Toch de kast in???

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Toch de kast in???

Bericht door krisnatoon » di 02 mei 2017, 12:54

Hallo,

Ik weet dat je bij koud weer niet de kasten in moet.

Maar een kast bij mij zit zo vol met bijen en brias dat ik snel een veger moet maken. Afgelopen weekend kon ik dat niet.

Mijn vraag: hoe erg is het om toch bij pakweg 15 graden de kast in te gaan? En wat zijn dan eigenlijk de negatieve gevolgen van een inspectie bij te koud weer. Sterft het broed af of is er een andere dringende reden om uit de kast te blijven?

Alvast dank voor de reactie.

Met vriendelijke groet,

Kris

Gebruikersavatar
jroozenburg
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 11:18
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Toch de kast in???

Bericht door jroozenburg » di 02 mei 2017, 13:41

ik heb vorige week een aflegger gemaakt bij 15grd naar een 3 ramer wel de hoofd kast voor een gedeelte met een doek afgedekt en snel de 3 ramen overgezet

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Toch de kast in???

Bericht door tomer » wo 03 mei 2017, 00:34

Ik vind het ook altijd moeilijk om een kast te openen als het onder de 15°C is. Ik heb het wel een aantal keren gedaan omdat het 'moest', bvb om darrenraat weg te halen, ruimte te geven of om de voervoorraad of doppen te controleren. Nooit negatieve gevolgen van gemerkt. Eitjes die toen te zien waren, werden larven tegen de week erop en larven werden gesloten broed...

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Toch de kast in???

Bericht door krisnatoon » wo 03 mei 2017, 16:59

Als ik de weinige reacties zie en datgene wat er wordt gemeld (nimmer negatieve gevolgen van openen van de kast bij 15 graden) dan lijkt het er toch sterk op dat dit geen probleem is.

Ik dacht altijd dat het 20 graden zou moeten zijn maar dat is dus niet zo.

Dank!

Groet,

Kris

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Toch de kast in???

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 mei 2017, 17:28

Beste als een kast vol bijen en het vlieggat uitpuilt zou je eerst een bak onder of boven als ruimte kunnen geven.
Dit noem ik geen inspectie. Het geeft het minste storing. Na een paar dagen kun je voor een deel het volk nakijken. Het is aan jou om de beslissing wel of niet nakijken bij een lage temperatuur. Als de kast in de zon staat en er is nauwelijks kun je met weinig problemen mits noodzakelijk het volk nakijken.
!Hans.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Toch de kast in???

Bericht door H.J.Booij » wo 03 mei 2017, 23:35

Wat is de omvang van de volken? op hoeveel bakken stonden de volken en hoeveel ramen hadden ze bezet?

Dus maw wat is de noodzaak om risico te nemen? Nog los van of over twee weken een nieuwe moer voldoende darren heeft voor een goede bevruchting?

De vragen zijn niet als kritiek bedoelt maar om inzicht te krijgen in de keuze die je gemaakt hebt. :dance:

ps ik doe ook wel eens iets omdat ik door tijdgebrek (drukke baan) niet anders kan :be9:

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Toch de kast in???

Bericht door Luuk » do 04 mei 2017, 20:31

Ik houd voor noodgevallen een temperatuur van 11 graden aan als minimum. Snel werken, weten wat je wilt, dan gaat het wel. Dan is de kast heel kort open. Je hebt dan geen tijd om de koningin te zoeken ofzo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten