkamers geeft tijdens een koude periode als er geen nectar binnenkomt maar er wel meer ruimte nodig is.De honingkamers met kunstraat geef je dan in een periode met volop dracht zodat ze constant kunnen bouwen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten