Beginnen met imkeren met weinig geld.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 mei 2017, 23:54

Roschambo schreef:
peter-koi schreef:Even een domme vraag,wat is in godsnaam imkergeheim ?
Lokmiddel. Zoals citroengras olie.
Hi dacht dat het een boekje over bijen was dus kan ook vervallen!
!Hans.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » do 25 mei 2017, 10:19

Mis ik nog dingen op het lijstje? Behalve bijen? Dat wordt ook direct het lastigst natuurlijk!

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door H.J.Booij » do 25 mei 2017, 13:37

afhankelijk of je vereniging een slinger heeft inclusief zeef?

Ik gebruik zelf nog stokdoeken. Twee stokken van 2 cm doorsnede en 55 cm lengte met daartussen doek. Je kunt dan snel even een bak afdekken. Dit voorkomt roverij. Daarnaast als je net begint en niet hele rustige bijen kan je het open gedeelte beperken. Je kunt dit gewoon zelf maken

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door tomer » do 25 mei 2017, 14:40

handschoenen, koninginnenrooster, voederbak, bijenuitlaat...

Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 20:41
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Locatie: Westmaas
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Matthijs » do 25 mei 2017, 22:47

Ik woon in de hoekse waard. Net onder Rotterdam. Je bent welkom! Je kunt van mij wel een volkje krijgen als je wilt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » vr 26 mei 2017, 20:07

Matthijs schreef:Ik woon in de hoekse waard. Net onder Rotterdam. Je bent welkom! Je kunt van mij wel een volkje krijgen als je wilt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik heb een pb gestuurd

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Luuk » vr 26 mei 2017, 23:11

Ik moest wel lachen toen je het had over je vriendin die ook de kasten moest kunnen tillen. Ik heb tot nu toe nog weinig vriendinnen/echtgenoten van imkers gezien die bijen OOK leuk vinden.

Wens je veel succes, maar de kans is klein. Het is JOUW hobby.

Roschambo
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 10:27
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Roschambo » vr 26 mei 2017, 23:24

Luuk schreef:Ik moest wel lachen toen je het had over je vriendin die ook de kasten moest kunnen tillen. Ik heb tot nu toe nog weinig vriendinnen/echtgenoten van imkers gezien die bijen OOK leuk vinden.

Wens je veel succes, maar de kans is klein. Het is JOUW hobby.
Haha:D Ze is een geval apart :lol: wij doen echt super veel samen, alleen wie is de mol kijken... Dat doet ze maar lekker zelf :be3:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door Hans van der Post. » vr 26 mei 2017, 23:55

Roschambo schreef:
Luuk schreef:Ik moest wel lachen toen je het had over je vriendin die ook de kasten moest kunnen tillen. Ik heb tot nu toe nog weinig vriendinnen/echtgenoten van imkers gezien die bijen OOK leuk vinden.

Wens je veel succes, maar de kans is klein. Het is JOUW hobby.
Haha:D Ze is een geval apart :lol: wij doen echt super veel samen, alleen wie is de mol kijken... Dat doet ze maar lekker zelf :be3:
Dit vind ik leuk!! :be2:
!Hans.

langsdedonge
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 07:31
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): carnica als hoofdvolken&bastaard zwermen
Contacteer:

Re: Beginnen met imkeren met weinig geld.

Bericht door langsdedonge » ma 29 mei 2017, 09:03

Beginnen met imkeren met weinig geld is heel goed mogenlijk !
daar ben ik het bewijs van dit jaar heb ik de locale imker gecontacteerd en loop nu al wat maandjes mee om te leren en te werken in de bijenvolken van hem.
de beste manier om je locale imker te vinden vind ik de nvb nederlandse bijenhouders vereniging die hebben een mooi google maps plaatje waar je op kan klikken bij jouw in de buurt om de locale imkers/bijenhouders vereniging te vinden.
ik kan je vertellen dat het hard kan lopen met de bijen ik ben dit jaar van 1 naar 5 volken gegaan ondanks dat ik niets qua investering kon doen bijna elke imker heeft reserve oude kasten staan die eigenlijk vaker in de weg staan als dat ze die gebruiken dus daar heb ik er een paar van mogen gebruiken om mijn volkjes in te huisvesten
ook heb ik meegedaan aan een doppen project waardoor je voor een habbekrats aan rustige f1 koninginnen kan komen.
ik kan je adviseren om je volkje uit te kiezen op temperament omdat je je volkje in je achtertuin wil houden is dat mischien wel zo fijn voor jou en je buren.
zelf zit ik in de carnicas maar ook buckfast en de zogenaamde bastaarden kennen rustige volkjes dus eigenlijk maakt het niet uit welk ras als je maar rustige volkjes neemt die lekker raatvast zijn als je de kast openmaakt voor inspectie persoonlijk vind ik het erg fijn werken als ze lekker op de raat blijven zitten en niet te veel opvliegen want ik werk het liefste zonder handschoennen en kap want dat is way veel te warm in de zomer.
kleine waarschuwing ook al heb je een rustig volkje bij weinig dracht kunnen ze een beetje narrig worden en is er de kans dat je her en der wat steken oploopt bij inspectie ook al gebruik je een kap en handschoennen soms vinden ze net dat ene onbeschermde plekje of steken ze door je broek heen kleine tip draag los zittende kleding bij het werken in je volkjes.
heb je all eens boven een kast gehangen en meegekeken? en heb je al over je varoa behandeling nagedacht of weet je al hoe je het zwermen kan beteugelen? een paar dingen waar je over na moet denken voordat je er aan begint
ik weet niet of je over een auto beschikt maar je mag een keer meekijken met een inspectie zodat je weet wat je kan verwachten als je eenmaal zelf een volkje hebt .
nog wat tips lees veel over bijen zoek contact met je locale bijenhouders vereniging vaak kan je mee komen kijken kost meestal niets en als je eenmaal lid wilt worden kost dat een paar tientjes per jaar vaak heb je dan ook recht op een plek in hun bijenstal dat kan soms handig zijn als je afleggers maakt en wat volkjes een eind weg wil hebben zodat ze niet terug vliegen naar hun oude kast/plek zo kan je zoals je leest heel best uit de voetten met weinig geld in de bijenhouderij maar doe alles met verstand en kijk erg veel naar je bijen aan hun gedrag kan je veel aflezen ga naar je locale bijenhouders vereniging pak een kruk een ga een uur naast de kast zitten kijken en stel veel vragen voordat je het weet wordt je overstelpt met adviezen en ideeen en maak je vrienden onder de bijenhouders vraag naar oud materiaal een beetje krap en schonbrand werk is zo gedaan of zoals bij onze vereniging waar we kasten van de vereniging hebben die leden mogen gebruiken als dat nodig is er zijn volop mogenlijkheden.
en je hebt gelijk de prijzen voor cursusen zijn onbetaalbaar voor monetair klein behuisde mensen zo wordt het een elite voor koude kak hobby net als paardrijden.
en eerlijk gezegt werk ik veel meer in de volken en leer ik veel meer als mensen die de cursus doen die paar uurtjes die je tijdens de cursus echt in de volken werkt is lang niet genoeg om je echt te leren imkeren ik sta vaak verbaast hoe weinig mensen die de cursus met sucses hebben afgesloten weten van de staat van hun volken en ik weet zeker nog niet veel maar besef keihard dat ik bof dat ik prive practijkles krijg door mee te helpen bij een beroeps imker omdat ik zeker 2 a drie dagen per week in de bijen werk samen met die imker of bij de vereniging of mijn eigen bijen en zo veel meer leer en ervaar als die paar uurtjes practijk op de cursus.
kleine voetnoot : ik ben stiekum natuurlijk wel aan het sparen voor een cursus
ik hoop dat je net zulke leuke mensen als ik tegenkomt in je zoek en verkentocht dan komt het dik voor elkaar
sucses :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten