Zwerm in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Zwerm in kast

Bericht door AnnekeW » di 09 mei 2017, 21:35

Op 21 april heb ik een lege kast bij vrienden in de tuin geplaatst, in een zeer bloemrijk dorpje gelegen op een zuidhelling, in de hoop een zwerm de kast in te lokken. Vanmiddag heb ik er een kijkje genomen en trof er tot mijn verrassing een zwerm aan! Er zaten twee jonge, grijze, harige bijtjes een beetje onwennig op de vliegplank en dat verbaasde me wel. De kast staat er pas 18 dagen en dus kunnen deze hier nog niet geboren zijn. Zou deze zwerm pas net aangekomen kunnen zijn en zijn deze bijtjes dan met de zwerm meegevlogen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » di 09 mei 2017, 22:15

Heb je al in de kast gekeken? soms vliegen er erg jonge bijen mee.
Over leeftijd wil het niet meer hebben dat geeft stof tot nodeloze discussie. :violin:
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door AnnekeW » di 09 mei 2017, 22:35

Nee, ik heb nog niet in de kast gekeken. Ik ben er net vanavond na het werk even langsgereden en dus was het geen goed tijdstip om de kast te openen. Maar als jij zegt dat er inderdaad soms heel jonge bijen meevliegen, dan ga ik er van uit dat ze maximaal enkele dagen geleden zijn aangekomen.
In de kast had ik twee ramen kunstraat hangen en een uitgebouwd raam. Ik zal dus sowieso snel in de kast moeten omdat ze er anders een warboel van maken!

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » di 09 mei 2017, 23:09

Zou inderdaad zo snel als mogelijk de rest van de ramen inhangen.
Je kunt dan schatten of er over een paar weken nog een bak raten moet worden opgezet.
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door crunx » di 09 mei 2017, 23:47

Nog een lok middel gebruikt?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » di 09 mei 2017, 23:51

crunx schreef:Nog een lok middel gebruikt?
Een uitgebouwd raam wat bebroed is geweest werkt als een lokmiddel.
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door AnnekeW » wo 10 mei 2017, 10:59

Hans van der Post. schreef:
crunx schreef:Nog een lok middel gebruikt?
Een uitgebouwd raam wat bebroed is geweest werkt als een lokmiddel.
Inderdaad, een oud uitgebouwd raam (bebroed geweest), een oude kast met resten propolis én een beetje lokmiddel uit een tubetje (charme d'abeilles) op basis van o.a. citroengras.
De buurvrouw aldaar vertelde me dat juist dat dorp een soort doorgang is voor bijen, dat ze in het verleden al regelmatig zwermen in de tuin hebben gehad of zagen overvliegen. Had ik dat maar al eerder geweten! Ik ga er in elk geval weer een lege kast plaatsen!
Wat zou een goed moment zijn om dit volk "naar huis" te brengen? Kan ik ze beter eerst met rust laten en hoe lang dan of maakt dat niet veel uit? De komende dagen zijn in elk geval niet geschikt, er is veel wind, regen en hagel en onweer voorspeld...
Hans van der Post. schreef:Zou inderdaad zo snel als mogelijk de rest van de ramen inhangen.
Je kunt dan schatten of er over een paar weken nog een bak raten moet worden opgezet.
Dat laatste is niet van toepassing, aangezien ik werk met Dadant-kasten. Knappe zwerm die dat volbouwt! In het uiterste geval zou ik er een HK zonder moerrooster op kunnen zetten om ze wat meer ruimte te geven, maar ik verwacht niet dat dat nodig zal zijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 mei 2017, 11:18

Ja, "naar huis brengen" zou ik doen als er in het volk het eerste gesloten broed aanwezig is. Dit omdat je niet weet of er een oude of een jonge moer in het volk zit. Als je een volk met een jonge moer verplaatst en ze is wel op een oriëntering vlucht geweest kan ze na het verplaatsten de volgende vlucht kunnen "verdwalen".
!Hans.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door AnnekeW » wo 10 mei 2017, 11:29

Ok Hans, dan wacht ik daar nog even mee. En dan zet ik een nieuwe lege kast ernaast voor een eventuele volgende zwerm.
Is er trouwens een manier om te zien of het een oude of een jonge koningin betreft? Aan het broed, de eitjes of aan de koningin zelf?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm in kast

Bericht door Hans van der Post. » do 11 mei 2017, 11:16

AnnekeW schreef:Ok Hans, dan wacht ik daar nog even mee. En dan zet ik een nieuwe lege kast ernaast voor een eventuele volgende zwerm.
Is er trouwens een manier om te zien of het een oude of een jonge koningin betreft? Aan het broed, de eitjes of aan de koningin zelf?
Je kunt het niet zien aan moer, broed of bijen. Je kunt het meestal wel zien aan de tijd van raten bouwen en het verschijnen van het eerste broed. Vaak worden na drie dagen al de eerste eitjes gelegd= een oude koningin. Je moet dan wel de tijd weten wanneer de zwerm de kast is in getrokken.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Teake de Jong en 44 gasten