Zwerm in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Zwerm in kast

Bericht door Primus » vr 12 mei 2017, 14:23

ErikS schreef:nauwelijks tijd voor een update....... ;-)

De ondertitel is Veldwetboek van 7 oktober 1886 ......
Maar nog steeds van toepassing in België!

MVG CP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » za 13 mei 2017, 00:23

Ja, België...........................

Denk je nu echt dat een bijenvolk eerder gaat zwermen als de speurbijen een "lokkast" vinden?
Als een imker zijn bijenvolken niet goed verzorgd en raakt een zwerm kwijt die toevallig in een lokker gaat zitten ..............
............ strafbaar? :think: Ja de imker die niet zijn bijen nakijkt! :whistle:
!Hans.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door peter h » za 13 mei 2017, 09:17

Ja Belgie.

Of is het anders.
Speurbijen vinden een lokkast omdat ze willen gaan zwermen. :hive:
Je zou van de eigenaar een vergoeding moeten krijgen omdat je zijn zwerm niet verloren heb laten gaan. :mrgreen:
De eigenaar zou ook een boeten kunnen krijgen ivm overlast. :oops:

Ik denk dat er veel mensen blij zullen zijn dat er lokkasten staan om overlast te vermijden.
Veel mensen staan zo ver van de natuur en een zwerm vinden die niet leuk.
gr. Peter

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans » za 13 mei 2017, 09:58

Dus als je je portemonnee verliest en ik vind hem dan hoef je hem niet terug? Dat ik het maar even weet in geval van :wink:

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Primus » za 13 mei 2017, 10:10

Hans van der Post. schreef:Ja, België...........................

Denk je nu echt dat een bijenvolk eerder gaat zwermen als de speurbijen een "lokkast" vinden?
Als een imker zijn bijenvolken niet goed verzorgd en raakt een zwerm kwijt die toevallig in een lokker gaat zitten ..............
............ strafbaar? :think: Ja de imker die niet zijn bijen nakijkt! :whistle:
Hans,

Het gaat er hier alleen over of het wel of niet is toegelaten , in België is het dus NIET. In Nederland weet ik het niet evenmin als voor Frankrijk. Maar of het sportief is andermans zwerm te proberen te vangen is een andere discussie. Bijen gaan inderdaad pas maar zwermen als ze al dagenlang speurbijen hebben uitgezonden en als er dan in uw buurt zo'n vangkast staat ben je wel slachtoffer want dikwijls vertrekt zo'n zwerm zonder eerst te verzamelen vlakbij de oude stam om zonder meer naar hun nieuwe plek te trekken.Die plek is altijd een minimum afstand van het oude volk dus een lokkast zetten naast die van jou geeft geen zwerm van je eigen.
En voor zover ik weet staan de bijenstanden in België niet zo ver uit mekaar dat er geen speurbijen van jou buur in uw tuin komen. En ik denk dat dit ook voor Nederland wel van toepassing is. Een zwerm vinden is iets heel anders die behoord wettelijk toe aan degene die hem vindt, als de eigenaar niet kan bewijzen dat die van hem is ( bv. gemerkte moer of de zwerm gevolgd).
MVG CP

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door peter h » za 13 mei 2017, 10:55

Hans als ik mijn portemonnee verlies zie of hoor ik er niks meer van. Ook al zit mijn naam en adres er in. En als die terug komt vind iemand anders deze leeg.
gr. Peter

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans » za 13 mei 2017, 11:36

De vraag was of jij en Hans hem terug zouden willen :wink:

Helaas vaak zoals je zegt, maar zoals Primus zegt gaat het om wat de wet aangeeft en wat je als eigenaar zou willen. Ik liep vorig jaar nietsvermoedend op de begraafplaats tegen een zwerm aan. Ik wist dat een imker in de buurt was. Deze wilde de zwerm niet terug want teveel volken. Dan huisvest je na toestemming om het mogen te houden zo'n zwerm veel prettiger.

peter h
Berichten:201
Lid geworden op:vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds:2012
Aantal volken:48
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door peter h » za 13 mei 2017, 19:31

Hans. Met een lokkast heb ik geen probleem. Als je vermoed van wie de zwerm is vraag je of deze die terug wil. De zwerm kan beter in een lokkast komen dat voor overlast te zorgen of om verloren te zijn. Maar een wet van 1800 moet toch een bij gewerkt worden. Toen was het een inkomen.
gr. Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 37 gasten