Zwermcellen Help!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

James
Berichten:29
Lid geworden op:di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:
Zwermcellen Help!

Bericht door James » za 06 mei 2017, 15:09

Imkers,

Ivm met het weer kon ik vandaag in de kasten kijken.

1 kast had een aantal koninginnencellen waarvan in iedergeval 1 was gesloten, de andere nog open.

Om zwermen te voorkomen heb ik het raam met de koninginnencel in een andere kast gedaan samen met wat broed bouw en voerramen en bijen natuurlijk. De koningin was gewoon nog aanwezig in het hoofd volk.

Heb ik dit goed gedaan? Of is er kans dat er toch een zwerm nog vanaf komt?

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: Zwermcellen Help!

Bericht door Matthijs » za 06 mei 2017, 19:15

De vraag is of de zwermstemming nu weg is in je hoofdvolk, ik verwacht van niet.. Wat ik heb gedaan is juist de koningin uit de kast halen (vlieger gemaakt) én de doppen weggehaald uit het hoofdvolk. Over 3 dagen breek ik de redcellen hang ik een raam eitjes uit mijn P-volk in. Weer 13 dagen verder laat ik een koningin inlopen in de avond. De rest van de doppen haal ik weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

James
Berichten:29
Lid geworden op:di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Zwermcellen Help!

Bericht door James » za 06 mei 2017, 21:17

Matthijs, dankjewel voor de tip.

Daar had ik zelf ook al aan getwijffeld. Ik had nog heel even snel tijd na mijn berricht. En heb het moerenrooster op de bodem gedaan. Ik hoop dat ik de zwerm plannen nog even kan uitstellen. Zodat ik morgen de tijd heb om de koningin weer op te zoeken; het is jammer genoeg een ongemerkte koningin. Dus dat kan wat meer tijd vergen

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten:165
Lid geworden op:do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds:2015
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard, carnica
Locatie:Westmaas
Contacteer:

Re: Zwermcellen Help!

Bericht door Matthijs » za 06 mei 2017, 22:03

Moerrooster? Je had de doppen toch gebroken? ALS de zwermstemming er nog is zullen ze nieuwe doppen zetten en na het sluiten pas zwermen. Mits je een dop vergeten bent natuurlijk ;) Een vlieger maken is maar één van de methoden tot zwermverhindering, maar ik vind dat zelf prettig werken.
Tip voor het zoeken naar the queen: gebruik weinig rook en check het raam met de eitjes het best. Succes!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwermcellen Help!

Bericht door tomer » zo 07 mei 2017, 12:37

Ik zou oppassen met moerroosters om zwermen te voorkomen (tenzij in noodsituaties voor 1 dag of zo). Op een bijenstand in de buurt hebben ze voor elke kast een stuk rooster geplaatst. Je zag vele darren hopeloos proberen om buiten te geraken en haalbijen die probeerden in alle drukte binnen te geraken. Bij enkele kasten zat de vliegspleet en het voorportaal volledig verstopt met dode bijen. Gevolg: een hoop dode bijen vóór de kasten en ook achteraan en onder de kast, waar ze een andere ingang zochten. Triestig.

James
Berichten:29
Lid geworden op:di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds:2017
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Zwermcellen Help!

Bericht door James » zo 14 mei 2017, 15:52

Het probleem is verholpen.

Het rooster was na 2 dagen al verwijderd. De koningin was niet meer te bekennen en redcellen werden aangemaakt.
Maar ik had het idee dat er maar weinig uit de kast was vertrokken.

Toen ik later in m'n aflegger checkte bleek toch dat ik door alle drukte de koningin over het hoofd had gezien, en had ik zowel de zwermcellen als de koningin erin gedaan.

Dus geen zwerm bij het hoofdvolk. Gelukkig.

Doppen zijn gebroken bij het hoofdvolk en de oude koningin weer terug ingevoerd.

In de aflegger zitten nu de zwermcellen gekooid en het volkje gedraagd zich keurig.

Het is nu wachten tot ze uitloopt. Zodat ik kan merken, en vervolgens duimen voor een goede bruidsvlucht

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: Zwermcellen Help!

Bericht door tonie-v » zo 14 mei 2017, 21:45

Waarschijnlijk verkeerd geschreven, eerst de bruidsvlucht afwachten, dan pas merken!

:naughty:
Groetjes tonie
ajv

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten