Beginnen met imkeren met weinig geld.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door H.J.Booij » wo 31 mei 2017, 21:01

ik imker nu al 22 jaar en diverse mensen op het forum minimaal het dubbele :). Elke dag dat ik in de bijen werk leer ik weer of juist dat ik ten hoogste kan bijsturen.

Gisteren een oude imker op bezoek gehad waar ik sinds kort een beetje samenwerk. Hij baalde dat zijn bijen zo agressief waren maar zag geen gat in om koninginnenteelt oid te doen. Ben je dan dom ?

Iedereen heeft zijn competenties en zijn interesses. Dat is juist leuk aan deze hobby. Je moet doen wat je zelf wil (zolang het geen dierenmishandeling wordt :))

Ik heb mijn beginnerscursus gedaan en ook de gevorderde 21 jaar geleden. Dat was een goede basis ook om de basis, gedrag, actie en reactie te snappen van bijenhouden. De rest heb ik geleert van lezen, internet en zelf uitproberen.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » wo 31 mei 2017, 21:34

Wat jammer is aan het niet volgen van een cursus is dat je misschien wel een kant en klare basis mist. Maar het houden van bijen is juist ook juist een ervaring die ik samen met mijn vriendin zou willen doen... Ik ben momenteel bezig met het huis verbouwen dus 700 euro neerleggen voor een cursus gaat gewoon niet. Daarvan koop je namelijk een hele boel materiaal of een inductiekookplaat. :icon-eek:

Maar het houden van bijen lijkt mij wel een hele leuke bezigheid ook om af en toe een beetje uit de sleur van de verbouwing te raken. Een project dat niets met het huis te maken heeft. Kijken naar hoe ijverig die wezentjes hun huisje inrichten van dichtbij! Het gaat me niet eens echt om de honing, ik bedoel het is wel een leuke bijkomstigheid. Maar ik denk dat ik een boel motivatie uit zou kunnen halen uit het zien van hun bee-zigheid :dance:

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door peter-koi » wo 31 mei 2017, 22:21

700 euro,dan zou ik het ergens anders doen,knap duur,

Groet Peter.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Paul67 » wo 31 mei 2017, 22:55

Ik ben momenteel bezig met het huis verbouwen dus 700 euro neerleggen voor een cursus gaat gewoon niet.
In het begin van deze post ging het over 300 euro. Nu opeens al 700..... :whistle:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door tomer » wo 31 mei 2017, 23:10

BEGINNEN met imkeren kan misschien met weinig geld, maar als je enkele jaren goed wil imkeren zal je wel merken dat het meer kost dan je dacht.
Er is altijd wel iets dat je moet bijkopen. Dan heb ik het nog niet eens over de extra kasten om zwermen of afleggers in te steken.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » do 01 jun 2017, 07:59

Paul67 schreef:
Ik ben momenteel bezig met het huis verbouwen dus 700 euro neerleggen voor een cursus gaat gewoon niet.
In het begin van deze post ging het over 300 euro. Nu opeens al 700..... :whistle:
O Sorry ik had in mijn hoofd 350 pp Maar mijn vriendin is ook steeds meer interesse gaan tonen. Dus dan is dat als ik mijn vriendin mee zou slepen samen 700 maar goed 600 is ook wel veel :shifty:
tomer schreef:BEGINNEN met imkeren kan misschien met weinig geld, maar als je enkele jaren goed wil imkeren zal je wel merken dat het meer kost dan je dacht.
Er is altijd wel iets dat je moet bijkopen. Dan heb ik het nog niet eens over de extra kasten om zwermen of afleggers in te steken.
Als je het niet over extra kasten heb waar heb je het dan over? :be1: uiteindelijk mag een hobby wel wat geld kosten maar het moet wel leuk blijven!

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door joostY79 » do 01 jun 2017, 08:51

* Waswafels
* Raampjes
* Ontzegelspullen
* Slinger
* Roker
* Veger
* Kastbeitel
...

Dit gezegd zijnde is imkeren 1 van de goedkoopste hobby's die ik ken, je kan er effectief geld insteken, maar je kan er ook geld uithalen, en dat kan met weinig andere hobby's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten